formula offroad frågor

Branta backar och grussprättande hör hemma här.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

formula offroad frågor

Inlägg av 4x4power » tis feb 19, 2008 20:55

tjena
jag har lite frågor angående formula offroad:
1/ i villken ålder får jag börja köra?? skulle jag få köra i de moddade bilarna med tex. paddeldäck (jeg e 14år eller 15 om ett halv år)
2/ vad ska jag tänka på när jag bygger bilen, utrustning, axlar, motor, däck, mm
3/ ev speciella skydds kläder? vad ska man ha?
4/ är det lämpligt att bygga en bli på ett befintligt chassi tex. range rover,ih scout??

tycker det är bra om man börjar i tid :lol:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Re: formula offroad frågor

Inlägg av jimmyskrot » tis feb 19, 2008 23:03

4x4power skrev:tjena
jag har lite frågor angående formula offroad:
1/ i villken ålder får jag börja köra?? skulle jag få köra i de moddade bilarna med tex. paddeldäck (jeg e 14år eller 15 om ett halv år)
2/ vad ska jag tänka på när jag bygger bilen, utrustning, axlar, motor, däck, mm
3/ ev speciella skydds kläder? vad ska man ha?
4/ är det lämpligt att bygga en bli på ett befintligt chassi tex. range rover,ih scout??

tycker det är bra om man börjar i tid :lol:
tror du bör vara 15 men skaffar du en lisence så tror jag inte det ska vara något problem.
helst så ska du skaffa ett par dana 60 axlar en 427. med en 2 stegad låda kommer inte på va dom heter.däck paddel / bogger skurna.
flamsäkra kläder en raceoverall .
chassi, beror på vilken budget du har men jag hade byggt egen ram.
men prata med åsanisse om detta han vet

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: formula offroad frågor

Inlägg av 4x4power » ons feb 20, 2008 7:29

jimmyskrot skrev:
4x4power skrev:tjena
jag har lite frågor angående formula offroad:
1/ i villken ålder får jag börja köra?? skulle jag få köra i de moddade bilarna med tex. paddeldäck (jeg e 14år eller 15 om ett halv år)
2/ vad ska jag tänka på när jag bygger bilen, utrustning, axlar, motor, däck, mm
3/ ev speciella skydds kläder? vad ska man ha?
4/ är det lämpligt att bygga en bli på ett befintligt chassi tex. range rover,ih scout??

tycker det är bra om man börjar i tid :lol:
tror du bör vara 15 men skaffar du en lisence så tror jag inte det ska vara något problem.
helst så ska du skaffa ett par dana 60 axlar en 427. med en 2 stegad låda kommer inte på va dom heter.däck paddel / bogger skurna.
flamsäkra kläder en raceoverall .
chassi, beror på vilken budget du har men jag hade byggt egen ram.
men prata med åsanisse om detta han vet
okej tack ändå
såg på sbf att man fick börja det året man fyller 15
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 20, 2008 7:57

Du måste vara 18år och ha körkort för att köra.

Du får läsa på vår hemsida om info så står det lite där.

Nya reglerna blir väl utlagda på SBF inom det närmaste.

Så länge kan du läsa dom engelska på http://www.formulaoffroad.se

Angående kläder är det:

Godkänd Integralhjälm
Flamsäker Balaklava
360graders nackkrage av hög modell
3-lagers Nomex overall eller 1-lagers med underställ
Flamsäkra handskar
Racingskor

Angående bil så är det upp till var och en att bygga som man vill.

Grundregeln är väl så lätt bil som möjligt utan att det blir för klent och går sönder.

I Modified är det Paddeldäck och en kaross liknande en serietillverkad och 2st stolar i bredd som gäller.

I Unlimited är det fritt med det mesta.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 20, 2008 12:47

Åsa-Nisse skrev:Du måste vara 18år och ha körkort för att köra.

Du får läsa på vår hemsida om info så står det lite där.

Nya reglerna blir väl utlagda på SBF inom det närmaste.

Så länge kan du läsa dom engelska på http://www.formulaoffroad.se

Angående kläder är det:

Godkänd Integralhjälm
Flamsäker Balaklava
360graders nackkrage av hög modell
3-lagers Nomex overall eller 1-lagers med underställ
Flamsäkra handskar
Racingskor

Angående bil så är det upp till var och en att bygga som man vill.

Grundregeln är väl så lätt bil som möjligt utan att det blir för klent och går sönder.

I Modified är det Paddeldäck och en kaross liknande en serietillverkad och 2st stolar i bredd som gäller.

I Unlimited är det fritt med det mesta.
Licens S (senior) kan erhållas från den dag han/hon fyller 18 år. Licens J (Junior) går att erhålla från det
år han/hon fyller 15 år. Efter att föraren genomgått utbildning erhålls debutantlicens som gäller till näst-
kommande årsskifte. utdrag frän SBF
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 20, 2008 12:52

Jo men för att köra Formula Offroad krävs Körkort och att du är 18år.

Där står någonstans att du ska ha Licens Senior och inneha gilltigt körkort någonstans.

