Kardan flög ur...ha ha uuuaa mig

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Kardan flög ur...ha ha uuuaa mig

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 16:02

Hej å hå vilken helg....bakre kardan flög ur i lördags....som tur var så slog det inte sönder något. Korset var helt men bygeln(eller vad det heter, som korset sitter i gick sönder) Kostade tydligen 85 spänn så jag köpte två. Kan vara bra att ha i reserv. KK var inte heller så dyrt 157 kr. Frågan är? är det bara att rengöra och trycka tillbaka kardan....kan det vara så enkelt. Skulle vart fint isf. Very Happy

Ja just det ja....wrangler 4,2 -90

Sedan undrar jag om någon kan visa (på bild) vart man tapar ur växellådsoljan, och hur mycket det skall vara i samt rekomenderad olja..

http://www.pixbox.se/alb_show_id812423_page0.html
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » mån jun 16, 2008 17:11

Hej Pom. Det sker oftare än man tror – att kardanen släpper. Det beror på att Wrangler har en (jäkligt) taskig lösning med plåtstraps + gängade bultar till knutkorsen. Passformen brukar vara sisådär och är bilen höjd vrider man lätt sönder dem och kardanen lossnar. Men det finns hjälp. Det går att konvertera till riktiga, gängade u-bultar med mutter och låsbricka. Tyvärr är det inte bara att borra ur gängorna ur yoken, utan de måste också bytas. Det finns att köpa som ett färdigt kit. Nu minns jag inte om det sitter straps mot fördelningslådan också, men troligtvis är så ... Vad gäller växellådan har du inte nämt om det är manuell, eller automat. Är det aut. finns ingen avtappningsplugg utan man får lossa alla bultar utom på ena kortsidan. Därefter släpps även de (en aning) och man får fånga upp olja som rinner över kanten på motsatta sidan. Ganska slabbigt jobb. Sedan tar man ner tråget. Det finns universal avtappningspluggar att köpa. Passa på att byta när tråget ändå är nere. Då blir det enklare nästa gång.
För övrig sitter det märkningar på de två kardanhalvorna. De ska linjera med varandra, annars blir det vibrationer.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 17:25

Tack för ditt svar.....har emanuell låda :D Yoken...förklara :?:
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » mån jun 16, 2008 17:27

yoke= de som knutkorset sitter i.. de va ifrån den kardan lossade :)

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » mån jun 16, 2008 17:29

Yoken – den biten i differentialklumpen som knutkorset sitter i. Stor mutter i mitten och två u-formade halvor. Manuell låda bör ha avtappningsplugg på någon av sidorna, alternativt under.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 17:51

Överfall har jag trott att det hette....för det är bara de som gått i sönder..

Medbringare = Yoken

skitsamma ....hur som helst, är det bara attt trycka in kardan efter att man gjort rent den...eller??sitter det inte en packbox där...
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » mån jun 16, 2008 18:23

Pom skrev: skitsamma ....hur som helst, är det bara attt trycka in kardan efter att man gjort rent den...eller??sitter det inte en packbox där...
Ja det är bara att trycka in igen, men problemet är troligen att kardan är för kort efter höjningen av bilen och slipyoket inte kommer tillräckligt långt in. Den får ju inte bottna vid infjädring, men heller inte ramla ur.... Kan tänka mig att den bör hamna 30 - 40 mm från botten när bilen står på hjulen. Att höja en wrangler utan att montera slipyokeliminator är rätt kass. Sök på detta och se om du inte kan bygga om till detta.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » mån jun 16, 2008 18:43

Pom skrev:Överfall har jag trott att det hette....för det är bara de som gått i sönder..

Medbringare = Yoken

skitsamma ....hur som helst, är det bara attt trycka in kardan efter att man gjort rent den...eller??sitter det inte en packbox där...
Medbringare

http://www.westfield.se/Bilder/Medlemsb ... ingare.JPG


Yoke

http://www.redrider.us/YokeD.jpg
TGB 13

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 18:44

Den är redan ombyggd, allt är justerat. Det var ju bara överfallet som gick av, pga av1600 kg wrangler som skulle bara upp för en 20 meter lång ganska brant sanddyna :D det var plattan i botten som gällde....ha ha jag ville flyyyyga
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 18:57

Ja då är det yoken jag menar...tack Macke, och man lägger korset i Yoken och sen skall det sitta ett överfall över...dessa överfall har gått sönder.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » mån jun 16, 2008 19:13

Pom skrev:Den är redan ombyggd, allt är justerat.


Bild
Eller hur? Det kanske förra ägaren sa, men det går jag inte på 8) . Ser ut på bilden som att inget är vare sig ombyggt eller justerat och slipyoket har för litet ingrepp pga höjningen.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Micke valp » mån jun 16, 2008 19:30

Precis. Det där är inte ombyggt för fem öre. Hade det varit ett SYE-kit hade kardanen varit tvådelad och behövt fasas som jag nämnde i första inlägget.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 20:06

Ok där ser man...vad göra...hur långt bör ingreppet på yoken vara då. Finns det färdiga förlängda att köpa....vill ut och köra...det e ju fan midsommar snart.

Det va ju märkligt säljaren upplevdes som en seriös offroader. märkligt att han har höjt bilen, höjt växellåda mm men inte åtgärdat detta...suuuurt
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jun 16, 2008 20:27

Pom skrev:märkligt att han har höjt bilen, höjt växellåda mm men inte åtgärdat detta...suuuurt
På en Wrangler ska man inte höja växellådan. Man sänker dom i bakkant när man fjäderhöjer dom, såvida man inte monterar just ett SYE-kit.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån jun 16, 2008 20:41

Lasse Suzicán skrev:
Pom skrev:märkligt att han har höjt bilen, höjt växellåda mm men inte åtgärdat detta...suuuurt
På en Wrangler ska man inte höja växellådan. Man sänker dom i bakkant när man fjäderhöjer dom, såvida man inte monterar just ett SYE-kit.
Ja det kanske va lite plumt skrivet av mig i all hast. Givetvis skall den va sänkt i bakkant ...det gick lite fort där 8) 8)

Hur som haver , var får jag tag på reservdelar som passar.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Skriv svar