Solenoid - söker ersättare

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Solenoid - söker ersättare

Inlägg av ahma-niva » fre aug 11, 2006 16:15

Bakgrund:

På Ladan sitter två elventiler som styr bränsle-luftblandingen på tomgång- och halvgasläget på förgasaren. En liten elektronikbox får signaler från Lambdan och omsätter det till en sinusvåg som skickas till just dessa ventiler. Frekvensen är ungefär 20 Hz, skulle jag tro. Uppfinningen var ett sätt att klara avgaskraven i slutet på 80-talet och får väl ses som mindre lyckad. 1995 blev det istället ett GM singlepoint sprut, som senare byttes till ett annat GM multipoint dito. Men, detta handlar om elventiler på förgasare.

Dessa små elventiler klickar på så fort motorn går och verkar hålla ungefär 300 mil innan de kärvar ihop i ett godtyckligt läge. Nu har jag bytt tre gånger och är inte helt nöjd med detta. Vid dissektion kunde konstateras att det är minimalt med plats mellan järnkärna och cylinder = smutskänslig. Det syntes även att nyloncylindern var matt och repig. Den senaste ventilen nöp ihop när det blev riktigt varmt i motorummet.

Min undring till detta kunniga forum (smöra-smöra):

Finns det något förslag på vad jag kan använda i stället? Som håller lite bättre? Ventilen sitter med M8*1,0-gänga, men jag är inte främmande för att mickla ihop något med Lada-sockeln. Idéer?? Resistansen i spolen är ungefär 40 ohm, förresten. Tacksam för alla förslag!

Bild
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...