Färemot kan du köra trial med Junior licens.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 20, 2008 13:02

Så här står det i Engelska reglerna:

..........All drivers must have a current driving license and a motor sports license. The vehicle must be licensed to current regulations..........

Angående Förarkläder:

Personlig säkerhetsutrustning
Hjälm och bälte ska bäras så länge förare befinner sig i tävlingsbanan, gäller även under fastkörning, bärgning och dylikt.
Personlig utrustning
– flamsäkra underkläder, flamsäker overall, sockor, högskaftade skor, handskar, balaklava.
– alternativt får trelagersoverall utan underkläder användas.
– Nackkrage av Racingtyp 360 0av tjock modell ska användas, avståndet mellan hjälm och skuldra ska vara tillpassad för minimala rörelser på huvudet.
- Säkerhetsbälte, 3 ” säkerhetsbälte ska användas enligt FIA.
- Standard datumgräns på bältet ska gälla.
– Intergralhjälm , FIA, SNELL, SFI ,SBF, British Standard ska användas i Formula Offroad.
- Spänne av ”trä-igenom”-typ (dubbla D-ringar) rekommenderas.
- OBS! Vid tävling i annat land kontrollera noga det landets hjälmregler och andra säkerhetsföreskrifter.


Flamsäker overall
Internationella bestämmelser: Gäller vid FIA-mästerskap samt vid tävlingar utanför Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard.
FIA-homologerings märkning ska vara broderad på kragens utsida baktill och inkludera tillverkarens namn.

Nationella bestämmelser: Gäller vid samtliga övriga tävlingar i Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen antingen överensstämmer med internationella kraven eller en flamsäker overall i följande material: NOMEX, FPT, ULL, ULL-GLASFIBER, KYNOL, KEVLAR, CONEX eller ZIRPRO/ULL.
För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.

Flamsäkra underkläder
Internationella bestämmelser: se FIA:s bestämmelser.
Nationella bestämmelser: i material av NOMEX eller ZIRPRO/ULL.
Flamsäkra sockor
Ska vara av samma material som underkläderna.

Skor
Ska vara av flamsäkert material och ska skydda hela foten inkl. vristen (kängtyp). Sulan på skon eller bindsulan i skon ska vara av läder.

Handskar
Ska vara tillverkade i flamsäkert material och täcka handleder och gå omlott på overallens ärm.

Balaklava
Ska vara tillverkad av flamsäkert material och väl täcka huvud och nacke och gå omlott övrig utrustning.

Hjälm
För svenska Förare/Co-piloter i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm. Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 20, 2008 15:00

Åsa-Nisse skrev:Så här står det i Engelska reglerna:

..........All drivers must have a current driving license and a motor sports license. The vehicle must be licensed to current regulations..........

Angående Förarkläder:

Personlig säkerhetsutrustning
Hjälm och bälte ska bäras så länge förare befinner sig i tävlingsbanan, gäller även under fastkörning, bärgning och dylikt.
Personlig utrustning
– flamsäkra underkläder, flamsäker overall, sockor, högskaftade skor, handskar, balaklava.
– alternativt får trelagersoverall utan underkläder användas.
– Nackkrage av Racingtyp 360 0av tjock modell ska användas, avståndet mellan hjälm och skuldra ska vara tillpassad för minimala rörelser på huvudet.
- Säkerhetsbälte, 3 ” säkerhetsbälte ska användas enligt FIA.
- Standard datumgräns på bältet ska gälla.
– Intergralhjälm , FIA, SNELL, SFI ,SBF, British Standard ska användas i Formula Offroad.
- Spänne av ”trä-igenom”-typ (dubbla D-ringar) rekommenderas.
- OBS! Vid tävling i annat land kontrollera noga det landets hjälmregler och andra säkerhetsföreskrifter.


Flamsäker overall
Internationella bestämmelser: Gäller vid FIA-mästerskap samt vid tävlingar utanför Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard.
FIA-homologerings märkning ska vara broderad på kragens utsida baktill och inkludera tillverkarens namn.

Nationella bestämmelser: Gäller vid samtliga övriga tävlingar i Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen antingen överensstämmer med internationella kraven eller en flamsäker overall i följande material: NOMEX, FPT, ULL, ULL-GLASFIBER, KYNOL, KEVLAR, CONEX eller ZIRPRO/ULL.
För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.

Flamsäkra underkläder
Internationella bestämmelser: se FIA:s bestämmelser.
Nationella bestämmelser: i material av NOMEX eller ZIRPRO/ULL.
Flamsäkra sockor
Ska vara av samma material som underkläderna.

Skor
Ska vara av flamsäkert material och ska skydda hela foten inkl. vristen (kängtyp). Sulan på skon eller bindsulan i skon ska vara av läder.

Handskar
Ska vara tillverkade i flamsäkert material och täcka handleder och gå omlott på overallens ärm.

Balaklava
Ska vara tillverkad av flamsäkert material och väl täcka huvud och nacke och gå omlott övrig utrustning.

