Taklampor.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Taklampor.

Inlägg av pjocke » mån mar 03, 2008 10:32

Jag har funderat lite på att slänga på en liten ljusramp på taket på min bil, och undrar lite hur folk har löst kabeldragningen till dylika installationer. Som det varit förut på min bil har någon bara smältlimmat en kabel längs karossen upp till dörrspringan och ut där, men det känns inte så snyggt. Finns det något vettigare sätt? Typ, vattentät förskruvning genom taket eller nåt? Tänkte jag skulle ha sex lampor på taket, fyra på ett relä och två på varsit. Gissar att jag måste dra upp en kabel till varje lampa då?

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån mar 03, 2008 12:30

Köp en kabelgenomförning till en båt, med dosa på bilen och kontakt på kabeln..
Min tanke är att dra upp matarström, styrström och jord, alltså tre kablar två grövre och tunnare,och sen göra kopplingen med reäer osv i en dosa på takbågen..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån mar 03, 2008 12:45

mattebigge skrev:Köp en kabelgenomförning till en båt, med dosa på bilen och kontakt på kabeln..
Min tanke är att dra upp matarström, styrström och jord, alltså tre kablar två grövre och tunnare,och sen göra kopplingen med reäer osv i en dosa på takbågen..
Mmm, det var väl min tanke också, någonting ditåt i alla fall. Får se vad jag hittar i genomföringsväg, sen får jag väl tillverka en egen kabel med matning, jord och lite styrström... tror jag ska ha tre grupper som kan manövreras individuellt, så det blir ju i så fall två grövre kablar och tre tunnare. Och så en liten låda på taket ja...

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån mar 03, 2008 13:14

En sån här 4polig kontakt kommer jag att köra till dom jag planerat på taket


Bild
Art nr Pris Antal
2-polig 25-355 69,90 kr
3-polig 25-356 79,90 kr
4-polig 25-357 89,90 kr
Biltema

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån mar 03, 2008 13:39

Räcker 3A då? Eller ja, det beror ju på antalet lampor såklart, men jag tänkte i alla fall ha 5 x 55W där uppe, vilket ger 275 W genom 12 V = 22.92A...

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån mar 03, 2008 14:27

alternativ om det inte ska plockas av och på hela tiden
Bild
Wiking Marine
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån mar 03, 2008 15:49

pjocke skrev:Räcker 3A då? Eller ja, det beror ju på antalet lampor såklart, men jag tänkte i alla fall ha 5 x 55W där uppe, vilket ger 275 W genom 12 V = 22.92A...
hmm det blir ju 12A på 4st stift men jag är för mig att det var något med att om man hade en kontakt (ja eller vad som hellst) om man dubblade arian så blev det vist mer än dubbelt i vad dom tål dvs det är inte säkert att 3A x 4stift blir 12A utan det kan bli betydligt mer?

jaja det kommer säkert någon som vet detta bättre

jag ska sätta upp 4st arbetsbelysningar på taket en i vardera hörn


kan föresten rekomendera dig arbetsbelysningar det ger ett fruktansvärt skönt behagligt ljus när man är i skogen vist inte så bra efter landsägen men din bil verkar ju mer offroad :roll:

El Jefe
Rutinerad
Inlägg: 357
Blev medlem: tis nov 14, 2006 16:50
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av El Jefe » mån mar 03, 2008 17:51

En enkel lösning, stoppa kablarna i en slang och så kläms de fast enligt tidigare förskruvning.

http://hem.bredband.net/b569885/Jeejjpe ... ternet.JPG

Slipper allt bök med kontaktbleck som ärgar och annan skit.
Vill man kan man!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 03, 2008 18:31

turbomicra skrev:hmm det blir ju 12A på 4st stift men jag är för mig att det var något med att om man hade en kontakt (ja eller vad som hellst) om man dubblade arian så blev det vist mer än dubbelt i vad dom tål dvs det är inte säkert att 3A x 4stift blir 12A utan det kan bli betydligt mer?
Det blir ändå bara 6 ampere du kan köra igenom kontakten om du har en 4-polig.... 2x3A till plus och 2x3A till minus...
Så två 4-poliga kontakter duger till tre 55W lampor (55W / 14V = 3,93A)....
Finns bättre grejer...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » mån mar 03, 2008 19:57

Jag tänkte faktiskt inte efter så noga på min Range Rover, tog en vanlig släpvagnskontakt och kopplade in sju trådar..

2 plus till extraljusen 5X100 W
1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
2 minus

Sen tog jag ordentligt med silicon runt kontaken, kopplade aldrig in extraljusen, vet inte om det kanske var den ultimata lösningen, men det fungerade för mig..
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 03, 2008 20:41

Melin skrev:Jag tänkte faktiskt inte efter så noga på min Range Rover, tog en vanlig släpvagnskontakt och kopplade in sju trådar..
Vanliga 7-poliga släpvagnskontakten är avsedd för 10A per stift. 13-poliga klarar 20A....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 03, 2008 20:43

Melin skrev:1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
75W??? 24V????
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » mån mar 03, 2008 21:59

lasse suzicán skrev:
Melin skrev:1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
75W??? 24V????
Nja, 12V var det garanterat..
Kan ha varit 55W eller 100W kommer inte ihåg så noga, det var ju inte förra året direkt.. :?
Hade en volvo generator istället för ofungerande AC och ett separat batteri i bagaget...
Ville inte belasta ordinare elsystem och koppla om och dona, tyckte det blev enklare så..
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån mar 03, 2008 22:14

Med tanke på kabelarean till det ordinarie halvljuset på 60W, så behöver man inte överdriva kabelarean till extraljusen..
Finns säkert nån som vet, men om man har 2,5 kvadrat till en 55w lampa så lär man inte behöva ha 2,5 x 5 om man har 5 st 55 w på taket..
Finns väl nån formel för kabelarean kontra Wattuttaget..gick ut fordonplugget -85 så minnet har bleknat lite på teorifronten med formler osv..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 03, 2008 22:19

mattebigge skrev:Med tanke på kabelarean till det ordinarie halvljuset på 60W, så behöver man .......
Är iofs bara 55W..... 60W är till helljuset....
mattebigge skrev:Finns säkert nån som vet, men om man har 2,5 kvadrat till en 55w lampa så lär man inte behöva ha 2,5 x 5 om man har 5 st 55 w på taket..
Stämmer bra det....
mattebigge skrev:Finns väl nån formel för kabelarean kontra Wattuttaget..gick ut fordonplugget -85 så minnet har bleknat lite på teorifronten med formler osv..
Man kan använda ett sk Nomogram för att få fram lämplig kabelarea i förhållande till kabellängd och strömstyrka....
Sen ska man inte lita för mycket på dom.... Blir gärna lite väl klena kablar när man har stora strömmar och korta längder....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar