Utväxling tgb 11 vs 20

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Utväxling tgb 11 vs 20

Inlägg av ernie » mån aug 14, 2006 20:00

Vilken utväxling är gynnsammast i skogen axlar från tgb 11 elle 20.
Skiljer de nått på axlarna förutom utväxling ?
Spårvidden va samma iaf 154cm.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån aug 14, 2006 21:25

tgb 20 går betydligt långsammare,men är verkligen spårvidden inte större.
Däcken hamnar ju ganska långt utanför på tex en cj7:a
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån aug 14, 2006 21:47

jo fan spårvidden måste vara större det där låter om inte annat snarlikt unimogg 411ans spårvidd.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån aug 14, 2006 21:55

Nä det verkar stämma med 154cm i spårvidd
11:an har runt 6:1 i axelutväxling
13:har runt 7:1
och 20:an har runt 7,5:1
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Inlägg av ernie » tis aug 15, 2006 6:19

Skulle de bli för lågt me 20 axlarna då kanske inte funkar på vägen heller elle ?
Det är betydligt lättare o fåtag på axlar från 20 än 11 värkar de som.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 15, 2006 9:16

ernie skrev:Skulle de bli för lågt me 20 axlarna då kanske inte funkar på vägen heller elle ?
Det är betydligt lättare o fåtag på axlar från 20 än 11 värkar de som.
med 20:an axlar så varvar det cirka 4000rpm i 80kmh med 37" däck .
Detta utan växellåda med överväxel.
Det är ganska obekvämt!!!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis aug 15, 2006 10:17

Men 20:e axlarna håller väl bättre har jag för mig läst någon stans :wink:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 15, 2006 10:19

skogsvild skrev:Men 20:e axlarna håller väl bättre har jag för mig läst någon stans :wink:
Tveksamt då allt är samma utan kronhjul/pinjong och normalt sett så förvagas dom ju lägre(långsammare) utväxling
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis aug 15, 2006 10:49

Har inte 20bilarna mera diffdrev?
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 15, 2006 10:56

Åsa-Nisse skrev:Har inte 20bilarna mera diffdrev?
Kan vara möjligt,men svagaste punkten på volvoaxlarna verkar vara portalutväxlingarna i bakaxeln och drivknutarna i framaxeln.
Sönderkörda diffdrev har jag inte sett
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mikael S
Forumräv
Inlägg: 602
Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
Ort: Våxtorp

Inlägg av Mikael S » tis aug 15, 2006 16:05

TGB 11, 13 och 20 är samma axlar det är enbart utväxlingen i själva diff klumpen som skiljer... Högst växlad är TGB 11 sen 13 o lägst TGB 20...
Proud member of Team buntband

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Inlägg av ernie » tis aug 15, 2006 20:16

Då är de axlar från 11 bil som man ska ha då om bilen även ska rulla på vägen.
Nån som vet vart de kan finnas o köpa till bra pris för de värkar inte va så lätta o hitta eller så e dom snor dyra.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis aug 15, 2006 21:58

Det är lite besvärligt att få tag i volvoaxlar pga att det mesta går utomlands,dom betalar duktigt med pengar för sådana där.
11bilens är dessutom svårast att få tag i
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » ons aug 16, 2006 14:29

Fråga på Fjärås bildemontering om dom har eller kan skaffa fram, eller Bäreberg i Nossebro men räkna med ett skrotvärde på 15-20 tusen. Annonsera på de olika hemsidorna som klubbarna har samt här o Offroad.se och 4x4 Sweden Offroad så kanske du får napp, bör dessutom vara lite billigare än på en firma.
MVH / Arne

Skriv svar