bogsering

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

bogsering

Inlägg av robban » tor jun 05, 2008 22:16

hej jag har köpt en grand cherokee o undrar om det går o bogsera utan att ta sönder något. räcker det o ha neutralen ilagd :?:
robban

Moggen
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: lör jun 02, 2007 23:33

Inlägg av Moggen » tor jun 05, 2008 22:19

Kan bogsera kanske en km men inte mer, automat lådorna vill inte bli bogserade, orsak vet säkert ngn här på forumet då jag inte mins, hur som bogsera inte.
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tor jun 05, 2008 22:23

Moggen skrev:Kan bogsera kanske en km men inte mer, automat lådorna vill inte bli bogserade, orsak vet säkert ngn här på forumet då jag inte mins, hur som bogsera inte.
Om fördelningslådan har ett "äkta" neutralläge borde det gå bra. På min Jimny finns inget sådant läge, så även i neutralen snurrar kardanen från automaten med. Vet inte hur det är på GC:n, me snurrar inte automaten är det ju lugnt. I värsta fall kan man ju lossa kardanerna från axlarna om man ska bogsera.

Lasse_Pajero
Rutinerad
Inlägg: 471
Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
Ort: Huskvarna

Inlägg av Lasse_Pajero » fre jun 06, 2008 1:02

Det ska gå att bogsera en GC man får som sagt var ha både växellåda och fördelningslådan i N läge. Kardanerna snurrar men inget inne i lådorna. Det sa dom på Hedins bil när jag frågade.

Lasse
Mitsubishi Pajero 2,6 -86 Cooper STT 33/12,5-15

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre jun 06, 2008 12:18

spiro4u skrev:Det ska gå att bogsera en GC man får som sagt var ha både växellåda och fördelningslådan i N läge. Kardanerna snurrar men inget inne i lådorna. Det sa dom på Hedins bil när jag frågade.

Lasse
Fast oftast brukar just det vara problem, utgående axlar snurrar, men iom att lådorna inte snurrar så får lagrena ingen smörjning :vetej:
I aim to misbehave

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Inlägg av klenis » mån jun 09, 2008 22:21

jag vet inte hur det är på andra lådor men på np231 så frikopplas bara ingående axel från växellådan, och på min 231:a så sitter oljepumpen på axeln till bakre kardanen, som snurrar vid bogsering, då måste väl f-lådan smörjas? huvud vxl-lådan är ju urkopplad så där kvittar det ju.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån jun 09, 2008 22:44

klenis skrev:jag vet inte hur det är på andra lådor men på np231 så frikopplas bara ingående axel från växellådan, och på min 231:a så sitter oljepumpen på axeln till bakre kardanen, som snurrar vid bogsering, då måste väl f-lådan smörjas? huvud vxl-lådan är ju urkopplad så där kvittar det ju.
samma på 249 & 247 vet jag

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » mån jun 09, 2008 23:24

Bekräftar. Oljepumpen sitter i bakre gaveln på 242-247-249 lådorna. Dessutom har inte f-lådan några stora smörjbehov. Jag körde helt utan olja i min gamla i ca två veckor. Neutral på f-lådan och kör så det ryker! Men berätta lite mer om projektet istället. Och bilder!!!! Här är bilder värda mer än... ja, du vet.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » mån jun 09, 2008 23:45

känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån jun 09, 2008 23:51

hesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanen :roll:

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tis jun 10, 2008 8:01

turbomicra skrev:
hesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanen :roll:
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tis jun 10, 2008 8:02

turbomicra skrev:
hesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanen :roll:
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » tis jun 10, 2008 19:01

Bullmoose skrev:
turbomicra skrev:
hesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanen :roll:
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...
där ser man, trodde i min enfald att d va som på vanliga bilar..

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis jun 10, 2008 19:49

Bullmoose skrev:
turbomicra skrev:
hesselgren skrev:känns d ändå skitnödigt så är d ju oftast inte så svårt å skruva loss kardanen..
jo vist men det är rätt drykt när oljan rinner ur vilket det för på gc om du drar ur bakre kardanen :roll:
Skulle man få för sig att skruva kardan går det bra men man måste ta bägge för att det ska vara nån vits. Den skruvade änden sitter ju mot axlarna och där rinner det inte ut nån olja. Kardan kan man knyta upp och om man är rädd om kopparna så tar man bort dom. Men risken är liten, oljemängden är liten och oljan billig. En bekant till mig köpte en GC som gått helt utan framkardan ca ett år...
Bakre kardanen är ju inte skruvad utan har en splainsad packboxtätad in i fördelningslådan en sån som glider in & ut vet du vad jag menar?

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tis jun 10, 2008 19:51

Jeep är inte vanliga bilar, bara som vanliga Jeepar. Byggda med yxa och ståltråd och lite speciella att skruva med, men ändå förvånansvärt enkla om man bara följer spelreglerna.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Skriv svar