Piratebay??

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » fre apr 03, 2009 16:37

LEIF #3183 skrev:"Och det argumenteras, argumenteras och argumenteras. Stora, tunga, läbbiga ord: 'totalitärt', 'diktatur', 'förföljelse', 'övergrepp'. Fast alla vet vad det egentligen handlar om: Det är bekvämare och billigare att snatta än att betala. "
(Johan Akelius - Aftonbladet)


Fast när det gäller musik spelar det väl inte så stor roll längre med olaglig nedladdning när det finns Spotify som är både gratis och lagligt...
Fast just det där är kanske den absolut mest irrelevanta och oseriösa krönika jag läst på väldigt länge. Protesterna mot IPRED-lagen gäller ju att den ger polisiära befogenheter till privata intressen. Men det verkar inte politikerna ha fattat, förutom Piratpartiet då, som tyvärr verkar vara i stort sett ensamma om att värna våran integritet numera.
En inställd spelning är också en spelning.

KinkyCab
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
Ort: Finland, Kimo

Re: Piratebay??

Inlägg av KinkyCab » lör apr 04, 2009 19:59

Marcus-84 skrev:Är det olagligt att tanka därifrån nu?
Går det att sätta dit folk som tankar därifrån nu?
Åkte Piratebay dit i rätten?
1. I princip nej. För det är lagligt att ladda ner, men olaglit att ladda upp, om man inte har copyright. Men för att få ladda ner, så ska ju någon ladda upp, så det blir en ond cirkel!

2. Nej, det är en otrolit lite chans att bli "haffad" för att tanka därifrån, eller vilken annan torrentsite som helst, p.g.a. du helt enkelt inte gör något fel.. + att det är ju par stycken som tankar därifrån (typ några miljoner :D)
Det är däremot en mycket större chans att bli "haffad" om man laddar upp massvis med olika torrents, som man inte har copyright på!

3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.

Borde vara ganska tydliga svar på dina frågor. :)

mvh, Matias.
hit it, pussy.

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör apr 04, 2009 20:12

Tack KinkyCab! Mkt utförligt svar, det var det jag ville ha. Uppskattas! :tumbup:
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: Piratebay??

Inlägg av Wild_Devil » lör apr 04, 2009 20:31

KinkyCab skrev:
Marcus-84 skrev:Är det olagligt att tanka därifrån nu?
Går det att sätta dit folk som tankar därifrån nu?
Åkte Piratebay dit i rätten?
1. I princip nej. För det är lagligt att ladda ner, men olaglit att ladda upp, om man inte har copyright. Men för att få ladda ner, så ska ju någon ladda upp, så det blir en ond cirkel!

mvh, Matias.
Är inte så säker pådetta..Kom det inte nån lag i Sverige om att det blev olagligt att även ladda NER copyrightat matrial??

Rätta mig gärna OM jag har fel..;-)

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör apr 04, 2009 20:58

Du har rätt i att det numera är olagligt att även tanka ner en piratkopia ja. Men jag är osäker på hur det fungerar med sina vänner, om det fortfarande är tillåtet som förut att dela med sig till sina närmaste av vad man själv har köpt.
En inställd spelning är också en spelning.

KinkyCab
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
Ort: Finland, Kimo

Inlägg av KinkyCab » sön apr 05, 2009 13:30

AtEase skrev:Du har rätt i att det numera är olagligt att även tanka ner en piratkopia ja. Men jag är osäker på hur det fungerar med sina vänner, om det fortfarande är tillåtet som förut att dela med sig till sina närmaste av vad man själv har köpt.
Sant. Skulle nästan ändå våga påstå att det är lagligt att ladda av sina vänner, för det är ju ändå på deras förlust. Men jag blev lite osäker nu..

/Matias
hit it, pussy.

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Re: Piratebay??

Inlägg av pjocke » sön apr 05, 2009 13:49

KinkyCab skrev:3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.
Är du full eller? Domen väntas först den 17 april, och även om det blir en friande dom kommer den garanterat överklagas. Du kanske ska läsa på lite innan du kommer med "utförliga svar"...

