Vad gör man med en gammal AC?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vad gör man med en gammal AC?
God dagens forumet,
Har en 1988 Ford F150 där AC'n inet fungerar, åtminstone kommer det ingen kyla ifrån den.
Har för mig att köldmediumet i denna modell är R12, är det bara att rulla in på en lämplig verkstad och provtrycka samt fylla på R134?
Har en 1988 Ford F150 där AC'n inet fungerar, åtminstone kommer det ingen kyla ifrån den.
Har för mig att köldmediumet i denna modell är R12, är det bara att rulla in på en lämplig verkstad och provtrycka samt fylla på R134?
-88 F150 XLT Supercab Shortbed RWD
Re: Vad gör man med en gammal AC?
Du bygger om den till kompressor och sätter dit en trycktank så har du luft till ev diffar och kan fylla luft efter lite skogskörning!
går att fylla med gasol
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fyllde min med detta:
http://www.envirosafe.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Funkade fint...
http://www.envirosafe.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Funkade fint...
Jeep Grand Cherokee
Åhå, envirosafe se ju lovande ut.
Läste någonstans om att om gasol, påstods att hela faderullan kan explodera om det finns gasol i systemet. Förmodligen en myt men gasol låter i ärlighetens namn lite vanskligt
Tack för tipsen!
Läste någonstans om att om gasol, påstods att hela faderullan kan explodera om det finns gasol i systemet. Förmodligen en myt men gasol låter i ärlighetens namn lite vanskligt

Tack för tipsen!
Gasol kan ju bara brinna om det finns luft och det ska det ju inte göra i systemet och skulle det läcka så är det en tung gas som bara rinner neråt och där finns ju i regel inget som kan samla upp det på en bil.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Åk in till en kylverkstad och låt dom provtrycka systemet så får du ju veta var det läcker,sedan fixar du läckorna och fyller på medel hos samma verkstad..fixat o färdigt
Hålla på och fylla systemet utan att ha provtryckt det är rent slöseri med fina pengar.

Hålla på och fylla systemet utan att ha provtryckt det är rent slöseri med fina pengar.
Går verkligen det system in i bilen? Och gör det de så är det ju ändå bara ett par tre hundra gram det rör sig om, knappast något att skita i byxan för.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Gasol funkar fint. R12 och r134 är också brinnande gas så det är ingen större skillnad. Du bör vakkumsuga systemet först så det är tätt och fri från fukt. "Kalle LKPG" som finns på forat här fixar folks ac för en billig peng.
Nissan king cab
Volvo C303
Sandloppa
citroen C3 Hdi 1,6 -05
Audi A6 -97
TGB 131A -75
Volvo C303
Sandloppa
citroen C3 Hdi 1,6 -05
Audi A6 -97
TGB 131A -75
Låter kanonfint att man kan fixa kylningen själv, ska nog testa i sommar på chevan, den står just nu på verkstad tyvärr, de e nå tjall på automaten, vacumpumpen va trasig och nå som kallades tsp tror jag, hoppas den e klar snart är så körsugen de e inte klokt.
/Z
/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91
Jo, efter lite research började jag med att beställa ett konverteringskit för r12-r134 som borde innehålla nya nipplar och o-ringar. Utöver det beställde jag ett nytt reciever drier filter.
Lurar lite på att köpa mig en vacuum-pump, hittade en på enviro-safe för 1395 plus spårvätska och göra hela ingreppet själv.
Rent spontant tror jag det dra iväg ordentligt om jag lämnar in bilen här i stan.
Vad tar verkstäderna per timme söderut?
Lurar lite på att köpa mig en vacuum-pump, hittade en på enviro-safe för 1395 plus spårvätska och göra hela ingreppet själv.
Rent spontant tror jag det dra iväg ordentligt om jag lämnar in bilen här i stan.
Vad tar verkstäderna per timme söderut?
Jag fixade ac:n på min subba förra sommaren, kompressorn var kass och systemet tomt på gas. Innan kompressorn byttes provtrycktes systemet och konstaterades som tätt. Sen bytte jag kompressor och torkfilter själv och åkte tillbaka så verkstaden fick vacuumsuga, fylla ny gas och mer olja. Kostade totalt 1500 kr inklusive gas för både provtryckning och fyllning. Och då är allt seriöst gjort på auktoriserad verkstad med rätt gas osv. Störst garanti för bra funktion så... (och min ac funkar fortfarande)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jag lätt provtrycka mitt system och då visade det sig att kompressor-huset läckte lite-lite på mitten.
Först tänkte jag seriöst byta alla packningar med mer, men jag beslöt mig för att prova Duracool från http://shop.duracoolscandinavia.com/ köpte kylmedel, adapter-kit och sealquick.
I med en burk SealQuick, sedan på med kylmedel burk ett, nu börjar kompressorn suga i sig, på med en burk kylmedel till som resulterar i att nu har jag en fungerande A/C.
En bonus är att jag är laglig, jag har slang och adaptrar för kommande objekt och då blir det ju inte så dyrt.
Jag tyckte inte jag hade något att förlora på att testa, så jag är nöjd.
Först tänkte jag seriöst byta alla packningar med mer, men jag beslöt mig för att prova Duracool från http://shop.duracoolscandinavia.com/ köpte kylmedel, adapter-kit och sealquick.
I med en burk SealQuick, sedan på med kylmedel burk ett, nu börjar kompressorn suga i sig, på med en burk kylmedel till som resulterar i att nu har jag en fungerande A/C.
En bonus är att jag är laglig, jag har slang och adaptrar för kommande objekt och då blir det ju inte så dyrt.
Jag tyckte inte jag hade något att förlora på att testa, så jag är nöjd.
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.
Lider av Jeep abstinens.
Har inte riktigt greppat detta med oljan. Skall oljan in i systemet eller skall den in i kompressorn?