Sida 1 av 2

Axelvänt?

Postat: fre feb 24, 2006 10:43
av pjocke
Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:

Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)

/Joakim

Postat: fre feb 24, 2006 11:16
av Malle
Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då :?: Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången :D

Re: Axelvänt?

Postat: fre feb 24, 2006 11:17
av Åsa-Nisse
pjocke skrev:Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:

Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)

/Joakim
Man har lagt axlarna under fjäderpaketen istället för över.

En liten ordlista.....
http://www.bazuki.org/kul/ordlista.htm

Postat: fre feb 24, 2006 12:38
av MrHawk
Malle skrev:Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då :?: Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången :D
Eller Spring Perch Over Axle som det egentligen är :wink:

Förkortas ofta SOA också. Eller så säger man bara "spring over"

Bladvända eller axelvända är dom svenska varianterna jag hört.

Så här stor blir skillnaden i höjd:
Bild

Postat: fre feb 24, 2006 12:46
av Malle
Eller Spring Perch Over Axle som det egentligen är
Vad betyder Perch, är inte det persika :?: Jag har då bara sett det jag skrev, men å andra sidan är jag inte lika bevandrad i det engelska språket, eller ute lika mycket på utlänska sidor som du :lol:

Postat: fre feb 24, 2006 12:59
av MrHawk
Tja, vad det betyder... Spring Perch blir väl fjäderfäste eller fjädersäte på svenska..

Två exempel:

"Leaf Spring Perches are welded on top or below your axle tube. Your leaf springs rest on top of the spring perch."


Bild

Postat: fre feb 24, 2006 13:03
av Malle
Ja, jädrar :shock: Då har man fått lära sig någonting nytt idag också :mrgreen: :tumbup:

Postat: fre feb 24, 2006 20:27
av AndersW
Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:
Alla har vi varit nybörjare någon gång, fråga på du vi hjälper gärna till. Inget att skämmas över. :)
I övrigt håller jag med föregåede talare, och jag hade inte heller någon aning om Perch...

Postat: lör feb 25, 2006 11:38
av pjocke
Tackar för alla svar! Kanonforum, det här ju :)

På måndag får jag veta om jag lyckats finansiera ett bilköp eller om jag måste vänta lite till... sen kommer frågorna hagla :P

Postat: tis mar 07, 2006 12:58
av pjocke
Jaha, här var minsann en tråd till jag startat. Bara att köra på då ju...

Finns det färdiga kit med vad som behövs för att SPOA-konvertera? Jag insåg nästan omgående att jag behöver höja den, för 29:orna tar i hjulhusen rätt ofta när man leker. Jag har kollat runt lite i länkbibeln och eftersom jag suger på att svetsa tar jag gärna emot tips på ev. svetsfria metoder för axelvändning också.

Egentligen vore det klokaste nog att låta någon annan göra det, men då kommer jag aldrig lära mig :)

/Joakim

Postat: tis mar 07, 2006 13:03
av Stefan
Här har du en länk till Falcksoffroad där kan du köpa en massa godis till din bil ;-) http://hem.passagen.se/falcksoffroad/

Postat: tis mar 07, 2006 13:07
av pjocke
Hm... "Höjning 2” & vändning av fjäderhänken" låter rätt. Men 2 tum bara? MrHawks bilder ser ju mer ut som typ 7 tum... :)

Postat: tis mar 07, 2006 14:32
av AndersW
Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.

Postat: tis mar 07, 2006 14:38
av pjocke
yoggi skrev:Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.
Det låter ju såklart helvettigt... ja, det kanske kan vara en idé att avvakta en smula. Men samtidigt är det skönt att veta ungefär vad som behövs och vad det skulle kosta att genomföra en SPOA-höjning så man har något att räkna med...

Postat: tis mar 07, 2006 15:06
av AndersW
Ja det skadar såklart inte att kolla vad allt kostar. Men när du höjt så vill du ha större däck, då köper du det, sen inser du att bilen går för fort då vill du ha en stenkryparlåda, sen kommer du på att det går trögt att svänga, då vill du bygga om till servo, sen kanske det vore bra med en bur i bilen ifall du välter, sen kanske du vill ha bättre stolar och 6punktsbälten, hmm ett motorbyte kanske.... det tar aldrig slut.. tänk noga innan du börjar.