XL7 Den är numera grön Sid 7.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
XL7 Den är numera grön Sid 7.
Ja eftersom nu bilen inte blir såld och jag har ingen lust att "kursa" av den så blir den kvar.
Men varför inte göra den lite roligare.
Rookie:n frågar
Pratade med en kille som jobbar på SBP och de bryr sig inte om storleken på hjulen bara de håller sig innanför skärmkanterna och att de inte tar i när man svänger.
De där med höjning var lite värre.
Max någon centimeter så det inte "syns"???
Bilen får inte höjas då den är helfordonsreggad.
Vinch är ok, men kräver en regestreringsbesiktning.
Det finns diff till Vitaran men inte XL7:n...
Vad skiljer?
Borde det inte vara samma axel, bilen är ju "bara" längre. Eller???
Fälgar är på väg hem och tanken är 225/75-16 Cooper STT eller Goodyear Wrangler MT/R
Lär vara tyst och bra på landsväg.
Vilken sula är bäst?
Om jag monterar hjulen utan höjning??? Helt körd???
Men det lär väl kräva en höjning så detta är det jag kommer att satsa på först ihop med hjulen.
Vilket troligtvis kräver en ekonomisk MBL-förhandling hemma.
Skam den som ger sig...
Tanken är att inte fastna i lössnö eller lera när jag är ute och jagar.....
Ska inte använda den till "tuff" terrängkörning.
Vill bara ha bättre framkomlighet.
Wish me luck...
Mvh
Lennart
Men varför inte göra den lite roligare.
Rookie:n frågar
Pratade med en kille som jobbar på SBP och de bryr sig inte om storleken på hjulen bara de håller sig innanför skärmkanterna och att de inte tar i när man svänger.
De där med höjning var lite värre.
Max någon centimeter så det inte "syns"???
Bilen får inte höjas då den är helfordonsreggad.
Vinch är ok, men kräver en regestreringsbesiktning.
Det finns diff till Vitaran men inte XL7:n...
Vad skiljer?
Borde det inte vara samma axel, bilen är ju "bara" längre. Eller???
Fälgar är på väg hem och tanken är 225/75-16 Cooper STT eller Goodyear Wrangler MT/R
Lär vara tyst och bra på landsväg.
Vilken sula är bäst?
Om jag monterar hjulen utan höjning??? Helt körd???
Men det lär väl kräva en höjning så detta är det jag kommer att satsa på först ihop med hjulen.
Vilket troligtvis kräver en ekonomisk MBL-förhandling hemma.
Skam den som ger sig...
Tanken är att inte fastna i lössnö eller lera när jag är ute och jagar.....
Ska inte använda den till "tuff" terrängkörning.
Vill bara ha bättre framkomlighet.
Wish me luck...
Mvh
Lennart
Senast redigerad av Milner den tis jul 26, 2022 16:21, redigerad totalt 4 gång.
Köpt en XL7 igen Svårt att vara utan (^_^)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
XL7-höjning
Välkommen Milner! Kul att i framtiden få se en XL7:a i leran.
För det första finns det ingen som jobbar/arbetar på "SBP"! Dom lyfter lön.
För det andra så heter det inte "SBP" utan ASB!
För det tredje så är det bara däcksmönstret som inte får sticka utanför skärmkamten/skärmbreddaren! Gör en "Wide Body" som Toyota så käckt kallar sin RAV4-variant med skärmbreddare.
För det fjärde så kolla med Falcks Offroad och med Mooser Metall om inte de kan fixa fram höjningspuckar på förslagsvis 2".
För det femte så kan väl inte ASB ha några synpunkter på en höjning när de släpper igenom B(latte)M(itt)W(agen) extremsänkta med 245mm-30%-20". Dom är också helbilsgodkända!
Och du, till sist, kolla även däck med Arlanda Marketing. Dom tar hem alla möjliga och omöjliga dimensioner och mönster på begäran!
Lycka till och än en gång - välkommen!
För det första finns det ingen som jobbar/arbetar på "SBP"! Dom lyfter lön.
För det andra så heter det inte "SBP" utan ASB!
För det tredje så är det bara däcksmönstret som inte får sticka utanför skärmkamten/skärmbreddaren! Gör en "Wide Body" som Toyota så käckt kallar sin RAV4-variant med skärmbreddare.
För det fjärde så kolla med Falcks Offroad och med Mooser Metall om inte de kan fixa fram höjningspuckar på förslagsvis 2".
För det femte så kan väl inte ASB ha några synpunkter på en höjning när de släpper igenom B(latte)M(itt)W(agen) extremsänkta med 245mm-30%-20". Dom är också helbilsgodkända!
Och du, till sist, kolla även däck med Arlanda Marketing. Dom tar hem alla möjliga och omöjliga dimensioner och mönster på begäran!
Lycka till och än en gång - välkommen!
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Tackar... Kul att vara här
Jo Man kan nog inte undika "lite" lera
Det är ju kul. Nu är det mest refuger som forceras och till viss del gräs mattor om köerna blir för långa....
Kanske inte alltid så lyckat.
Det här är den bästa och roligaste bil jag haft.
