Ocentrerad bakaxel

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

El Jefe
Rutinerad
Inlägg: 357
Blev medlem: tis nov 14, 2006 16:50
Ort: Motala
Kontakt:

Ocentrerad bakaxel

Inlägg av El Jefe » lör apr 19, 2008 11:39

Hissade upp GC:n igår och insåg varför fjädern knorkade och levde rövare där bak.
Bakaxlen är inte centrerad, utan flyttad åt vänster, så fjädern tar i karossen precis över genomslagsgummit.

Det kluriga med det är ju att axeln är flyttad just till vänster, eftersom det betyder att panhardstaget(stavning) har blivit längre..

Kan det vara så enkelt att bussningarna till staget är sletna och jävliga och ger den effekten, eller är det något annat som kan vara galet?

Det känns inte att staget glappar när man rycker i det.. men det kan väl vara lite press på det.

Någon som har något kreativt tips eller nån allmän tanke?
Vill man kan man!

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör apr 19, 2008 12:15

När man lyfet upp bilen från backen flyttar axlarna på sig i sidled. Kanske inte det du ville veta men ändå :roll:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

El Jefe
Rutinerad
Inlägg: 357
Blev medlem: tis nov 14, 2006 16:50
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av El Jefe » lör apr 19, 2008 14:43

Jo det vet jag, men när bilen står i "nolläge" är axeln inte centrerad, och jag tycker nog inte att fjädern ska ta i karossen så det klonkar i hela bilen när man kör lugnt och försiktigt över ett väggupp...
Vill man kan man!

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör apr 19, 2008 15:44

Hissade upp GC:n igår och insåg varför fjädern knorkade och levde rövare där bak.
Bakaxlen är inte centrerad, utan flyttad åt vänster, så fjädern tar i karossen precis över genomslagsgummit.
jag tror jag vet vad det beror på dom hade ju kapat dina fjädrar fjädern är ju konisk i övre ändan har dom kapat där är ju fjädern för stor så att den tar i

jag satt en bra stund & funderade på hur det kunde vara möjligt att det skulle kunna ta i som du beskriver va ut & kollade på mina två gc & kan inte annat än att säga att det skulle troligvis gå att skjuta min bakaxel 5-6cm åt vardera håll utan att fjädern skulle ta i karossen :roll:

El Jefe
Rutinerad
Inlägg: 357
Blev medlem: tis nov 14, 2006 16:50
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av El Jefe » lör apr 19, 2008 18:46

jo, det slog mig oxå, och innnan jag hade kollat på det så trodde jag att det var det som var felet.. men det är en skillnad på ca 5-10 millimeter i sida och fjädern verkar vara kaped i nerkant, där den sitter fast i axeln för hela den över konan passar jättefint i gummit.
men jag får väl prova och se om originalfjädern gör det hela bättre
Vill man kan man!

Skriv svar