Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av NivaMicke » mån apr 01, 2013 10:30

Man vill ju ofta ha lite lägre utväxling. Håller på med att bygga om lite växellådor och har gjort några år nu , t.ex. Valplådan M40 som ganska enkelt kan ändras till 3,41:1 på ettan , original 3,13:1. Nivalådan går med lite mer jobb att få ner till 4,02:1 på ettan , original 3,67:1.
Den 4-växlade Nivalådan går med ännu mer jobb att få ner till 4,48:1 på ettan...
Blir ju inte som en krypväxel direkt men klart trevligare i skogen...

Om man nu vill ha ännu lägre utväxling då? Har funderat på detta länge och kommit på en hyffsat enkel lösning.... I en vanlig växellåda används ju endast en växel åt gången , slöseri att ha de flesta kugghjulen till ingen nytta... Alltså vi använder mer än en utväxling i lådan.
Det är ju ettan som man vill ha lägre , resten av växlarna finns då till "förfogande" att använda samtidigt. Lägst utväxling förutom ettan har då backen.....Tyvärr ,den rullar åt fel håll och går inte att använda...2:an ligger sen närmast i tur , men tyvärr där oxå , 2:an delar skiftgaffel och skifthylsa med 1:an och är i princip omöjlig att använda...5:an glömmer vi oxå eftersom den växlar åt "fel" håll. 4:an har 1:1 på de flesta lådor och blir då värdelös den med... Kvar blir då endast 3:an.... Den har oftast en utväxling på runt 1,4:1 , tillsammans med ettan blir det då ca. 5,0:1 i utväxling på ettan...Nu börjar vi snacka...
Har gjort ett första test på min Niva , och så här ser det ut i hytten nu , en extra växelspak som endast används för att kunna peta i 3:an samtidigt med 1:an...

Bild

Ska sätta nån typ av spärr på den extra spaken så man inte lägger i 3:an tillsammans med nån olämlig växel t.ex. backen , vilket inte blir så bra för lådan...
Kommer mer info och bilder när detta är testat lite mer fältmässigt...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av optodsl » mån apr 01, 2013 10:33

intressant :tumbup:
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av BroncoXLT » mån apr 01, 2013 10:51

coolt :)
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av AlterEgo » mån apr 01, 2013 11:10

Kan du göra samma manöver på en automatlåda också tro?
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av NivaMicke » mån apr 01, 2013 11:21

AlterEgo skrev:Kan du göra samma manöver på en automatlåda också tro?
Mycket intressant fråga , rent teoretiskt låter det enkelt då en automat inte har några gemensamma skiftgafflar och skifthylsor som kan jävlas... Har dock ingen automat liggande så det får vänta.... Nån kanske vill skänka mig en låda , får gärna va kass , ska ändå bara kolla i den... Nu for tankarna iväg.... Planetväxlar istället för mellanaxel......Ska bli intressant detta , kom bara ihåg att jag var först med denna idèn...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av AlterEgo » mån apr 01, 2013 11:32

NivaMicke skrev:
AlterEgo skrev:Kan du göra samma manöver på en automatlåda också tro?
Mycket intressant fråga , rent teoretiskt låter det enkelt då en automat inte har några gemensamma skiftgafflar och skifthylsor som kan jävlas... Har dock ingen automat liggande så det får vänta.... Nån kanske vill skänka mig en låda , får gärna va kass , ska ändå bara kolla i den... Nu for tankarna iväg.... Planetväxlar istället för mellanaxel......Ska bli intressant detta , kom bara ihåg att jag var först med denna idèn...
Alltså, idén med automatlåda var MIN!
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av AlterEgo » mån apr 01, 2013 11:37

Micke, du nämnde M40, skulle man inte kunna vända överväxeln på en Volvolåda och få nedväxling istället?
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av NivaMicke » mån apr 01, 2013 11:44

AlterEgo skrev:Micke, du nämnde M40, skulle man inte kunna vända överväxeln på en Volvolåda och få nedväxling istället?
Jodå , det går troligen även på Volvo , har redan gjort det på Nivalådan men då använt 5:ans drev som primärutväxling...
Att bara "vända" på 5:ans drev borde ge ungefär samma utväxling som 3:an...Hmmm.
Om man på "parar" ettan med en "vänd" 5:a..... jodå , detta får kollas lite mer noga.
Har en skrotad 745:a på gården , ska lyfta ut lådan och kolla lite i den...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av NivaMicke » mån apr 01, 2013 11:47

