startproblem cherokee, med mera?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
startproblem cherokee, med mera?
Som nybliven olycklig cherokeeägare så jagstött på problem.
Jag köpte en cherokee -95 i måndags, körde den hem (ca 1 h) och ställde den i garaget. Det regnade en hel del på resen.
Morgonen efter ville inte centrallåset öppna så jag tänkte att det var batteriet i nyckels som var slut så jag gick och hämtade den andra.
Det visade att det inte var problemet för inte den heller funkade.
Jag öppnade manuellt och försökte starta bilen men det enda som hände var att fläketen började gå. Batteriindikatiorn visade att det var låg spänning i batteriet. Jag noterade att relät i i startmotorn inte klickade, det var helt tyst.
Jag försökte starta den med starkablar från en annan bil några timmar senare men samma problem. Under tiden hade batteriet dragit ut ytterliggare.
Jag plockade ur batteriet och kollade vattnet. Ena cellen var det lite för lite vatten i så jag köpte lite vatten fyllde på och laddade batteriet över natten. I morse orkade batteriet med centrallåset men i övrigt så var allt som vanligt.
Jag har åkt och kollat batteriet och det håller ca 7-8 volt en längre stund beroende på strömstyrka förstås.
Batteriet är mindre än 6 månander gammalt.
Jag har ett nytt batteri som jag ska testa ikväll då volttalet antyder att batteriet inte är riktigt friskt men det kan ju kanske vara så att laddaren är för svag för att ladda batteriet tillräckligt på en natt!?
Nu till frågan vad är felet? Kan det vara så att den inte går att starta med startkablar om batteriet är dåligt?
Borde inte relät klicka även om batteriet inte var fullt laddat?
Jag har ruggat lite på kontakten till startmotorn utan framgång.
Anledningen till att jag är så angelägen om att få problemet löst snabbt är att jag har tänkt ta hem den till sverige om en vecka och jag står parkerad i ett garage som kostar 200 kr/dygn typ.
Helt klart finns det något som drar tjuvström då batteriet visade 12 volt första dagen och väldigt lite igår.
Förra ägaren sa att den drog tjuvström men inte mer än att den klarade sig en månad utan start.
Jag köpte en cherokee -95 i måndags, körde den hem (ca 1 h) och ställde den i garaget. Det regnade en hel del på resen.
Morgonen efter ville inte centrallåset öppna så jag tänkte att det var batteriet i nyckels som var slut så jag gick och hämtade den andra.
Det visade att det inte var problemet för inte den heller funkade.
Jag öppnade manuellt och försökte starta bilen men det enda som hände var att fläketen började gå. Batteriindikatiorn visade att det var låg spänning i batteriet. Jag noterade att relät i i startmotorn inte klickade, det var helt tyst.
Jag försökte starta den med starkablar från en annan bil några timmar senare men samma problem. Under tiden hade batteriet dragit ut ytterliggare.
Jag plockade ur batteriet och kollade vattnet. Ena cellen var det lite för lite vatten i så jag köpte lite vatten fyllde på och laddade batteriet över natten. I morse orkade batteriet med centrallåset men i övrigt så var allt som vanligt.
Jag har åkt och kollat batteriet och det håller ca 7-8 volt en längre stund beroende på strömstyrka förstås.
Batteriet är mindre än 6 månander gammalt.
Jag har ett nytt batteri som jag ska testa ikväll då volttalet antyder att batteriet inte är riktigt friskt men det kan ju kanske vara så att laddaren är för svag för att ladda batteriet tillräckligt på en natt!?
Nu till frågan vad är felet? Kan det vara så att den inte går att starta med startkablar om batteriet är dåligt?
Borde inte relät klicka även om batteriet inte var fullt laddat?
Jag har ruggat lite på kontakten till startmotorn utan framgång.
Anledningen till att jag är så angelägen om att få problemet löst snabbt är att jag har tänkt ta hem den till sverige om en vecka och jag står parkerad i ett garage som kostar 200 kr/dygn typ.
Helt klart finns det något som drar tjuvström då batteriet visade 12 volt första dagen och väldigt lite igår.
Förra ägaren sa att den drog tjuvström men inte mer än att den klarade sig en månad utan start.
