![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
bogsering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Om fördelningslådan har ett "äkta" neutralläge borde det gå bra. På min Jimny finns inget sådant läge, så även i neutralen snurrar kardanen från automaten med. Vet inte hur det är på GC:n, me snurrar inte automaten är det ju lugnt. I värsta fall kan man ju lossa kardanerna från axlarna om man ska bogsera.Moggen skrev:Kan bogsera kanske en km men inte mer, automat lådorna vill inte bli bogserade, orsak vet säkert ngn här på forumet då jag inte mins, hur som bogsera inte.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 471
- Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
- Ort: Huskvarna
Fast oftast brukar just det vara problem, utgående axlar snurrar, men iom att lådorna inte snurrar så får lagrena ingen smörjningspiro4u skrev:Det ska gå att bogsera en GC man får som sagt var ha både växellåda och fördelningslådan i N läge. Kardanerna snurrar men inget inne i lådorna. Det sa dom på Hedins bil när jag frågade.
Lasse
![:vetej:](./images/smilies/11dontknow.gif)
I aim to misbehave
jag vet inte hur det är på andra lådor men på np231 så frikopplas bara ingående axel från växellådan, och på min 231:a så sitter oljepumpen på axeln till bakre kardanen, som snurrar vid bogsering, då måste väl f-lådan smörjas? huvud vxl-lådan är ju urkopplad så där kvittar det ju.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
samma på 249 & 247 vet jagklenis skrev:jag vet inte hur det är på andra lådor men på np231 så frikopplas bara ingående axel från växellådan, och på min 231:a så sitter oljepumpen på axeln till bakre kardanen, som snurrar vid bogsering, då måste väl f-lådan smörjas? huvud vxl-lådan är ju urkopplad så där kvittar det ju.
Bekräftar. Oljepumpen sitter i bakre gaveln på 242-247-249 lådorna. Dessutom har inte f-lådan några stora smörjbehov. Jag körde helt utan olja i min gamla i ca två veckor. Neutral på f-lådan och kör så det ryker! Men berätta lite mer om projektet istället. Och bilder!!!! Här är bilder värda mer än... ja, du vet.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...turbomicra skrev:jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanenhesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...turbomicra skrev:jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanenhesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
där ser man, trodde i min enfald att d va som på vanliga bilar..Bullmoose skrev:Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...turbomicra skrev:jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanenhesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
Bakre kardanen är ju inte skruvad utan har en splainsad packboxtätad in i fördelningslådan en sån som glider in & ut vet du vad jag menar?Bullmoose skrev:Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...turbomicra skrev:jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanenhesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
Jeep är inte vanliga bilar, bara som vanliga Jeepar. Byggda med yxa och ståltråd och lite speciella att skruva med, men ändå förvånansvärt enkla om man bara följer spelreglerna.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!