AlterEgo skrev:
Alltså, idén med automatlåda var MIN!
Glöm det direkt....
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av OBELIX » mån apr 01, 2013 12:01

Ja att bygga om en M40 för att få 3.43:1 på ettan är en enkel sak, däremot att hitta dom lådor som har den utväxlingen börjar bli lite svårt då dom bara fanns två år i volvos fordon. Och sen har alla dessa forum där sånt här diskuteras fått upp ögonen på folk att man kan få en bättre krypväxel med "rätt" låda!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av NivaMicke » mån apr 01, 2013 17:02

OBELIX skrev:Ja att bygga om en M40 för att få 3.43:1 på ettan är en enkel sak, däremot att hitta dom lådor som har den utväxlingen börjar bli lite svårt då dom bara fanns två år i volvos fordon. Och sen har alla dessa forum där sånt här diskuteras fått upp ögonen på folk att man kan få en bättre krypväxel med "rätt" låda!

SKREV OBELIX
Jag har en som är färdig , nya lager och packningar , bara att stoppa i en Valp om nån är sugen...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av OBELIX » mån apr 01, 2013 17:04

Det har jag med-men den ska in i mitt nybygge vad det lider...........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av AlterEgo » tis apr 02, 2013 12:31

Jag hade ju en idé om att man skulle kunna göra det här på en automatlåda också. Den vanliga lådan i XJ heter AW4 och är elektroniskt styrd och eftersom jag är datanörd till yrket med hårdvarunära inriktning så funderade jag lite och satte igång och göra en modifierad mjukvara till den. Den blev klar sent i går kväll och den gör att växelläget "1-2" blir krypläge med samtliga planetväxlar i sitt lägsta läge. Utväxlingen på backen sänks också, men inte lika mycket. I övriga växellägen är den som original. Jag testade en runda och den går lååååååångsamt... Sen vet jag inte hur fördelningslådan och axlarna klarar sig i längden så det blir ett ENORMT vrid med den låga utväxlingen. Den moddade mjukvaran höjer också stallspeed på convertern något för att få bättre klipp i den.

AW4-lådan förekommer (bland annat) i följande modeller:
Jeep Comanche 1991-1992
Jeep Cherokee 1987-1998
Jeep Grand Cherokee med fyraliterssexan 1993-1993.5

Du kan enkelt "chiptrimma" lådan själv genom att ladda hem följande fil:

https://dl.dropbox.com/u/72857722/Jeep_ ... wrange.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver en dator med serieport, har du inte det så läs i filen hur du skall gå tillväga.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

majstro83
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: sön okt 03, 2010 21:05
Ort: Skillingaryd

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av majstro83 » tis apr 02, 2013 21:51

AlterEgo skrev:Jag hade ju en idé om att man skulle kunna göra det här på en automatlåda också. Den vanliga lådan i XJ heter AW4 och är elektroniskt styrd och eftersom jag är datanörd till yrket med hårdvarunära inriktning så funderade jag lite och satte igång och göra en modifierad mjukvara till den. Den blev klar sent i går kväll och den gör att växelläget "1-2" blir krypläge med samtliga planetväxlar i sitt lägsta läge. Utväxlingen på backen sänks också, men inte lika mycket. I övriga växellägen är den som original. Jag testade en runda och den går lååååååångsamt... Sen vet jag inte hur fördelningslådan och axlarna klarar sig i längden så det blir ett ENORMT vrid med den låga utväxlingen. Den moddade mjukvaran höjer också stallspeed på convertern något för att få bättre klipp i den.

AW4-lådan förekommer (bland annat) i följande modeller:
Jeep Comanche 1991-1992
Jeep Cherokee 1987-1998
Jeep Grand Cherokee med fyraliterssexan 1993-1993.5

Du kan enkelt "chiptrimma" lådan själv genom att ladda hem följande fil:

https://dl.dropbox.com/u/72857722/Jeep_ ... wrange.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Du behöver en dator med serieport, har du inte det så läs i filen hur du skall gå tillväga.
Tack men det är 2/4 idag, men som jag gick på den.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Extra lågväxlat på ett enklare vis.

Inlägg av AlterEgo » ons apr 03, 2013 18:21

majstro83 skrev:Tack men det är 2/4 idag, men som jag gick på den.
Missade att trycka "Submit" mitt i natten, men tyckte det var lika bra att dra iväg det ändå...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Skriv svar