Senast redigerad av Anders_S den tor maj 29, 2008 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
börja med att skaffa ett nytt friskt batteri. 7-8 volt i ett batteri är ingenting..
Kolla och rengör alla anslutningar till batteriet och alla jordningar till karossen.
Sen ska den starta,..
Krypströmmen kollar du med en amp-mätare, koppla på mätaren och dra ur säkringar tills du hittar den som tjuvar ström, kolla vad som går på den säkringen, och kopplar ur dom grejorna en efter en till du hittat rätt pryl..
Kolla och rengör alla anslutningar till batteriet och alla jordningar till karossen.
Sen ska den starta,..
Krypströmmen kollar du med en amp-mätare, koppla på mätaren och dra ur säkringar tills du hittar den som tjuvar ström, kolla vad som går på den säkringen, och kopplar ur dom grejorna en efter en till du hittat rätt pryl..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
jag har ett nytt batteri i bilen som jag ska prova om en stund. Det där med jordningen är inget jag tänkt på men det låter inte helt otroligt.
Hur jag ska komma till rätta med krypspänningarna har jag sett tips om tidigare och dom är precis som ni föreslår något att göra med en voltmeter.
Om några timmar kommer kanske domen.
Hemma i sverige har jag en v40 som jag inte haft några problem att starta med starthjälp när batteriet varit kasst (gammalt och slut).
Hur jag ska komma till rätta med krypspänningarna har jag sett tips om tidigare och dom är precis som ni föreslår något att göra med en voltmeter.
Om några timmar kommer kanske domen.
Hemma i sverige har jag en v40 som jag inte haft några problem att starta med starthjälp när batteriet varit kasst (gammalt och slut).
Sätt i ny batteriet så du får hem skrotet och felsök sen i lugn och ro.
Ett tyvärr vanligt problem med XJ är generatorn som är hyperkänslig, diodbryggan klarar inte många vattendroppar innan den ger upp. Som om inte det är nog är kablarna till generatorn på tok för klena.
Lycka till!
Ett tyvärr vanligt problem med XJ är generatorn som är hyperkänslig, diodbryggan klarar inte många vattendroppar innan den ger upp. Som om inte det är nog är kablarna till generatorn på tok för klena.
Lycka till!
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
Nu har jag provat med ett nytt batteri men utan framgång. Voltmetern i bilen visade knappt utslag trots att batteriet är nytt.
Jag kunde dock höra att relät till startmotorn klickade.
Uppenbarligen är det i stort sett kortis någonstans eftersom den drar ur ett batteri på ett dygn och sen inte ens går att starta med ett nytt batteri.
Om det är fel i startmotorn borde då inte voltmetern visa 12 volt?
Jag tyckte mig kunna höra ett svagt vinande ljud ifrån motorrummet.
En jordkabel jag hittade satt mellan minuspolen på batteriet och karossen typ men den verkade helt ok.
Jag drog och ruggade också på kablarna jag kunde komma åt.
Likaså drog jag ur alla säkringar en och en i säkringsdosan som sitter i motorrummet för att kunna se om man kunde isolera kortslutningen men det gav aldrig någon förändring av voltnivån.
Jag kunde dock höra att relät till startmotorn klickade.
Uppenbarligen är det i stort sett kortis någonstans eftersom den drar ur ett batteri på ett dygn och sen inte ens går att starta med ett nytt batteri.
Om det är fel i startmotorn borde då inte voltmetern visa 12 volt?
Jag tyckte mig kunna höra ett svagt vinande ljud ifrån motorrummet.
En jordkabel jag hittade satt mellan minuspolen på batteriet och karossen typ men den verkade helt ok.
Jag drog och ruggade också på kablarna jag kunde komma åt.
Likaså drog jag ur alla säkringar en och en i säkringsdosan som sitter i motorrummet för att kunna se om man kunde isolera kortslutningen men det gav aldrig någon förändring av voltnivån.
Nä, det är inte spänningen som ändrar sig när du labbar med säkringarna. Du ska isf koppla instrumentet i serie med batteriet och ställa in det på Amperemätning.
Frågan är vad säljaren säger. Det minsta borde väl vara att han såg till att du fick hem bilen, särskilt som han har sagt att allt funkar utom att den laddar ur LITE.
