Sida 1 av 1

4.0 l går dålig varm

Postat: mån apr 29, 2019 8:43
av Ruffe42
Hej!

Jag har en Jeep Wrangler YJ -88 automat med 4.2 liters sexan, den är dock konverterad med topp och insprutning från en 4.0 liter. Således är det mesta i motorutrymmet från en 4.0:a.

Jag köpte den i höstas och den har gått superbra efter en genomgående service under vintern, den har körts varje vecka och fungerat super! Men nu när värmen är här så börjar den bete sig knepig... Nu när den blir varm (Efter några minuters körning) så börjar den misstända och slutligen dö helt när man inte gasar eller står på tomgång. Den startar lika lätt igen men gör samma sak så länge den är varm.
När den kallnat går den fint igen.
Det går att köra den när den är varm så länge man har varvet uppe, märks ingenting då men problemet börjar när man bromsar ner för att svänga eller byta växel.

Tempen visar enligt mätaren mellan 70-80 grader.

Det som är bytt under vintern av betydelse är:
*Termostat
*Kylarvätska
*IAC (tomgångsmotor)
*TPS
*Tändsystemet (Allt förutom tändspolen)
*Rengjort Spjällhuset
*Samtliga oljor och filter

Jag har även gått med startgas för att kontrollera läckor i vaccumslangarna utan att hitta något samt luftat ur kylsystemet.


Någon som har något tips?

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån apr 29, 2019 13:49
av JZ
Undrar.
Misständer den rytmiskt eller ojämt när den krånglar?
Regelbundna missar brukar vara från tändsystem och Oregelbundna brukar vara bränslerelaterat.

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån apr 29, 2019 15:24
av Ruffe42
Ojämnt, så du har nog rätt. Jag hittade detta som låter logiskt och skulle kunna förklara allting: https://www.youtube.com/watch?v=X1dFiwlwxSs
(Spridarna blir för varma att bränslet "dunstar" innan injicering, på låga varv/litet tryck)

Jag ska förbi och köpa lite värmereflekterande/isolerande material och testa klä in spridarna. Eftersom bilen är så pass ombyggd är jag osäker om ens värmeskölden finns under spridarna.

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån apr 29, 2019 15:56
av JZ
Låter troligt. Finns ju bränslekylar annars att komplettera med om isolering inte hjälper.
Lycka till :tumbup:

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån apr 29, 2019 21:59
av Strömmen
Lite nyfiken jag har en likadan men med förgasaren kvar,har du besiktat med insprut ?sa dom nått?Tänkte fråga hur skillnaden vart men det är väll svårt för dig att veta om du köpte den så.
Hoppas det löser sig för dig/a

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tis apr 30, 2019 7:15
av Ruffe42
Ja den är besiktad med insprutning. Ingen som påpekat att förgasaren saknas än :) rent prestandamässigt så är den bra pigg, även fast jag har 33" däck. Men jag har inget att jämföra med som du säger.

Jag köpte den dock i tron att den fått ett motorbyte en gång i tiden, de trodde säljaren också.

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tis apr 30, 2019 8:26
av gubbstrutten
Ruffe42 skrev: mån apr 29, 2019 8:43 Men nu när värmen är här så börjar den bete sig knepig... Nu när den blir varm (Efter några minuters körning) så börjar den misstända och slutligen dö helt när man inte gasar eller står på tomgång. Den startar lika lätt igen men gör samma sak så länge den är varm.
När den kallnat går den fint igen.
Det går att köra den när den är varm så länge man har varvet uppe, märks ingenting då men problemet börjar när man bromsar ner för att svänga eller byta växel.
För mig verkar det som ånglås i bränsleröret(samt - om den har det - defekt fördelarkondensator).
Långsökt men - bränslepump med för liten kapacitet(byttes pump när motorn konverterades?).