Hjälm
För svenska Förare/Co-piloter i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm. Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom.
så här står det på SBF om formula offroad

Vid körning utanför inhägnat tävlingsområde eller annat dylikt inhägnat område ska bestämmelserna en-
ligt gällande trafikförfattningar följas, det vill säga att fordonet ska vara registrerat och skattat, föraren ska
inneha körkort etcetera. Tävlande är också skyldig att följa anvisningar som meddelas genom arrangörens
försorg t.ex. anvisningsskyltar, stoppmärken eller anvisningar som meddelas genom funktionär.

Licens S (senior) kan erhållas från den dag han/hon fyller 18 år. Licens J (Junior) går att erhålla från det
år han/hon fyller 15 år. Efter att föraren genomgått utbildning erhålls debutantlicens som gäller till näst-
kommande årsskifte.
Där efter uppklassas licensen till S eller J.
Debutanter medverkar i tävlingen. Det gör ej förare under utbildning.

så är tävlingen inhägnad så får jag la köra???
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » ons feb 20, 2008 15:01

Åsa-Nisse skrev:Så här står det i Engelska reglerna:

..........All drivers must have a current driving license and a motor sports license. The vehicle must be licensed to current regulations..........

Angående Förarkläder:

Personlig säkerhetsutrustning
Hjälm och bälte ska bäras så länge förare befinner sig i tävlingsbanan, gäller även under fastkörning, bärgning och dylikt.
Personlig utrustning
– flamsäkra underkläder, flamsäker overall, sockor, högskaftade skor, handskar, balaklava.
– alternativt får trelagersoverall utan underkläder användas.
– Nackkrage av Racingtyp 360 0av tjock modell ska användas, avståndet mellan hjälm och skuldra ska vara tillpassad för minimala rörelser på huvudet.
- Säkerhetsbälte, 3 ” säkerhetsbälte ska användas enligt FIA.
- Standard datumgräns på bältet ska gälla.
– Intergralhjälm , FIA, SNELL, SFI ,SBF, British Standard ska användas i Formula Offroad.
- Spänne av ”trä-igenom”-typ (dubbla D-ringar) rekommenderas.
- OBS! Vid tävling i annat land kontrollera noga det landets hjälmregler och andra säkerhetsföreskrifter.


Flamsäker overall
Internationella bestämmelser: Gäller vid FIA-mästerskap samt vid tävlingar utanför Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen ska vara homologerad och godkänd av FIA enligt FIA 1986 standard.
FIA-homologerings märkning ska vara broderad på kragens utsida baktill och inkludera tillverkarens namn.

Nationella bestämmelser: Gäller vid samtliga övriga tävlingar i Sverige.
Vid dessa tävlingar gäller att overallen antingen överensstämmer med internationella kraven eller en flamsäker overall i följande material: NOMEX, FPT, ULL, ULL-GLASFIBER, KYNOL, KEVLAR, CONEX eller ZIRPRO/ULL.
För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.

Flamsäkra underkläder
Internationella bestämmelser: se FIA:s bestämmelser.
Nationella bestämmelser: i material av NOMEX eller ZIRPRO/ULL.
Flamsäkra sockor
Ska vara av samma material som underkläderna.

Skor
Ska vara av flamsäkert material och ska skydda hela foten inkl. vristen (kängtyp). Sulan på skon eller bindsulan i skon ska vara av läder.

Handskar
Ska vara tillverkade i flamsäkert material och täcka handleder och gå omlott på overallens ärm.

Balaklava
Ska vara tillverkad av flamsäkert material och väl täcka huvud och nacke och gå omlott övrig utrustning.

Hjälm
För svenska Förare/Co-piloter i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm. Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom.
så här står det på SBF om formula offroad

Vid körning utanför inhägnat tävlingsområde eller annat dylikt inhägnat område ska bestämmelserna en-
ligt gällande trafikförfattningar följas, det vill säga att fordonet ska vara registrerat och skattat, föraren ska
inneha körkort etcetera. Tävlande är också skyldig att följa anvisningar som meddelas genom arrangörens
försorg t.ex. anvisningsskyltar, stoppmärken eller anvisningar som meddelas genom funktionär.

Licens S (senior) kan erhållas från den dag han/hon fyller 18 år. Licens J (Junior) går att erhålla från det
år han/hon fyller 15 år. Efter att föraren genomgått utbildning erhålls debutantlicens som gäller till näst-
kommande årsskifte.
Där efter uppklassas licensen till S eller J.
Debutanter medverkar i tävlingen. Det gör ej förare under utbildning.

så är tävlingen inhägnad så får jag la köra???
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 20, 2008 15:33

Ja då står det fel där men när reglerna uppdateras så kommer det att stå följande text:

(Hämtat ifrån årets regeluppdatering)
_____________________________________________________________
ORF 5.3 Licenser

Förare Formula Offroad:
Licens S (senior). Efter att föraren genomgått utbildning erhålls debutantlicens som gäller till nästkommande årsskifte. Där efter uppklassas licensen till S.

Licens S (senior) kan erhållas från den dag han/hon fyller 18 år.

Debutanter medverkar i tävlingen. Det gör ej förare under utbildning.
_____________________________________________________________

Jag vet att en del folk har fått köra i Sverige utan körkort innan men inte i tex Norge.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Skriv svar