Växling hög/låg?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Växling hög/låg?

Inlägg av Marcus-84 » lör apr 19, 2008 21:12

Ska man inte ha växelväljaren i p-läget när man lägger i lågvxl?

Så här står det i instruktionsboken:

"Växling till 4WD LO ska ske när bilenstår stilla eller rör sig i högst 5 km/h.Dra spaken med en bestämd rörelse di-rekt från främre läget till det bakre."

Gäller ZJ.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör apr 19, 2008 21:28

Grejar du att ha P-läget i i 5 km / tim?

Nä, trodde inte det :wink: Neutral på automaten å ryck i lågspaken. Lite rull hjälper. På vissa bilar där lågen inte varit i så mycket kan det kärva. Inget våld, men man får vara lite bestämd.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Greven
Rutinerad
Inlägg: 397
Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
Ort: Kallinge

Inlägg av Greven » lör apr 19, 2008 21:50

Det menas förmodligen bara med att dreven hittar lättare in bland kuggarna på nästa drev om dom rör sig lite under tiden som du drar i spaken. :P

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör apr 19, 2008 22:29

det brukar fungera bäst om man rullar lite sakta annars är det neutral som gäller på zj

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön apr 20, 2008 9:07

Okej jag har för miga att jag provade på min förra å då skorrade det bara, var tvungen att ha i p-läge varje gång. Fast jag kanske inte drog tillräckligt bestämt! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » sön apr 20, 2008 9:21

Marcus-84 skrev:Okej jag har för miga att jag provade på min förra å då skorrade det bara, var tvungen att ha i p-läge varje gång. Fast jag kanske inte drog tillräckligt bestämt! :D
du måste ha neutralen i samnt ett bestämnt drag i spaken

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » sön apr 20, 2008 9:29

Marcus-84 skrev:Okej jag har för miga att jag provade på min förra å då skorrade det bara, var tvungen att ha i p-läge varje gång. Fast jag kanske inte drog tillräckligt bestämt! :D
på min jeep som jag hade trog jag i 4wd part time i 70 knyck de skårrade kan man säga.. De va ändå en skrot bil.. men de gick, som sagt va bestämd :D

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön apr 20, 2008 10:06

blazer skrev:på min jeep som jag hade trog jag i 4wd part time i 70 knyck de skårrade kan man säga.. De va ändå en skrot bil.. men de gick, som sagt va bestämd :D
Okej! då ska jag prova. Bestämt ska jag vara!! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 20, 2008 13:05

kan lägga i o ur part time på min i 150 knyck utan problem men sen är det ju en "riktig" f-låda i den med :poke:

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön apr 20, 2008 13:26

Hasse skrev:kan lägga i o ur part time på min i 150 knyck utan problem men sen är det ju en "riktig" f-låda i den med :poke:
Hahaha! Mkt kul :slap:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 20, 2008 13:37

Hehehe! bara tetas lite :P

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön apr 20, 2008 14:13

köp en riktig 4x4 :thefinger:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön apr 20, 2008 14:51

mattebigge skrev:köp en riktig 4x4 :thefinger:
Du ska då alltid vara värst! :D Var å provad att lägga i lågen å det går ju smärtfritt å mkt enklare än att trixa i p-läget. Slut på den historien. 8)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön apr 20, 2008 14:52

:tumbup:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis apr 22, 2008 2:14

Eller gör som jag och polaren gjorde för många, många år sedan då han hade fått sin första Willys med V8 och aut... kör bakom en buske så ingen ser dig, stäng av motorn, tvinga i fördelningslådan... lite pinsamt men det funkade... :rodnar:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar