XL7 Den är numera grön Sid 7.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
31" betyder minst 2" fjädring OCH 3" karosshöjning för att gå in på en GV. över 30" bör du inte gå på en vitara utan att ändra utväxlingen.Milner skrev: Om jag drar på dom utan att höja...
Kan jag svänga då???
225/70-16 bör gå på med bara fjäderspacers eller fjädrar (runt 2" höjning) Dessa är ungefär 29" höga, jag kör samma höjd på däck på en 2" höjd Vitara Wagon utan problem, o hjulhusen ska vara ungefär lika stora på vitara o GV.
I aim to misbehave
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Till Rogerå. Jag har haft 35" STT på en GE230. Håller med om att det går MYCKET MJUKT och fint med 0,5 - 0,7 i däcken. Men vändradien! Fick byta original styrstoppskruvar mot MYCKET längre skruvar. Ändå lät jag däcken hålla länkarmarna rena från rost. Med breda däck blir det många "omtag", när det svänger, men det är suveränt mjukt och skönt att gida fram.
Min rekommendation är att milner kontaktar Arlanda Marketing så plockar Börje fram lämpliga Super Swamper.
Min rekommendation är att milner kontaktar Arlanda Marketing så plockar Börje fram lämpliga Super Swamper.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Vad kostar det???. Super swamper??? Låter så grymt..
Det blir "nog" ingen renodlad terrängkörning med bilen
Det mesta kommer att gå på landsväg mellan Dalsland och Lerum..
Vill inte fastna i snö och "annat" på jakten..
Men visst lär jag testa lite
Så inga renodlade terräng puckar för min del..
Fälgarna som kom igår såg OK ut.
Men det här med däckval..........
235/70-16 Goodyear MT/R???
För vingligt för den "tunga" bilen...
Mvh
Det blir "nog" ingen renodlad terrängkörning med bilen
Det mesta kommer att gå på landsväg mellan Dalsland och Lerum..
Vill inte fastna i snö och "annat" på jakten..
Men visst lär jag testa lite
Så inga renodlade terräng puckar för min del..
Fälgarna som kom igår såg OK ut.
Men det här med däckval..........
235/70-16 Goodyear MT/R???
För vingligt för den "tunga" bilen...
Mvh
Köpt en XL7 igen Svårt att vara utan (^_^)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Jaa milner, nu är jag här igen!
Dina originaldäck,235-65HR16" är 688 mm i ytterdiameter/höga.
225-70R16 är 744 mm höga & höjer altså 28 mm.
245-75R16 är 774 mm höga & höjer altså 44 mm.
Allt ovan enligt STRO-boken.
(Och om jag har läst och räknat rätt!)
Själv har jag på Nissan Terrano II 2000 2.4, Mazda Tribute 3.0 2001 och Jeep Cherokee Sport 2.8 CRD 2006 gått upp till 245-75R16 Cooper Discovery A/T. Reiforced, d v s förstärkt(sida).
Ska du inte köra så mycket i terrängen men ändå inte ha ett "Stureplansdäck" så är detta däck både landsvägsafäigt, d v s tyst, men har ändå skapligt grepp i lera och snö.
Jag förstår om du får myror i huvudet av alla goda råd.
Avvakta och se hur många som säger emot, respektive håller med mig.
Ska du höja bilen så kan du gå upp till ännu större/högre dimensioner än dem jag förslagit.
Dina originaldäck,235-65HR16" är 688 mm i ytterdiameter/höga.
225-70R16 är 744 mm höga & höjer altså 28 mm.
245-75R16 är 774 mm höga & höjer altså 44 mm.
Allt ovan enligt STRO-boken.
(Och om jag har läst och räknat rätt!)
Själv har jag på Nissan Terrano II 2000 2.4, Mazda Tribute 3.0 2001 och Jeep Cherokee Sport 2.8 CRD 2006 gått upp till 245-75R16 Cooper Discovery A/T. Reiforced, d v s förstärkt(sida).
Ska du inte köra så mycket i terrängen men ändå inte ha ett "Stureplansdäck" så är detta däck både landsvägsafäigt, d v s tyst, men har ändå skapligt grepp i lera och snö.
Jag förstår om du får myror i huvudet av alla goda råd.
Avvakta och se hur många som säger emot, respektive håller med mig.
Ska du höja bilen så kan du gå upp till ännu större/högre dimensioner än dem jag förslagit.
Senast redigerad av Wältmeister den sön jul 27, 2008 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
även jag hade problem med att det tog i i bärarmar & k-hämmaren när man svängde men jag löste den saken med nya hjulupphängningar & jag kan bara konstatera att den svänger lika bra som orginal nu mera så det är ju inte däcksbredden som hindrar att svängaWältmeister skrev:Till Rogerå. Jag har haft 35" STT på en GE230. Håller med om att det går MYCKET MJUKT och fint med 0,5 - 0,7 i däcken. Men vändradien! Fick byta original styrstoppskruvar mot MYCKET längre skruvar. Ändå lät jag däcken hålla länkarmarna rena från rost. Med breda däck blir det många "omtag", när det svänger, men det är suveränt mjukt och skönt att gida fram.
Min rekommendation är att milner kontaktar Arlanda Marketing så plockar Börje fram lämpliga Super Swamper.
Desto mer du flyttar ut däcket desto trängre blir det när du ska svänga, så spacers kan du nog glömma. GV:ns hjulhus är rätt trånga, o är väl synd att sätta kapen i en såpass ny bil som ändå inte ska ut i terrängen.Milner skrev:Funderar på att "fuska med wheelspacers" om det behövs...
Lite amatörmässigt kanske???
Men myrorna har verkligen partaj i skallen när det gäller däckfrågan.
Jag uppskattar verkligen råd och åsikter..
Mvh
Ska du inte ut i skogen så tycker jag inte att du ska gå upp allt för mycket i storlek, finns ingen vits med det, bara dyrare.
I aim to misbehave
kolla in cooper diskoverer stt,kumho kl71 eller goodyear wrangler mt/r eller nått annat modernare mt däck.ja har ej provat dessa men dom går säkert bra på vägen också för så extrema terrängdäck är det ju inte.
MILNER har du ett brittiskt offroad företag eller
http://www.milneroffroad.com/
MILNER har du ett brittiskt offroad företag eller
http://www.milneroffroad.com/