För hög tommgång

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Karl
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 14, 2008 14:09
Ort: Mönsterås
Kontakt:

För hög tommgång

Inlägg av Karl » ons apr 23, 2008 1:34

Hallo!

Jag tycker att jag har lite väl bra tommgång ca 800-1000 varv.
Så när jag lägger i någon av växel lägerna på automaten så måste jag holla på bromsen för att bilen ska stå stilla. :?

Är det någon som vet hur man ska göra för att sänka den?
Jag har inte hittat hur man ska göra när jag har bläddrat i min handbok, Men den är visserligen på Engelska och det är inte min starka sida :lol:

Jag har en JEEP GRAND CHEROKEE 97:a med 4,0l sexan och Automat

Tacksam för HJÄLP :lol:
Karl Gustavsson
73 de SM7XSI

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 23, 2008 11:44

För det första, minska bildstorleken på din avatar! För det andra så ska bilen åka iväg när man har automat. Är likadant på alla bilar med automat.

mvh
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons apr 23, 2008 11:52

Håller med föregående talare..
På vår Voyager, så håller man på bromsen vid rödljusen, sen kliver man av pedalen och bilen åker iväg..hepp..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Lasse_Pajero
Rutinerad
Inlägg: 471
Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
Ort: Huskvarna

Inlägg av Lasse_Pajero » ons apr 23, 2008 14:35

På så sätt funkar min GC också det är så gott att slippa växla och bara rulla iväg lite sakta :D
Mitsubishi Pajero 2,6 -86 Cooper STT 33/12,5-15

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons apr 23, 2008 22:39

750-850 RPM ska din bil ha i tomgång vid varm motor, upp till 1200-1500 RPM vid kall motor....för att sänka tomgången så blir det verkstad eller lite mätande med multimeter på tps:en

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tor apr 24, 2008 18:38

Har du ett högt tomgångsvarv kan det bero på en läckande insugspackning eller en bortslarvad vakumslang eller dyligt

kolla med startgas på utsidan av insug slangar osv (när motorn går & i motliga mängder)

Stellan
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
Ort: Härryda

Inlägg av Stellan » tor apr 24, 2008 22:11

Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tor apr 24, 2008 23:10

Stellan skrev:Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
Varför?

men vist en handgas då?

Stellan
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
Ort: Härryda

Inlägg av Stellan » fre apr 25, 2008 6:41

Jo visst, handgas funkar ju men den höjer ju bara gasen, ökar belastningen så sjunker ju varvtalet.
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre apr 25, 2008 10:27

Stellan skrev:Jo visst, handgas funkar ju men den höjer ju bara gasen, ökar belastningen så sjunker ju varvtalet.
oj konstantvarv med ojämn belastning då blir det hårdare genast då får vi gå in på elektonisk gas & det blir varken lätt eller billigt

men förslagsvis kan man väll utgå i från en farthållare att bygga på i stället för att mäta hastigheten så får man väl mäta motorns varv

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » fre apr 25, 2008 10:36

Stellan skrev:Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
Sätt in en förgasare från en 413, då får du ibland tillfälligt högt vartal utan att man gasar :lol:

Stellan
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
Ort: Härryda

Inlägg av Stellan » fre apr 25, 2008 16:12

Jo, lurade på att använda farthållaren men har inte lyckats hitta hur dom olika signalerna ser ut, varvtalet går ju att hämta som ett pulståg på lämpligt ställe men hur ser signalen från hastighetsgivaren ut, är det också pulser går det kanske att få ihop.

Angående Suzukiförgasaren så har jag ju faktiskt en liggandes, men den är ju utbytt på min av någon anlednin....
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre apr 25, 2008 18:45

Stellan skrev:Jo, lurade på att använda farthållaren men har inte lyckats hitta hur dom olika signalerna ser ut, varvtalet går ju att hämta som ett pulståg på lämpligt ställe men hur ser signalen från hastighetsgivaren ut, är det också pulser går det kanske att få ihop.

Angående Suzukiförgasaren så har jag ju faktiskt en liggandes, men den är ju utbytt på min av någon anlednin....
suzuki förgasaren är bara ett skämnt


men ja det är pulser & dom kommer i från hastighetsmätargivaren som sitter på fördelningslådan på zj

Stellan
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
Ort: Härryda

Inlägg av Stellan » fre apr 25, 2008 19:34

Jo, jag fattade att Suzukiförgasaren var ett skämt, det var den redan från fabrik!

Du råkar inte veta hur många pulser det kommer per Km/h eller så?
/Stellan

Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » fre apr 25, 2008 19:38

Stellan skrev:Jo, jag fattade att Suzukiförgasaren var ett skämt, det var den redan från fabrik!

Du råkar inte veta hur många pulser det kommer per Km/h eller så?
nix

tar du en universal farthållare är dom oftat lärbara på pls sidan :roll:

Skriv svar