Frågan är vad säljaren säger. Det minsta borde väl vara att han såg till att du fick hem bilen, särskilt som han har sagt att allt funkar utom att den laddar ur LITE.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Låter som ett klassiskt fall av dålig kontakt vid jordningen..Hasse skrev:startmotorn på min bytade jag då den hade ideér om att inte starta ibland, gick bra flera dagar o sen ville den inte...smacka på den med hammaren så gick det igen...numera är den ny o fin
symptomen var att ljuset o c-låset fungerade men så fort jag slog till starten bröts all ström
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
felet visade sig vara "ignition swith" dvs tändningslåset. Jag fick hjälp av road assistance som hittade felet ganska snabbt.
Ska kolla om en stund om vad det kostar att fixa, kostar det för mycket så kör jag den till skroten. Problemet är ju också att den drar rätt mycke tjuvström så mitt förtroende för bilen är i stort sett obefintligt även om motorn går som en klocka.
Det finns en massa småfel på den som i och för sig är helt ok men det känns som om man kommer köra den väntandes på att den ska lägga av.
Kanske beror en del av tjuvströmmen på tändningslåset kanske inte.
Ska kolla om en stund om vad det kostar att fixa, kostar det för mycket så kör jag den till skroten. Problemet är ju också att den drar rätt mycke tjuvström så mitt förtroende för bilen är i stort sett obefintligt även om motorn går som en klocka.
Det finns en massa småfel på den som i och för sig är helt ok men det känns som om man kommer köra den väntandes på att den ska lägga av.
Kanske beror en del av tjuvströmmen på tändningslåset kanske inte.
Senast redigerad av Anders_S den tor maj 29, 2008 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
jag är i england. Tanken var allt skulle bli så billigt, nu blev allt så dyrt istället.
I princip skulle jag kunna fortsätta starta den genom att tjuvkoppla den med en skruvmejsel mellan stiften på startmotorn men det är för riskfyllt.
Risken att något ska skita sig är för stor för att det ska vara värt pengarna. Jag har redan kört den till verkstaden. Här borta har jag inte några verktyg alls då jag är här tillfälligt och har heller inte tillgång något garage heller. Förmodligen är anledningen att lite äldre bilar (7-10 år) är så billiga här bort att det blir så mycket problem om den bilen slutar fungera.
Blir det stopp någonstans pga detta så äts snabbt kostnaden upp för att reparera tändlåset.
Sen har vi ju problemet med tjuvströmmen också.
I princip skulle jag kunna fortsätta starta den genom att tjuvkoppla den med en skruvmejsel mellan stiften på startmotorn men det är för riskfyllt.
Risken att något ska skita sig är för stor för att det ska vara värt pengarna. Jag har redan kört den till verkstaden. Här borta har jag inte några verktyg alls då jag är här tillfälligt och har heller inte tillgång något garage heller. Förmodligen är anledningen att lite äldre bilar (7-10 år) är så billiga här bort att det blir så mycket problem om den bilen slutar fungera.
Blir det stopp någonstans pga detta så äts snabbt kostnaden upp för att reparera tändlåset.
Sen har vi ju problemet med tjuvströmmen också.
nädå! helkass startmotor var detmattebigge skrev:Låter som ett klassiskt fall av dålig kontakt vid jordningen..Hasse skrev:startmotorn på min bytade jag då den hade ideér om att inte starta ibland, gick bra flera dagar o sen ville den inte...smacka på den med hammaren så gick det igen...numera är den ny o fin
symptomen var att ljuset o c-låset fungerade men så fort jag slog till starten bröts all ström
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Jag lämnade bilen till en bilelektriker igår och han sa att bilen inte gick att testa för att batteriet var dött och inte gick att ladda. Jag laddade det 9 h med en ganska svag laddare vilket bara gjorde att batteriet blev något uppladdat så förmodligen var det kasst trots att det bara var 6 månader gammalt.
Alltså två fel på bilen, tändlåset OCH batteriet.
Det hela har fått mig att bestämma mig för att köra den till skroten vilket känns skönt faktiskt. Man ska inte kast bra pengar efter dåliga pengar som det ordspråket säger.
Alltså två fel på bilen, tändlåset OCH batteriet.
Det hela har fått mig att bestämma mig för att köra den till skroten vilket känns skönt faktiskt. Man ska inte kast bra pengar efter dåliga pengar som det ordspråket säger.