Hur tålig är en Wrangler???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 281
- Blev medlem: tor jan 25, 2007 7:37
Hur tålig är en Wrangler???
Har gått och grunnat över att köpa mig en annan jeep, i detta fallet en Wrangler från 88 med automat.
Frågan är hur tålig den är, har hört många olika saker.
Så ni som åker wrangler kan väl svara lite. Jag kör ganska hårt och det är mycket lerbad!! Undrar lite över hur mycket axlarna tål?
Sen ska man köpa en som är axelvänd eller en som är höjd med andra blad? Jag har ju tänkt att åka lite på väg med den också, så hur mycket skiljer det sig. Jag vet hur en som är höjd med andra blad är men jag har aldrig kört någon som är axelvänd.
Tacksam för alla svar och synpunkter.
// Pontus
Frågan är hur tålig den är, har hört många olika saker.
Så ni som åker wrangler kan väl svara lite. Jag kör ganska hårt och det är mycket lerbad!! Undrar lite över hur mycket axlarna tål?
Sen ska man köpa en som är axelvänd eller en som är höjd med andra blad? Jag har ju tänkt att åka lite på väg med den också, så hur mycket skiljer det sig. Jag vet hur en som är höjd med andra blad är men jag har aldrig kört någon som är axelvänd.
Tacksam för alla svar och synpunkter.
// Pontus
Håll i bara!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Tja, det viktiga är väl hur man servar grejorna efteråt ... Dana 30-framaxel är inte världens stabilaste i kombination med stora däck (över 33 tum). Samma sak med C-clipparen bak. Fast det har ju mycket att göra med hur grejorna används också. Förresten: Lera och trumbromsar suger. Och en 88:a är ju 20 år gammal. Hur har bilen använts tidigare? Allt det "gottaste" kanske är slut? Och hur rolig är den gamla 4,2-literssexan????
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Hästkärrefjädring och trumbromsar... *suck*
Jag har aldrig kört nån YJ-wrangler förutom en som var helt ny, en -89. Jag tror på blad med större krum hellre än axelvänd. Vanlig höjning är BDS +2" fjädrar och 1" karosshöjning. Klarar 33" utan vidare.
Drivaxlar och knutar finns tuffare grejer att köpa till när man förstört dom första. Tumregeln är tvärtom, köp dom dyra grejerna dyrt och dom billiga på biltema. Mao axlar och knutar från staterna och knutkorsen från BT, eftersom korsen är lättast att byta när man ligger ute i klorofyllen.
Trumbromsar går också att göra bra grejer med. Tex en bakaxel från GC med lite justeringar.
4.2-motorn är väl inte mer upphetsande än en B20, men samma där, det finns masser med bra grejer till dom. Tex en 4.0 topp med sprut från skroten eller ett TBI-kit från Howells. Väljer man att behålla original så är det faktiskt grymt vrid i den även om det inte är något fartvidunder.
Jag har aldrig kört nån YJ-wrangler förutom en som var helt ny, en -89. Jag tror på blad med större krum hellre än axelvänd. Vanlig höjning är BDS +2" fjädrar och 1" karosshöjning. Klarar 33" utan vidare.
Drivaxlar och knutar finns tuffare grejer att köpa till när man förstört dom första. Tumregeln är tvärtom, köp dom dyra grejerna dyrt och dom billiga på biltema. Mao axlar och knutar från staterna och knutkorsen från BT, eftersom korsen är lättast att byta när man ligger ute i klorofyllen.
Trumbromsar går också att göra bra grejer med. Tex en bakaxel från GC med lite justeringar.
4.2-motorn är väl inte mer upphetsande än en B20, men samma där, det finns masser med bra grejer till dom. Tex en 4.0 topp med sprut från skroten eller ett TBI-kit från Howells. Väljer man att behålla original så är det faktiskt grymt vrid i den även om det inte är något fartvidunder.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
jag har en wrangler -88 fast med manuell låda. jag har axelvänt den och monterat lockright, syekit, längre dämpare mm. kör på 33:or. har haft den så här i snart 3år, och är skit nöjd, visst har grejjer pajjat, oftast pga höger foten och endast i borås,men delarna har alltid varit billiga.
