Ninetoes skrev:
Med risk för att undanröja alla tvivel om att jag verkligen är korkad, men är det nån som kan förklara vad det är som kostar så mycket med att arrangera en tävling?

Jag kan bara tala för Gröndal men det borde vara snarlikt för andra (ca siffror då jag inte sitter vid rätt dator just nu). All tid vi lägger ner är ju idiellt så nedan är rena pengar:
Polistillstånd (vi lämnar in datumet när vi ansöker om tillstånd för helheten (tävling/träning, enduro, cross, offroad etc) på området i början av varje år så för oss ingen extra kostnad om vi inte ändrar datum). Har man dålig planering kostar det 800 kr
SBFtillstånd 800 kr (tror att det var lite mindre)
Kontroller - stämplar, om man nu vill använda det (och inte har sedan tidigare) 1100 kr för 30 st. Ska man köra som förut med kamera - 0 kr (frågar du mig säger jag stämplar alla dagar i veckan)
Papper till stämplarna - 600 kr
Plastband - 100 kr
Summerar vi detta (sämsta läget - du har inget) blir det 800 + 800 + 1100 + 600 + 100 = 3400 kr
3400 / 600 (den startavgift som varit under de senaste åren) så ger det 5,6 dvs 6 startande för att göra nollresultat, förutsatt att man inte har någon annan form av sponsring eller försäljning typ hamburgare/dricka etc.
Dvs Gröndal skulle rent teoretiskt kunna köra en tävling för tre deltagare utan att gå back, dock kommer ingen att vilja/orka lägga ner tiden på det men det är en annan diskussion
Ja, Gröndal har massa andra kostnader som skall täckas så det är önskvärt att gå plus men det är ju inte bara en Challengetävling/år som ska dra in de pengarna..
Sen kan det tillkomma kostnader för ex pokaler men det är ju redan finansierat via cupavgiften. Gröndal valde även att trycka upp klistermärken för att vi kunde/hade råd och ville marknadsföra oss