regbes.dragkrok
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
regbes.dragkrok
ska besikta dragkrok, har hört olika bud om att man måste ha beskrivningar på material/kolhalt??? var hittar man det?
sa flicka ..... o grät
Inga problem. Det släpper dom igenom. Jag har besiktigat flera år med fastrostad bult och aldrig så mycket som ett höjt ögonbryn ens. Däremot om den går att ta loss så ska det gå att sätta tillbaks den.
Däremot om man går lös med svetsen i dragkroksbalk eller fästen är det klart att dom funderar. Men som allt annat - bygg om med omdöme så går det mesta.
Däremot om man går lös med svetsen i dragkroksbalk eller fästen är det klart att dom funderar. Men som allt annat - bygg om med omdöme så går det mesta.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
Det gjorde mitt med!
Fast det var på en cheva.
Fast det var på en cheva.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
dom där är absolut inte godkännda,möjligtvis om det står någon E-märkning nånstansTherese skrev:http://www.blocket.se/vi/14642361.htm?ca=14_s
ser ut lite som detta! får hoppas de är snälla då!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Vad anser du vara fel?
Jag har som sagt haft en liknande på en cheva som varit i sverige sen 2000 och har en på min Jeep. Så gott som alla jänkebilar som säljs nya har drag som ser ut på det viset.
Jag har som sagt haft en liknande på en cheva som varit i sverige sen 2000 och har en på min Jeep. Så gott som alla jänkebilar som säljs nya har drag som ser ut på det viset.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
För att få ett drag godkänt så ska det antingen vara godkänt enl dom svenska nationella reglerna eller eg-reglerna och detta gäller samtliga delar (dragbalk/kulkonsol/kula).
Man får heller inte ha en nationellt godkänd dragbalk och kombinera den med en eg-godkänd kula osv.
däremot kan man klassa in drag som "hemmagjort" fast numera bara till 1500kg (och numera bara till bilar med godkänd dragförmåga 1500kg eller neråt).
Sedan har det släpps igenom en hel del tveksamheter och så kan ju bilen i fråga ha reggats med ett drag och inte det som sitter på för tillfället.
Det som de flesta verkar ha missat är att det verkar vara fråga om en regbesiktning här![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Man får heller inte ha en nationellt godkänd dragbalk och kombinera den med en eg-godkänd kula osv.
däremot kan man klassa in drag som "hemmagjort" fast numera bara till 1500kg (och numera bara till bilar med godkänd dragförmåga 1500kg eller neråt).
Sedan har det släpps igenom en hel del tveksamheter och så kan ju bilen i fråga ha reggats med ett drag och inte det som sitter på för tillfället.
Det som de flesta verkar ha missat är att det verkar vara fråga om en regbesiktning här
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Kan bara bekräfta det Mathias skriver. Dom dragen är inte godkända i Sverige. Några har slinkit igenom reg.bes men detta borde vara omöjligt idag. Är det överhuvudtaget en 50mm kula? Jänkarna kör ju med tum.
Det finns en kuldel som man kan skruva fast i dragbalken och sedan ha ett demonterbart drag i men kommer inte ihåg vem som tillverkar detta. Måste vara EG typgodkänt.
Mvh Andreas_j
Det finns en kuldel som man kan skruva fast i dragbalken och sedan ha ett demonterbart drag i men kommer inte ihåg vem som tillverkar detta. Måste vara EG typgodkänt.
Mvh Andreas_j
Det finns ju en annons på blocket, en firma som säljer drag för receiver mount som är godkända för 6ton (har jag för mig att det var)
Jag ringde till dem, och dom kunde bygga ett komplett drag till mig, jag ville ha 2400kg (som bilen är godkänd för i pappren). Dom specialbyggde ett drag för min bil, reggade och allt för ca15k. Mkt pengar för ett drag, men inte så mkt när man tänker på alla intyg som måste till.
Jag har inte gjort detta då jag inte har 15k över..
Sen sa han att upp till 1500kg var inte några större problem att regga, över det så var dom noga med alla intyg, det fick nog inte vara eftermonterat heller..
Jag ringde till dem, och dom kunde bygga ett komplett drag till mig, jag ville ha 2400kg (som bilen är godkänd för i pappren). Dom specialbyggde ett drag för min bil, reggade och allt för ca15k. Mkt pengar för ett drag, men inte så mkt när man tänker på alla intyg som måste till.
Jag har inte gjort detta då jag inte har 15k över..
Sen sa han att upp till 1500kg var inte några större problem att regga, över det så var dom noga med alla intyg, det fick nog inte vara eftermonterat heller..
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 359
- Blev medlem: ons aug 16, 2006 15:29
- Ort: Västervik
Jag har pratat med en kille på bilprovningen i Linköping som besiktar allt som inte är standard, och han sa mycket riktigt att de amerikanska dragen inte är godkända i Sverige på grund av att de bara är spärrade med en bult.
Tidigare har man alltså varit tvungen att åtminstone ta bort kulan och skriva "bogseranordning" i regbeviset.
Nu gäller nya regler, och man kan tillverka egna drag om man kan bevisa att de håller.
För vår del är det inte så svårt, för det enda man behöver göra är att svetsa fast dragkroken så att den inte kan lossna, och skruva dit en godkänd 50 mm kula.
Draget i sig är godkänt för 5000 lbs står det på. I regbeviset står det max 1550 kg för B-kort, men vi nöjer oss om vi får det gokänt för 1400 kg.
Therese (Mesen) är ju licensierad svetsare, så det enda de eventuellt kan bråka om är om man påverkat dragets hållfastighet när man svetsade i det.
Om man vill vara helt säker på att få det godkänt kan man ju köpa en färdig krok av dessa, som man monterar i original dragbalk. Den har en extra spärr som originaldraget inte har:
http://www.beckab.se/
Tidigare har man alltså varit tvungen att åtminstone ta bort kulan och skriva "bogseranordning" i regbeviset.
Nu gäller nya regler, och man kan tillverka egna drag om man kan bevisa att de håller.
För vår del är det inte så svårt, för det enda man behöver göra är att svetsa fast dragkroken så att den inte kan lossna, och skruva dit en godkänd 50 mm kula.
Draget i sig är godkänt för 5000 lbs står det på. I regbeviset står det max 1550 kg för B-kort, men vi nöjer oss om vi får det gokänt för 1400 kg.
Therese (Mesen) är ju licensierad svetsare, så det enda de eventuellt kan bråka om är om man påverkat dragets hållfastighet när man svetsade i det.
Om man vill vara helt säker på att få det godkänt kan man ju köpa en färdig krok av dessa, som man monterar i original dragbalk. Den har en extra spärr som originaldraget inte har:
http://www.beckab.se/