KinkyCab
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
Ort: Finland, Kimo

Re: Piratebay??

Inlägg av KinkyCab » sön apr 05, 2009 15:24

pjocke skrev:
KinkyCab skrev:3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.
Är du full eller? Domen väntas först den 17 april, och även om det blir en friande dom kommer den garanterat överklagas. Du kanske ska läsa på lite innan du kommer med "utförliga svar"...
Om jag e full? Nja, kanske lite bakfull från igår men. Dom har ju varit i rätten några gånger, och vitt ja vet så har verksamheten fortsatt, visst? :P
Tror inte du att tjänsten skulle vara nedlagd för länge sedan om de gjort något olaglit? :?
hit it, pussy.

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » sön apr 05, 2009 17:53

Att skaffa sig ett VPN-konto är botemedlet mot IPRED.
Ett VPN-konto ändrar ditt IP-nr "utåt".

"IPRED-böter" tror jag liknar P-böter, kommersiella aktörer har rätt bötfälla ett fordon utan att veta vem som felpakerat.
Här bötfälls IP-nr:et istället.
Skillnaden är att man oftast själv kan hitta syndabocken, vem som man lånat ut bilen till.
Men med ett öppet trådlöst nätverk hemma vet man inte vem man delar med sig till och det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.

(Spotify är ett lagligt sätt att lyssna på musik lagligt på nätet utan att behöva betala pengar.
Är som att lyssna på radio, fast du väljer själv vad du skall lyssna på.
Man blir störd med lite reklam precis som på vanlig radio dock.)
SJ413-86

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » sön apr 05, 2009 18:43

Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » sön apr 05, 2009 19:06

sos skrev:
Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....
Det är ju väldigt få vanliga privatpersoner som har råd att chanse på en rättegång. Skivbolagen har ju oftast något större resurser. I et civilmål är det i princip upp till den stämda att bevisa sin oskuld. Det är därför IPRED-lagen som den blev här i landet är så farlig för rättssäkerheten.
En inställd spelning är också en spelning.

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Inlägg av Wild_Devil » sön apr 05, 2009 19:18

sos skrev:
Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....
Har inte lyckats se NÅN artikel där dom sparkade in dörren kl03... varför skulle dom göra det just mitt i natten för??
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » sön apr 05, 2009 19:24

sos skrev:
Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....
Jag tror snarare att det bara kommer ett inbetalningskort med posten.

Insparkad dörr är trots omvälvande upplevelse ett mer rättsligt säkert sätt att gå till väga, är grannen den skyldige så finns inget olagligt i ägarens dator.
Sker fildelningen i ägarens dator kvarstår dock frågan vem i familjen som gjort det.
Värsta scenariot skulle vara om grannen fjärrstyr ägarens dator :shock:
SJ413-86

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » sön apr 05, 2009 20:26

Wild_Devil skrev:
sos skrev:
Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....
Har inte lyckats se NÅN artikel där dom sparkade in dörren kl03... varför skulle dom göra det just mitt i natten för??
/R
Ibland måste man ta i för att poängtera... inte skett än... men vänd på det -vad garanterar att det inte sker? - IP-adress och sedan är det ju fritt fram... fildelare är ju numera lagmäsigt/husundersökningsvis jämställda med "pedofil-bild-samlare" på nätet och de har ju fått besök tidiga mornar... eller värre för att gå på en pedofil räcker det inte med IP adress de måste ju ha mycket mer på fötterna då det är en strikt polisiär sak...

Lyssna på denna har jag gjort något olagligt nu? fixat en länk?

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » sön apr 05, 2009 21:41

Ipred lagen är ju inte prövad än juridiskt sett, ingen är dömd än.
Dessutom så påstås det att det fortfarande är relativt lite chans att åka fast om håller dig till tpb, de jaga tydligen i första hand på dc++ och på såna som lagt upp allt på en ftp.

Det verkar ju oxå som pontén och grabbarna i första hand är ute efter de fulaste fiskarna.

SOS kan nog känna sig trygg, länka är fortfarande fritt.

Eddie Meduza :rock: - Pontén :puke:

Skriv svar