Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Karl
- Användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: fre mar 14, 2008 14:09
- Ort: Mönsterås
-
Kontakt:
Inlägg
av Karl » ons apr 23, 2008 1:34
Hallo!
Jag tycker att jag har lite väl bra tommgång ca 800-1000 varv.
Så när jag lägger i någon av växel lägerna på automaten så måste jag holla på bromsen för att bilen ska stå stilla.
Är det någon som vet hur man ska göra för att sänka den?
Jag har inte hittat hur man ska göra när jag har bläddrat i min handbok, Men den är visserligen på Engelska och det är inte min starka sida
Jag har en JEEP GRAND CHEROKEE 97:a med 4,0l sexan och Automat
Tacksam för HJÄLP
Karl Gustavsson
73 de SM7XSI
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4402
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » ons apr 23, 2008 11:44
För det första, minska bildstorleken på din avatar! För det andra så ska bilen åka iväg när man har automat. Är likadant på alla bilar med automat.
mvh
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » ons apr 23, 2008 11:52
Håller med föregående talare..
På vår Voyager, så håller man på bromsen vid rödljusen, sen kliver man av pedalen och bilen åker iväg..hepp..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
Lasse_Pajero
- Rutinerad
- Inlägg: 471
- Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
- Ort: Huskvarna
Inlägg
av Lasse_Pajero » ons apr 23, 2008 14:35
På så sätt funkar min GC också det är så gott att slippa växla och bara rulla iväg lite sakta
Mitsubishi Pajero 2,6 -86 Cooper STT 33/12,5-15
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » ons apr 23, 2008 22:39
750-850 RPM ska din bil ha i tomgång vid varm motor, upp till 1200-1500 RPM vid kall motor....för att sänka tomgången så blir det verkstad eller lite mätande med multimeter på tps:en
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » tor apr 24, 2008 18:38
Har du ett högt tomgångsvarv kan det bero på en läckande insugspackning eller en bortslarvad vakumslang eller dyligt
kolla med startgas på utsidan av insug slangar osv (när motorn går & i motliga mängder)
-
Stellan
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
- Ort: Härryda
Inlägg
av Stellan » tor apr 24, 2008 22:11
Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » tor apr 24, 2008 23:10
Stellan skrev:Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
Varför?
men vist en handgas då?
-
Stellan
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
- Ort: Härryda
Inlägg
av Stellan » fre apr 25, 2008 6:41
Jo visst, handgas funkar ju men den höjer ju bara gasen, ökar belastningen så sjunker ju varvtalet.
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre apr 25, 2008 10:27
Stellan skrev:Jo visst, handgas funkar ju men den höjer ju bara gasen, ökar belastningen så sjunker ju varvtalet.
oj konstantvarv med ojämn belastning då blir det hårdare genast då får vi gå in på elektonisk gas & det blir varken lätt eller billigt
men förslagsvis kan man väll utgå i från en farthållare att bygga på i stället för att mäta hastigheten så får man väl mäta motorns varv
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » fre apr 25, 2008 10:36
Stellan skrev:Lånar tråden lite!
Någon som har någon ide hur man tillfälligt skulle kunna höja varvtalet till ca 1500-2000rpm utan att sitta i och gasa?
ZJ -93 I6
Sätt in en förgasare från en 413, då får du ibland tillfälligt högt vartal utan att man gasar
-
Stellan
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
- Ort: Härryda
Inlägg
av Stellan » fre apr 25, 2008 16:12
Jo, lurade på att använda farthållaren men har inte lyckats hitta hur dom olika signalerna ser ut, varvtalet går ju att hämta som ett pulståg på lämpligt ställe men hur ser signalen från hastighetsgivaren ut, är det också pulser går det kanske att få ihop.
Angående Suzukiförgasaren så har jag ju faktiskt en liggandes, men den är ju utbytt på min av någon anlednin....
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre apr 25, 2008 18:45
Stellan skrev:Jo, lurade på att använda farthållaren men har inte lyckats hitta hur dom olika signalerna ser ut, varvtalet går ju att hämta som ett pulståg på lämpligt ställe men hur ser signalen från hastighetsgivaren ut, är det också pulser går det kanske att få ihop.
Angående Suzukiförgasaren så har jag ju faktiskt en liggandes, men den är ju utbytt på min av någon anlednin....
suzuki förgasaren är bara ett skämnt
men ja det är pulser & dom kommer i från hastighetsmätargivaren som sitter på fördelningslådan på zj
-
Stellan
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis sep 18, 2007 16:10
- Ort: Härryda
Inlägg
av Stellan » fre apr 25, 2008 19:34
Jo, jag fattade att Suzukiförgasaren var ett skämt, det var den redan från fabrik!
Du råkar inte veta hur många pulser det kommer per Km/h eller så?
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre apr 25, 2008 19:38
Stellan skrev:Jo, jag fattade att Suzukiförgasaren var ett skämt, det var den redan från fabrik!
Du råkar inte veta hur många pulser det kommer per Km/h eller så?
nix
tar du en universal farthållare är dom oftat lärbara på pls sidan