Lidl svets (elsvets)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: MrHawk, Marcus, AtEase, volvojonas

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 12:38

Någon som begriper sig på de olika som ligger ute på blocket? http://www.blocket.se/alvsborg?q=svets& ... &l=0&md=th

Helst under 5000.- Under 3000.- är helt ok. Och under 2000.- är fest.

Läst på lite ytterligare. Den där TIG-svetsen i inlägget ovan verkar ju vara precis vad jag behöver... Eller?
Vad är det för skillnad på de som heter 180, 195, 150 osv.

Vilken modell ska jag ha?
Toyota Hilux

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Mathias T » sön jun 15, 2014 15:54

Nja du ska nog ha en mig/mag lättast för nybörjare och tunnplåt,pinne är för grovt material och tig är onödigt komplicerat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

micke 4x4
Rutinerad
Inlägg: 430
Blev medlem: lör jul 29, 2006 23:46
Ort: Trollhättan

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av micke 4x4 » sön jun 15, 2014 18:07

kan du inte svetsa så är en sån här utmärkt att börja med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

mightywelder
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
Ort: Trollhättan

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av mightywelder » sön jun 15, 2014 21:03

Har du inte jättebråttom så kommer det då och då ut riktiga mig/mag svetsar på blocket till bra priser. En 3fas maskin är att föredra men en 230v maskin funkar helt okej till tunnplåt. Material köper du hos Stålhandlarna på Grundbergsvägen 10.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Virre21213 » sön jun 15, 2014 21:33

micke 4x4 skrev:kan du inte svetsa så är en sån här utmärkt att börja med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/
Den har jag i garaget. Köpte den mest för att kunna punkta ihop delar och transportera till jobbet där jag har rejälare grejer men är överraskad av hur bra den funkar!
Har svetsat upp till 5mm med den med gott resultat. Kör med flusstråd så visst stänker det men efter renslipning så blir det fina svetsar om man gjort förarbetet rätt.

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 21:36

mightywelder skrev:Har du inte jättebråttom så kommer det då och då ut riktiga mig/mag svetsar på blocket till bra priser. En 3fas maskin är att föredra men en 230v maskin funkar helt okej till tunnplåt. Material köper du hos Stålhandlarna på Grundbergsvägen 10.
Kan jag köra balkar i 3-4 mm med en sådan då?

Tusen tack för adressen.
Toyota Hilux

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 22:20

micke 4x4 skrev:kan du inte svetsa så är en sån här utmärkt att börja med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/
Nu snackar vi, här ska handlas...

Vi är några stycken i Trollhättan. Får ses någon gång och dra en runda på några taskiga vägar...
Toyota Hilux

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Fisketorp » sön jun 15, 2014 22:22

Ligger en mig här på annons. Säljaren är jag ;)

Kommer du på besök hos grannen kan du ju alltid kika på den.

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 22:50

Fisketorp skrev:Ligger en mig här på annons. Säljaren är jag ;)

Kommer du på besök hos grannen kan du ju alltid kika på den.
Du har pm igen :arrow:
Toyota Hilux

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av hesselgren » mån jun 16, 2014 17:03

OBELIX skrev:Hesselgren, Det blir prexis lika snygga svetsar med flusstråden som med skyddsgas- Det är bara det att flusstråden kräver mer lite mer flås än gasvarianten samt att den stänker så förb--nat! Det blir fullt med "svetsloppor" runt i kring själva svetsen, men när man slipat bort dom med roterande stålborste så ser man ingen skillnad jämfört med gas-migen. Däremot så är flussen svårare att ställa in rätt med matning och strömmen.

I övrigt håller jag med er alla om att Lidl är väl inte första stället jag tänker på om jag ska köpa svets.

SKREV OBELIX
ok, det var just mängden spatter jag tänke mest på där, går ju att få i princip noll spatter med rätt inställning på en riktig med skyddsgas. men flusstråd är fan ett helt okej val om man vill ha det enkelt å billigt. försökte bryta loss ett avgassystem som vi svetsat i golvet med diverse skruv å bult som upphängning på krutcupsbilen, det gick ej.

SakuraSun
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jul 18, 2025 12:36

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av SakuraSun » fre jul 18, 2025 12:40

Jag råder dig att överväga ett alternativ som TIG-svetsmaskiner. Detta är pålitlig utrustning som enkelt kan köpas i PATON-butiken. Jag har samarbetat med den här butiken i flera år och hittills har jag bara fått positiva recensioner om butiken och servicenivån.

Skriv svar