Höja king kab

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kent
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis jun 20, 2006 15:18

Höja king kab

Inlägg av kent » tis jun 20, 2006 15:21

Hej Jag undrar om man kan byta till större plattjärn på bladfjäderinfästningen bak för att höja king caben? bilen är förresten 4x4 4dörr 91- 2,4l
Mvh Kent Halvardsson

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis jun 20, 2006 16:41

vi höjde en hemma, då tog vi några stålprofiler som byggde 50mm och la det imellan bladen och axeln bak.

fram skruvade vi bara upp Toresionen till max,
det gör man med en liten skruv under (dom har en förmåga att inte hålla skruvarna så jag bytte till M12 12.9 bultar vill jag minnas.


något du undrar över så hojta till.

kent
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis jun 20, 2006 15:18

Tackar för tippset.får låv och bygga lite i morgon.

Inlägg av kent » tis jun 20, 2006 21:10

TMT skrev:vi höjde en hemma, då tog vi några stålprofiler som byggde 50mm och la det imellan bladen och axeln bak.

fram skruvade vi bara upp Toresionen till max,
det gör man med en liten skruv under (dom har en förmåga att inte hålla skruvarna så jag bytte till M12 12.9 bultar vill jag minnas.


något du undrar över så hojta till.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis jun 20, 2006 21:16

Skruvar du upp stavarna fram till max så får du allt byta övre länkarmar eller byta dyra däck ofta :wink:

satsa på en höjningssats från en firma "calmini, mm mm"

Hos calmin får du allt.........och höjden blir 3" högre med plats för 32-33" däck :shock:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:21

Det tråkiga är att om man ska ha en rejäl höjningsats så flyttar dom ofta ner torsionstavarna och då får man en låg punkt under lik förbannat!.
Hiluxen är bättre eftersom torsionen sitter i övre A-armne istället.
Och med uppskruvad torsion så följer mycket riktigt galna hjulvinklar,på izusu troopern jag hade så var hjulvinklarna väldigt roliga.
Speciellt kul var det när man körde i skogen,det såg väldigt konstigt ut :lol: :lol:
Senast redigerad av Mathias T den tis jun 20, 2006 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:23

Hasse skrev:Skruvar du upp stavarna fram till max så får du allt byta övre länkarmar eller byta dyra däck ofta :wink:

satsa på en höjningssats från en firma "calmini, mm mm"

Hos calmin får du allt.........och höjden blir 3" högre med plats för 32-33" däck :shock:
31" däck för plats utan höjning,32" går nog också men kan kanske ta i,dom är rätt så rymliga i hjulhusen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Höja king kab

Inlägg av MrHawk » tis jun 20, 2006 21:24

kent skrev:Hej Jag undrar om man kan byta till större plattjärn på bladfjäderinfästningen bak för att höja king caben? bilen är förresten 4x4 4dörr 91- 2,4l
Mvh Kent Halvardsson
Hej o välkommen!

Hur stora däck vill du ha på? Och hur hög vill du ha den ungefär?
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:31

tänk också på att stora däck är trögrullade,kingen är ju ingen racer från början så det blir bara långsammare och framför allt törstigare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis jun 20, 2006 21:53

jag sa bara så vi gjorde på kompisens kingC. det funkade bra som fan körde med den så länge.

dock är den lite väl hård när den är spännd så mycket och flexar ju inte ut något heller men den såg frän ut,
satt 33or på den och det tog inte i något märkvärdigt när jag körde iallaf och såg brutalt ut.

den finns kvar i området än någon annan snubbe köpte den och kör med 33orna fortfarande så tydligen funkar det bra än.

slöare blev den, och törstigare. men otroligt feet för att vara KC

lite tattig höjjning men va då det funkade och var ju inte ämnat att enbart gå i skogen utan se fräck ut, däremot märkte jag inte av att den spårade eller fick underliga vinklar på hjulen så att man märkte det så där bara.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis jun 20, 2006 22:09

