Service
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Service
Hallo!
Jag ska göra service på min Grand Cherokee 97:a 4,0L automat
Hur mycket olja ska det vara i lådan? I instruktionsboken står det att totalvolymen är 10,1L och i samband med service åtgår det ca 3,8L.
Hur menar de?
Hur ser man har en TRE eller FYRA växlad låda och om det är diff i bakaxlen?
Jag ska göra service på min Grand Cherokee 97:a 4,0L automat
Hur mycket olja ska det vara i lådan? I instruktionsboken står det att totalvolymen är 10,1L och i samband med service åtgår det ca 3,8L.
Hur menar de?
Hur ser man har en TRE eller FYRA växlad låda och om det är diff i bakaxlen?
Karl Gustavsson
73 de SM7XSI
73 de SM7XSI
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Service
Hallo på dig själv!!!Karl skrev:Hallo!
OK...Karl skrev:Jag ska göra service på min Grand Cherokee 97:a 4,0L automat
Enkelt....Karl skrev:Hur mycket olja ska det vara i lådan? I instruktionsboken står det att totalvolymen är 10,1L och i samband med service åtgår det ca 3,8L.
Hur menar de?
Växellådan rymmer totalt 10,1L (turbin, ventilhus, oljetråg och liknande), men vid oljebyte så töms enbart oljetråget och det rymmer 3,8L....
En metod är ju att räkna hur många gånger den växlar... En annan är symbolerna på växelspaken...Karl skrev:Hur ser man har en TRE eller FYRA växlad låda ...
Sen finns det säkert skillnader utvändigt på själva växellådshuset, men dom känner jag inte till....
Det är alltid en diff i bakaxeln, annars så hade det gnuggat däck som fan när du kört och/eller svängt, och det hade dessuton blivit svårare att svänga....Karl skrev:..... om det är diff i bakaxlen?
Misstänker dock att du menar diffbroms, och det kan man se enklast genom att lyfta bakaxeln så att bägge hjulen är i luften och sedan försöka rotera på ett av dom (växellådan i N). Om bägge hjulen roterar på samma håll har du diffbroms, och om dom roterar på varsitt håll så har du en vanlig öppen diff eller ev. en utsliten diffbroms....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Den enda moderna (nåja) Jeep med trestegsautomat är Wrangler från slutet av 80-talet. Sedan dess är det fyrstegs som gäller. Sen finns det olika varianter på den, med det är en annan sak.
Tänk på att det kan vara olika typ av olja i automaten om man har 4.0 eller 5.2.
Tänk på att det kan vara olika typ av olja i automaten om man har 4.0 eller 5.2.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
Tack för svaren!
Det var givetvis diffBroms jag menade.
Var det gäller olje Typ så står det i instruktionsboken.
Men det står inte vad det ska vara för tillsats i bakaxlen om det är lammelbroms.
När man byter oljan i Lådan ska man fylla på den igen oljestickan eller ska man försöka ha det i tråget när man sätter tillbaka det?
Ni för ursäkta alla dumma frågor men jag är inte så bra på sånt.
JAG ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR ALLA HJÄLP!
Det var givetvis diffBroms jag menade.
Var det gäller olje Typ så står det i instruktionsboken.
Men det står inte vad det ska vara för tillsats i bakaxlen om det är lammelbroms.
När man byter oljan i Lådan ska man fylla på den igen oljestickan eller ska man försöka ha det i tråget när man sätter tillbaka det?
Ni för ursäkta alla dumma frågor men jag är inte så bra på sånt.
JAG ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR ALLA HJÄLP!
Karl Gustavsson
73 de SM7XSI
73 de SM7XSI
-
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
- Kontakt:
Om du inte har något påfyllningshål i lådan får du fylla genom oljestickan.. Jag har alldrig varit med om att man ska ha oljan i tråget när man monterar den.Karl skrev:När man byter oljan i Lådan ska man fylla på den igen oljestickan eller ska man försöka ha det i tråget när man sätter tillbaka det?
Ibland brukar det finnas 2 bultar, en bult för tömning av oljan sen brukar det finnas en nivåplugg ovanför, om det är så töm oljan, skruva i den nedersta bulten, öppna nivåpluggen och fyll olja det till det börjar rinna ut.. Tänk på att bilen ska stå rakt oxå. Vet inte om detta gäller på just din bil men det kan någon annan svara på.
Enklast är väl att lämna in den till någon lämplig verkstad, kan inte kosta mycket mer att göra det om dom bara ska byta olja + filter, automatlåder är ju rätt känsliga med oljemängd osv..
Jag kan! Finns inga såna på Jeep, varken på automaten eller bakaxeln.Ibland brukar det finnas 2 bultar, en bult för tömning av oljan sen brukar det finnas en nivåplugg ovanför, om det är så töm oljan, skruva i den nedersta bulten, öppna nivåpluggen och fyll olja det till det börjar rinna ut.. Tänk på att bilen ska stå rakt oxå. Vet inte om detta gäller på just din bil men det kan någon annan svara på.
Det du ska ha i bakaxeln är knäppolja. Oftast går det år två flaskor om lamelldiffen är "lagom insliten". Det är ca 1 dl / flaska och kostar ca 100:-/st. Finns på typ mekonomen och jänkebildelshandlare, knappast på OK.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
-
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
- Kontakt:
Antar att du menar "LS" tillsats?Bullmoose skrev:Det du ska ha i bakaxeln är knäppolja. Oftast går det år två flaskor om lamelldiffen är "lagom insliten". Det är ca 1 dl / flaska och kostar ca 100:-/st. Finns på typ mekonomen och jänkebildelshandlare, knappast på OK.
Finns annars oljer som har det färdigt.