Höjning av Pajero!!

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Höjning av Pajero!!

Inlägg av Rasmus » lör jul 08, 2006 12:21

Har fått pm om hur jag höjt min pajero, tyckte det var bättre att skapa mig en liten tråd av ämnet!!

Det lättaste sättet att få upp bilen lite är helt enkelt att stoppa klossar emellan karossen och ramen!!
Det är inte avacerat på något vis och tar inte mycket mer än ett par tre timmar!
I pajerons fall är 2 tum lagom för 33or och kör man på 35or är tre tum att rekomendera!
Själv har jag höjt 2 och kör på 35or vilket innebär att det tar imot lite i främre hjulhusen!! Jag har dessutom skurit upp skärmkanterna ca 2 cm!!

Vid två tums höjning behöver inte så mycket göras på själva bilen, man får såga lite i plasten runt lilla växelspaken och handbroms vajrarna får släppas ut och fästet på bladfjädrarna till handboms vajern får flyttas lite!!
Sen måste man byta ut bultarna då dom blir för korta!!

Man bör även flytta upp balken som håller fästen under golvet då den blir lite utsatt, men det är ju inget måste, har själv inte gjort det än!!

Själva mellan lägget har jag gjort av 50 mm rör där jag svetsat en 50 mm bricka i var ände!!

Bild
Framför bakhjulen!

Bild
Fram!!

Bild
Längst bak har jag lagt en balk rätt över för att fästa bågen och passa samtidigt på att flytta upp fästena!

Har man bladfjädrar bak så är det lättaste att tillverka längre schacklar! Inget svårt alls!!

Bild
Tror att mina har ca 15 cm mellan hålen vilket är rätt lagom på den bilen!!

Fram finns det egentligen bara en sak att göra på en pajero och det är att skruva upp trosions stavarna!! Hur mycket man skruvar är upp till var och en men jag har skruvat mina så att skallarna på bultarna är i jämnhöjd med balken!!

Bild
Hmmmm Undrar var all skit kommer ifrån :roll:

Det var allt!!
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » lör dec 02, 2006 20:55

Hej
Jag tänkte hissa upp min Pajero lite grann
Jag tänkte inte lyfta mer än ca 30 mm..
några frågor
Hur blir det med bromsrör och bränslerör osv
Hur många fästpunkter är det
Om jag skall höja 30 mm, hur långa bultar måste jag köpa då
Är det nåt mer man måste tänka på vid höjning

Har Wagon -93

matte
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » sön dec 03, 2006 11:36

Hallå!

Ett tids är att höja 40mm på V20-Pajeron (92-00), då tjänar man lite arbete på höjningen av bakre stötfångaren - bara att bulta om med befintliga hål! Fram får man skära loss infästningen och svetsa in ett par (per sida=totalt fyra) plattjärn 5x40mm för att få stötfångaren i rätt höjd.

Bromsledningar och kablage är det inget problem med, de räcker i den längd de är från fabriken, se till att lossa några kabelhållare bara och "räta ut" bromsledningarna vid genomgången i skärmarna fram. Spaken till fördelningslådan måste förmodligen "knäckas till" - löses med våld på plats. Bränslepåfyllningsröret måste befrias från en infästningspunkt mellan tank och påfyllningslucka innan man börjar hissa, annars kommer det att ta emot där.

Budgetera ca 4-5 timmar till höjningen. Lycka till!
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön dec 03, 2006 12:03

Tack o tack!!
finns det nån med bilder på höjning av en Pajero II, så vore det mycket intressant med ett byggreportage

Go´jul!!
Matte
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Skriv svar