Mathias T skrev:
Hasse skrev:Skruvar du upp stavarna fram till max så får du allt byta övre länkarmar eller byta dyra däck ofta :wink:

satsa på en höjningssats från en firma "calmini, mm mm"

Hos calmin får du allt.........och höjden blir 3" högre med plats för 32-33" däck :shock:
31" däck för plats utan höjning,32" går nog också men kan kanske ta i,dom är rätt så rymliga i hjulhusen
32" enligt calmini själva :wink:

kent
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis jun 20, 2006 15:18

Re: Höja king kab

Inlägg av kent » ons jun 21, 2006 7:46

MrHawk skrev:
kent skrev:Hej Jag undrar om man kan byta till större plattjärn på bladfjäderinfästningen bak för att höja king caben? bilen är förresten 4x4 4dörr 91- 2,4l
Mvh Kent Halvardsson
Hej o välkommen!

Hur stora däck vill du ha på? Och hur hög vill du ha den ungefär?
Jag ska inte ha större hjul, och vill höja den ca 10cm bak, då den redan är höjd fram ca.6cm
/Kent

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Höja king kab

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 9:09

kent skrev:
MrHawk skrev:
kent skrev:Hej Jag undrar om man kan byta till större plattjärn på bladfjäderinfästningen bak för att höja king caben? bilen är förresten 4x4 4dörr 91- 2,4l
Mvh Kent Halvardsson
Hej o välkommen!

Hur stora däck vill du ha på? Och hur hög vill du ha den ungefär?
Jag ska inte ha större hjul, och vill höja den ca 10cm bak, då den redan är höjd fram ca.6cm
/Kent
Då funkar det med en kloss av grov 4-kants profil och längre fjäderkrampor,se till att inte stötdämparna bottnar utåt sedan.
Då får du flytta fästena eller skaffa längre.
En annan mycket viktig grej är att styrpinnen i bladfjädern måste finnas kvar,antingen drar du än längre bult igenom alltihopa (rekommenderas) eller så sätter du en bult under klossen där den ligger mot axeln
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

kent
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis jun 20, 2006 15:18

Re: Höja king kab

Inlägg av kent » ons jun 21, 2006 12:33

Mathias T skrev:
kent skrev:
MrHawk skrev: Hej o välkommen!

Hur stora däck vill du ha på? Och hur hög vill du ha den ungefär?
Jag ska inte ha större hjul, och vill höja den ca 10cm bak, då den redan är höjd fram ca.6cm
/Kent
Då funkar det med en kloss av grov 4-kants profil och längre fjäderkrampor,se till att inte stötdämparna bottnar utåt sedan.
Då får du flytta fästena eller skaffa längre.
En annan mycket viktig grej är att styrpinnen i bladfjädern måste finnas kvar,antingen drar du än längre bult igenom alltihopa (rekommenderas) eller så sätter du en bult under klossen där den ligger mot axeln


Tackar för tippset!
Har fixat 80mm fyrkantsprofil i dag :lol:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 12:41

En sak till! köp riktiga fjäderkrampor,inget hemmajox med gängad stång eller så.
Det är ingen bra hållfasthet på sådant material
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons jun 21, 2006 12:54

Mathias T skrev:En sak till! köp riktiga fjäderkrampor,inget hemmajox med gängad stång eller så.
Det är ingen bra hållfasthet på sådant material

man kan göra egna utav vanlig stålstång som man bockar och gängar.

som mattias sa använg inte kass kvalite gängstång dom brukar bara ha 4.4 i hållF om jag inte minns fel. finns ju bättre runt 8.8 och förmodligen bättre dom borde funka däremot.

vanlig stålstång i lite bättre kvalitet är nog bäst det använde vi iallaf. man vill ju inte att bakaxeln ska lossna i 90km/h på landsväg.....

Skriv svar