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: ons maj 01, 2019 18:56
av Fisketorp
Kanske går bra spraya kylspray när felet uppkommit för att enkelt se om det hjälper kyla spridarna?
Eller vattenslangen :)

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tor maj 02, 2019 12:51
av Ruffe42
Fisketorp skrev: ons maj 01, 2019 18:56 Kanske går bra spraya kylspray när felet uppkommit för att enkelt se om det hjälper kyla spridarna?
Nu har jag klätt in spridarna och bränslerören med något värmereflekterande material från biltema. Blev kanske inte så snyggt men jag tror det löste problemet. Jag tog en tur i rusningstrafik (bilkö) när det var varmt och inga tendenser av problemet. Men jag återkommer med en riktigt bekräftelse senare i sommar för nu ska det visst bli kallt ett tag 🥶

Annars är det ingen dum idé att köpa en burk kylspray faktiskt 😮

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tor maj 02, 2019 20:22
av Strömmen
Va har ni bilköer i dalarna ?trodde jag bara förekom när det är vasaloppet!!/

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån maj 06, 2019 8:20
av Ruffe42
Strömmen skrev: tor maj 02, 2019 20:22 Va har ni bilköer i dalarna ?trodde jag bara förekom när det är vasaloppet!!/
Haha, det är lätt att tro det :) Dessvärre är E45 och RV70 en flaskhals i Mora året om...

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tor maj 23, 2019 12:45
av Ruffe42
Uppdatering: Bilen går bättre efter min inklädning, jag har ännu inte stött på problem vid normal körning. Men häromdan när jag skulle lasta upp lite stubbar på släpvagnen bakom Jeepen så hade jag den på tomgång. Det var varmt och det tog längre tid att lasta än jag tänkt, säkert 30- 40 minuter (blöt björkstubbe väger som f*n).
När jag skulle iväg så börjades det igen, ojämn gång och motorn dog. Lossade släpet, startade upp och gasade på för att ta mig bort från platsen och in i garaget.

Värmen från motorrummet var väldigt påtaglig när jag öppnade upp.

Nästa steg: Klä in grenröret med HeatWrap och om inte det hjälper måste jag nog såga hål i motorhuven för att kunna ventilera bort den varma luften. Kanske dessa: https://www.ebay.com/itm/282145064056

Någon annan som gjort hål i huven på en Wrangler?

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tor maj 23, 2019 21:56
av Strömmen
Ett långskott,har du slang på insuget så den inte tar luft från motorrummet? På min med förgasare finns det en slang fram till grillen så den får hyffsat kall luft.
Har märkt att min blir varm som fn i motorutrymmet när vi kör i skogen./

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: mån maj 27, 2019 7:59
av Ruffe42
Strömmen skrev: tor maj 23, 2019 21:56 Ett långskott,har du slang på insuget så den inte tar luft från motorrummet? På min med förgasare finns det en slang fram till grillen så den får hyffsat kall luft.
Har märkt att min blir varm som fn i motorutrymmet när vi kör i skogen./
Slog ett öga på det i helgen, ingen slang. Den suger luft direkt från hålet i luftburken där filtret sitter.

Re: 4.0 l går dålig varm

Postat: tis maj 28, 2019 10:43
av gubbstrutten
Ruffe42 skrev: tor maj 23, 2019 12:45 Uppdatering: Bilen går bättre efter min inklädning, jag har ännu inte stött på problem vid normal körning. Men häromdan när jag skulle lasta upp lite stubbar på släpvagnen bakom Jeepen så hade jag den på tomgång. Det var varmt och det tog längre tid att lasta än jag tänkt, säkert 30- 40 minuter (blöt björkstubbe väger som f*n).
När jag skulle iväg så börjades det igen, ojämn gång och motorn dog. Lossade släpet, startade upp och gasade på för att ta mig bort från platsen och in i garaget.

Värmen från motorrummet var väldigt påtaglig när jag öppnade upp.

Nästa steg: Klä in grenröret med HeatWrap och om inte det hjälper måste jag nog såga hål i motorhuven för att kunna ventilera bort den varma luften. Kanske dessa: https://www.ebay.com/itm/282145064056

Någon annan som gjort hål i huven på en Wrangler?
Jag tog upp s k Suzukislitsar på en av mina Wranglers motorhuv.
2 slitsar på var sida.
Cirka 20 x 150 mm vardera.
Borrade med hålsåg 20 mm i var ände på slitsenoch sågade därefter mellan hålen med elektrisk sticksåg.
Mätte först temperaturen under huven och fann att den gick upp till som mest 80 á 90 grader vid aktiv offroadkörnng.
Efter slitsarnas upptagande sjönk temperaturen under motorhuven med runt 20 grader.
Monterade även en elektrisk fläkt som kylde styrservot.
Varma dagar efter offroadkörning var luften genom Suzukslitsarna så varm att man brände sig på luften.
Inte den enda missen JEEP gjort på WRANGLER.