Warn M5000 går åt ena hållet

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Linus
Forumräv
Inlägg: 906
Blev medlem: tis okt 31, 2006 19:44
Ort: Blekinge

Warn M5000 går åt ena hållet

Inlägg av Linus » tis feb 26, 2008 21:28

Winschen går ut, men inte in. Det klickar vackert i reläerna och vid manövrering både ut och in kommer spänning på de båda röda kablarna. Totalt sittar 4 grova kablar på winschen, två röda intill varandra, en svart strax bakom och en jord i gaveln. den svarta ligger det aldrig spänning på. Några fakta eller vilda gissningar på hur vi ska gå vidare med felsökning?
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis feb 26, 2008 21:39

antingen ett relä som bara drar men inte ger kontakt eller ett som inte drar alls
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons feb 27, 2008 11:56

Går det att komma åt reläkontakterna och göra rent dom så har du nog löst problemet.

OBS!! Lossa batteriet först!
Bild
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » ons feb 27, 2008 14:45

jeepetorp skrev:Går det att komma åt reläkontakterna och göra rent dom så har du nog löst problemet.

OBS!! Lossa batteriet först!
Bild
Nu blev det väll fel bild? jag ser iallafall en pajjad skruvmejsel
/jonko med H4:an

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons feb 27, 2008 14:47

Ja, och den hade jag till att pilla bort skit mellan kontaktblecken. Det fräste rätt bra...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 27, 2008 18:39

reläna brukar vara fint kapslade tyvärr,förresten vet jag hur en skruvmejsel ser ut när man får den mellan 2 faser och där det är säkrat 250A.
Den syns inte alls utan sitter bara fast i omgivningen i förångat tillstånd (sot).
Man ska ha respekt för elen även om det bara är 12v det handlar om
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Stellan
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
Ort: Härryda

Inlägg av Stellan » sön mar 02, 2008 21:47

Går faktiskt att pilla isär kontaktorerna om man är lite "pillig".
Gjorde detta på en av mina för ett tag sedan, inte så mycket för att jag var snål utan snarare för att få det att funka direkt!
Börja med att borra ur nitarna.
Ta sedan isär, minns inte om man var tvungen att löda isär anslutningarna till spolen men tror det.
Därefter kan man göra rent och eventuellt fila till kontaktytorna. Man kan också behöva böja till kontakbläcket så det gör kontakt ordentligt i draget läge, men inte så mycket att det inte släpper.
Löd ihop (om man nu behövde löda isär).
Testkör!!!
Använd brickor som "mothåll" när du nitar ihop den eller ännu bättre, skruva ihop den. Testade själv att popnita direkt i plastöronen trots att jag visste innan att det inte skulle funka....
...pajade 2 öron, sen blev det skruv!
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

Jeepjensa
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor feb 16, 2006 22:55
Ort: Örsundsbro/Uppland/4 mil norr om Stockholm.

Inlägg av Jeepjensa » sön mar 02, 2008 22:47

Tja är det så att du har 12v mellan den röda kabel å den svarta å sen när du byter håll så kommer det ström i den andra röda kabeln å den svarta ? Då skulle jag kolla kolen i motorn så det inte är så att dom har fastnat eller bränts av .Reläerna kan du mätta om du har spänings fall över , Sätt volt mättan på varje sida om reläet, Volt mättan ska visa 0V om den visar 2V eller mer så är relät dåligt.
Jensa

Skriv svar