kokar

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

kokar

Inlägg av Pom » tis apr 29, 2008 19:19

Tja Gubbz


Har en Yj -90:a som kokar för mig. Kör jag och har på värmen så är det coolt . Men skulle jag råka stanna eller krypa i skogen eller ännu bättre klättra lite så stiger temp mätaren snabbt till rött.. kan det vara termostaten?
Sitter 35:or med lockright på båda axlarana så visst får den jobba.

Pom
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis apr 29, 2008 19:22

termostaten,ingensatt kyl (invändigt),trasig viscofläkt,obenfintllig fläktkåpa är några grejer att kolla på
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tis apr 29, 2008 19:45

Kolla även om du har luft i systemet, ställ dig i den brantaste backe du kan hitta med fronten upp, gå ut och öppna kylaren när den svalnat lite, fyll på vätska..

Har själv haft luft i systemet på ett par bilar så har det ungefär blivit som du beskrev.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons apr 30, 2008 0:36

Vågor nog sätta en slant på att det är kylaren som du ska ge dig på..
Hade det problemet på min Explorer på sommaren, det var nån tidigare ägare som satt en pappskiva för kylaren, mellan ac-kylaren och vattenkylaren :shock: så jag upptäckte det först när jag skulle mdemontera kylaren och byta.. :evil:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » ons apr 30, 2008 13:59

Körde upp på en sten med fronten...lätt den gå upp i temp stängde av snurrade på fläkten (snurrade väldigt lätt) innan dess så lätt jag den kyla ner . skruvade av locket, sprut sprut sa det. va nog ganska mycket luft i systemet. Fläktrn är en vanlig magnetfläkt med två kablar till givaren (volvo)
Vet inte vad fan det kan vara? magnetfläkt skall väl inte vara trög när motorn är off eller?
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » ons apr 30, 2008 15:38

Pom skrev:Körde upp på en sten med fronten...lätt den gå upp i temp stängde av snurrade på fläkten (snurrade väldigt lätt) innan dess så lätt jag den kyla ner . skruvade av locket, sprut sprut sa det. va nog ganska mycket luft i systemet. Fläktrn är en vanlig magnetfläkt med två kablar till givaren (volvo)
Vet inte vad fan det kan vara? magnetfläkt skall väl inte vara trög när motorn är off eller?
testade du fylla kylaren full efter detta? och hjälpte det isf? :)

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » ons apr 30, 2008 16:15

ähh jag snackar gojja, klart det inte är en magnet fläkt, el fläkt är det.
Är det någon som har något tips vad jag skall sätta ditt i stället.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » ons apr 30, 2008 16:16

Lightbringer skrev:
Pom skrev:Körde upp på en sten med fronten...lätt den gå upp i temp stängde av snurrade på fläkten (snurrade väldigt lätt) innan dess så lätt jag den kyla ner . skruvade av locket, sprut sprut sa det. va nog ganska mycket luft i systemet. Fläktrn är en vanlig magnetfläkt med två kablar till givaren (volvo)
Vet inte vad fan det kan vara? magnetfläkt skall väl inte vara trög när motorn är off eller?
testade du fylla kylaren full efter detta? och hjälpte det isf? :)
fläkten går inte igång.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » ons apr 30, 2008 20:18

Kan man ta vilken elfläkt som helst eller är det någon som är extra lämpad,
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 30, 2008 21:01

Varför inte leta reda på en orginalfläkt? dom fungerar ypperligt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » ons apr 30, 2008 21:22

Mathias T skrev:Varför inte leta reda på en orginalfläkt? dom fungerar ypperligt
det är sant :lol:
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons apr 30, 2008 21:54

Volvo fläkten funkar som regel kanon...
Dock kan det bli problem med styrtempen..

Jag hadde kopplat direktmatning via strömbrytare så du kan slå på den vid terräng åka eller när det behövs...

Jag har en citroen givare som jag skall montera i UAZen den har 2 mättemperaturer.
Den lägre startar fläckt 1 och så den andra fläckt 2 om det blir för varmt....
Sen blir det en overide mot en brytare så jag kan start fläktarna om givaren bråkar..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar