Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
ernie
- Beroende
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av ernie » mån aug 14, 2006 20:00
Vilken utväxling är gynnsammast i skogen axlar från tgb 11 elle 20.
Skiljer de nått på axlarna förutom utväxling ?
Spårvidden va samma iaf 154cm.
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » mån aug 14, 2006 21:25
tgb 20 går betydligt långsammare,men är verkligen spårvidden inte större.
Däcken hamnar ju ganska långt utanför på tex en cj7:a
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
TMT
- OffroadGeek
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av TMT » mån aug 14, 2006 21:47
jo fan spårvidden måste vara större det där låter om inte annat snarlikt unimogg 411ans spårvidd.
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » mån aug 14, 2006 21:55
Nä det verkar stämma med 154cm i spårvidd
11:an har runt 6:1 i axelutväxling
13:har runt 7:1
och 20:an har runt 7,5:1
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
ernie
- Beroende
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av ernie » tis aug 15, 2006 6:19
Skulle de bli för lågt me 20 axlarna då kanske inte funkar på vägen heller elle ?
Det är betydligt lättare o fåtag på axlar från 20 än 11 värkar de som.
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis aug 15, 2006 9:16
ernie skrev:Skulle de bli för lågt me 20 axlarna då kanske inte funkar på vägen heller elle ?
Det är betydligt lättare o fåtag på axlar från 20 än 11 värkar de som.
med 20:an axlar så varvar det cirka 4000rpm i 80kmh med 37" däck .
Detta utan växellåda med överväxel.
Det är ganska obekvämt!!!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
skogsvild
- Veteran
- Inlägg: 1843
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
- Ort: Söderköping
Inlägg
av skogsvild » tis aug 15, 2006 10:17
Men 20:e axlarna håller väl bättre har jag för mig läst någon stans
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck
*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis aug 15, 2006 10:19
skogsvild skrev:Men 20:e axlarna håller väl bättre har jag för mig läst någon stans
Tveksamt då allt är samma utan kronhjul/pinjong och normalt sett så förvagas dom ju lägre(långsammare) utväxling
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Åsa-Nisse
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
-
Kontakt:
Inlägg
av Åsa-Nisse » tis aug 15, 2006 10:49
Har inte 20bilarna mera diffdrev?
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis aug 15, 2006 10:56
Åsa-Nisse skrev:Har inte 20bilarna mera diffdrev?
Kan vara möjligt,men svagaste punkten på volvoaxlarna verkar vara portalutväxlingarna i bakaxeln och drivknutarna i framaxeln.
Sönderkörda diffdrev har jag inte sett
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Mikael S
- Forumräv
- Inlägg: 602
- Blev medlem: mån mar 06, 2006 19:51
- Ort: Våxtorp
Inlägg
av Mikael S » tis aug 15, 2006 16:05
TGB 11, 13 och 20 är samma axlar det är enbart utväxlingen i själva diff klumpen som skiljer... Högst växlad är TGB 11 sen 13 o lägst TGB 20...
Proud member of Team buntband
-
ernie
- Beroende
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av ernie » tis aug 15, 2006 20:16
Då är de axlar från 11 bil som man ska ha då om bilen även ska rulla på vägen.
Nån som vet vart de kan finnas o köpa till bra pris för de värkar inte va så lätta o hitta eller så e dom snor dyra.
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis aug 15, 2006 21:58
Det är lite besvärligt att få tag i volvoaxlar pga att det mesta går utomlands,dom betalar duktigt med pengar för sådana där.
11bilens är dessutom svårast att få tag i
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Arne Karlsson
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Inlägg
av Arne Karlsson » ons aug 16, 2006 14:29
Fråga på Fjärås bildemontering om dom har eller kan skaffa fram, eller Bäreberg i Nossebro men räkna med ett skrotvärde på 15-20 tusen. Annonsera på de olika hemsidorna som klubbarna har samt här o Offroad.se och 4x4 Sweden Offroad så kanske du får napp, bör dessutom vara lite billigare än på en firma.
MVH / Arne