Tänkte montera höjningen och sedan "fylla" på med underedsspray under hela bilen så syns inte de flashiga färgerna som medföljer på fjädrar och stötdämpare. och besiktiga med originalhjul....
Fälgarna blir Serie3-fälgar och jag grunne på att köpa däcken från
http://www.stop1.se/
Goodyear MT/R
1347 per däck+frakt 495=5883 Sen blir det montering på det.
Önskar plånboken var fet o god så skulle det redan vara klart..
Sen får jag gå vidare från där...
Mvh
Lennart Vad står ASB för?
Jo Man kan nog inte undika "lite" lera
Det är ju kul. Nu är det mest refuger som forceras och till viss del gräs mattor om köerna blir för långa....
Kanske inte alltid så lyckat.
Det här är den bästa och roligaste bil jag haft.
Tänkte montera höjningen och sedan "fylla" på med underedsspray under hela bilen så syns inte de flashiga färgerna som medföljer på fjädrar och stötdämpare. och besiktiga med originalhjul....
Fälgarna blir Serie3-fälgar och jag grunne på att köpa däcken från
http://www.stop1.se/
Goodyear MT/R
1347 per däck+frakt 495=5883 Sen blir det montering på det.
Önskar plånboken var fet o god så skulle det redan vara klart..
Sen får jag gå vidare från där...
Mvh
Lennart Vad står ASB för?
Senast redigerad av Milner den ons jul 23, 2008 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
Köpt en XL7 igen Svårt att vara utan (^_^)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Kanske skulle införskaffa sfro-boken.
Har insett för länge sen att XL7:n är nog för lång för "avancerad" terrängkörning.
Kan den däremot ta sig fram i 50cm blötsnö (vilket inte går nu) och på leriga skogsvägar så räcker det långt för min del.
Blir man sen tillräckligt sugen för att hoppa i gyttjan (Vilket gjorde morsan förbannad när man var liten ) så kan man ju skaffa en leksak för ändamålet.....
Kanon att få tips om höjningspuckar här i Sverige till ett hyfsat pris.
Coilspacers... Melanllägg för fjädringen...
Stötdämpare...Bytas???
Bodylift....Låter som mellanlägg för karossen mot ramen...
Eller är jag ute och cycklar???
Massor av frågor
Har mailat Moosermetall...
http://masterkit1.com/XL-7_body2_01-06AN.htm
Skräp eller nåt att ha??
Tillkommer 30% i svensk tull o moms....
Mvh
Lennart
Har insett för länge sen att XL7:n är nog för lång för "avancerad" terrängkörning.
Kan den däremot ta sig fram i 50cm blötsnö (vilket inte går nu) och på leriga skogsvägar så räcker det långt för min del.
Blir man sen tillräckligt sugen för att hoppa i gyttjan (Vilket gjorde morsan förbannad när man var liten ) så kan man ju skaffa en leksak för ändamålet.....
Kanon att få tips om höjningspuckar här i Sverige till ett hyfsat pris.
Coilspacers... Melanllägg för fjädringen...
Stötdämpare...Bytas???
Bodylift....Låter som mellanlägg för karossen mot ramen...
Eller är jag ute och cycklar???
Massor av frågor
Har mailat Moosermetall...
http://masterkit1.com/XL-7_body2_01-06AN.htm
Skräp eller nåt att ha??
Tillkommer 30% i svensk tull o moms....
Mvh
Lennart
Köpt en XL7 igen Svårt att vara utan (^_^)
Vill du inte att bilprovningen ska se nåt så tror jag på höjningsfjädrar.
OME har 1,25" fjädrar, vet inte vem som säljer dom i sverige.
www.bits4vits.com har 1,25" fjäderspacers och 2" karosshöjning, mycket bra att ha o göra med.
OME har 1,25" fjädrar, vet inte vem som säljer dom i sverige.
www.bits4vits.com har 1,25" fjäderspacers och 2" karosshöjning, mycket bra att ha o göra med.
I aim to misbehave
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Whistler! Jag vet bara vad som gäller hos ASB vid en besiktning. Det är bra att du talar om hur det står i SFRO:s regelbok. Då får man väl ha smalare däck när man tävlar och fläskigare hos ASB och när man stilar på Stureplan. Logiskt - eller? I terrängen anser ju jag, och de flesta militärer, att det är bättre för framkomligheten med höga och smala däck!
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Har provat både smala & höga & höga & bredaWältmeister skrev:Whistler! Jag vet bara vad som gäller hos ASB vid en besiktning. Det är bra att du talar om hur det står i SFRO:s regelbok. Då får man väl ha smalare däck när man tävlar och fläskigare hos ASB och när man stilar på Stureplan. Logiskt - eller? I terrängen anser ju jag, och de flesta militärer, att det är bättre för framkomligheten med höga och smala däck!
hursom jag tycker faktiskt att bredare är bättre än smalare i framkomlighet
nu i normala bredder då dvs 33 12,5 som bredast
smala sjunker man bara ner med sen sitter man lika när man klättrar smala får sämmre fäste
men vist det är vad jag tycker sen får du tycka vad du vill & nä jag har inte bredd för tuffhetensw skull den senaste beställningen av däck mäter 37 12,5 & då ser dom smala ut även om dom har samma bredd som mina 33 12,5 som ser breda ut