4.2Lmotorn är väldigt trevlig att köra med både på väg och i skogen, urstark från bottenvarv, montera en H.E.I fördelare för 149$ från 4wd.com så får du en lättstartad bil, och sen med en weber på detta så går den hur bra som helst, bättre än orginal redan med enbart byte av fördelare(jag har testat ). det enda jag saknar på min är lägre utväxling, har 3.07 nu o ska byta till 4.10 när jag ändå ska byta pinjong lagret.
men om du hittar en yj med förgasare och en med insprut för samma pris, så välj den med insprut, dom är inte lika känsliga om dom får en kallsup, samt att dom dricker lite mindre soppa.
4.2Lmotorn är väldigt trevlig att köra med både på väg och i skogen, urstark från bottenvarv, montera en H.E.I fördelare för 149$ från 4wd.com så får du en lättstartad bil, och sen med en weber på detta så går den hur bra som helst, bättre än orginal redan med enbart byte av fördelare(jag har testat ). det enda jag saknar på min är lägre utväxling, har 3.07 nu o ska byta till 4.10 när jag ändå ska byta pinjong lagret.
men om du hittar en yj med förgasare och en med insprut för samma pris, så välj den med insprut, dom är inte lika känsliga om dom får en kallsup, samt att dom dricker lite mindre soppa.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan bara hålla med, Har en -90. 4,2 l och är helnöjd..visst man kan inte få allt...men så småningom . Min är höjd och jag kör med Bf Mudd T 35:or med lockright fram och bak. Har även beställt en ny weber från staterna som skall monteras nästa vecka. . ,sen blir det en H.E.I.klenis skrev:jag har en wrangler -88 fast med manuell låda. jag har axelvänt den och monterat lockright, syekit, längre dämpare mm. kör på 33:or. har haft den så här i snart 3år, och är skit nöjd, visst har grejjer pajjat, oftast pga höger foten och endast i borås,men delarna har alltid varit billiga.
4.2Lmotorn är väldigt trevlig att köra med både på väg och i skogen, urstark från bottenvarv, montera en H.E.I fördelare för 149$ från 4wd.com så får du en lättstartad bil, och sen med en weber på detta så går den hur bra som helst, bättre än orginal redan med enbart byte av fördelare(jag har testat ). det enda jag saknar på min är lägre utväxling, har 3.07 nu o ska byta till 4.10 när jag ändå ska byta pinjong lagret.
men om du hittar en yj med förgasare och en med insprut för samma pris, så välj den med insprut, dom är inte lika känsliga om dom får en kallsup, samt att dom dricker lite mindre soppa.
Sen är det ju lite pyssel och knåp...men det är som det skall va.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen
ha ha
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen
elsystemet är som det var på dem flesta bilar på den tiden, fast mindre kablar. lätt att felsöka alltså.Mahindra skrev:Har haft en 87:a. Säger bara aldrig mer.. El systemet är hel kass... Sen sägs det att automaten inte tål vatten...
och automatlådor tål inte vatten alls, det är därför det ska sitta en slang på avluftaren så det inte kommer in nåt vatten i lådan.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis, vilken automat tål vatten
Men du kanske menar att avluftningen sitter dåligt till, bakom convertern, men det går att fixa, det har jag gjort precis. Är förövrigt väldigt nöjd med min -89, köpt billig, sen gjort massa roliga saker på den.
Tobbe
Men du kanske menar att avluftningen sitter dåligt till, bakom convertern, men det går att fixa, det har jag gjort precis. Är förövrigt väldigt nöjd med min -89, köpt billig, sen gjort massa roliga saker på den.
Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
häpp samma här, var inte alls meningen att börja modifiera, det bara blev så...Tobbe skrev:köpt billig, sen gjort massa roliga saker på den.
Tobbe
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;