Få lös valptrummor?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Få lös valptrummor?
Efter att ha studerat en del sprängskisser så har jag kommit fram till att det ska gå att ta lös bakre bromstrumman på en valp -62 direkt efter att man demonterat hjulet, 3timmar, en massa hamrande, 2 trasiga avdragare och en massa svordommar senare så är det väl bara att erkänna att jag behöver hjälp.. hur får man på mest kraft på trumman? (har använt avdragare och hammrat samtidigt), jag vil ju inte ta lös hela navet då jag bara ska kolla bromsbackar och rengöra..
Massor av rostlösare... Och ännu mer av detta medel....
När det har gårr en bra stund så tar du stålborsten och borstar rent runt hjulbultarna och runt navet...
Sen drämmer du till i utkanten av trumman...
Inte så d****la hårt utan ganska bra bra sen arbetar du dig runt hela varvet....
Händer det inte så ös på mer rostlösare och gör kväll för idag...
Sen tar du en sväng i morgon igen...
Har du gasbränneri så är kanon att värma på en del...
Jag använder Omega rostlösare och den har lösgort en hel del som suttit i många år..
När det har gårr en bra stund så tar du stålborsten och borstar rent runt hjulbultarna och runt navet...
Sen drämmer du till i utkanten av trumman...
Inte så d****la hårt utan ganska bra bra sen arbetar du dig runt hela varvet....
Händer det inte så ös på mer rostlösare och gör kväll för idag...
Sen tar du en sväng i morgon igen...
Har du gasbränneri så är kanon att värma på en del...
Jag använder Omega rostlösare och den har lösgort en hel del som suttit i många år..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
3 burkar rostlösare, väldigt mycket värme, banka som fan ute i kanterna. Vet att jag slet som faan med det och vara nära på att ge upp på min valp -67.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
Matias: näädå.. använde inte en som drar i hjulbultarna, använde en avdragare av modell stor som jag satte runt hela trumman och drog allt vad jag orkade med ett fälgkors samtidigt som jag bankade runtom trumman men inte hjälpte det..
Har lagt den i rostlösarbad över natten.. så vi får se om det hjälper, har funderat på att skaffa en liten gasolbrännare på nån bensinstation men jag är tveksam på om det räcker till, har inte gassvets på stället där jag håller på meka nu...
Läste om en som inte fick lös sin trumma som till slut tog lös hela axel-broms-nav klumpen, han tog den till en verkstad där dom fick pressa 70ton innan den lossnade.... men jag hade ju tänkt besikta imorrn eftermiddag.. det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort
Har lagt den i rostlösarbad över natten.. så vi får se om det hjälper, har funderat på att skaffa en liten gasolbrännare på nån bensinstation men jag är tveksam på om det räcker till, har inte gassvets på stället där jag håller på meka nu...
Läste om en som inte fick lös sin trumma som till slut tog lös hela axel-broms-nav klumpen, han tog den till en verkstad där dom fick pressa 70ton innan den lossnade.... men jag hade ju tänkt besikta imorrn eftermiddag.. det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort
Tja man vet ju aldrig ta bort hela navet med trumman annars,där funkar det med en vanlig "bult"avdragareZuki skrev:Matias: näädå.. använde inte en som drar i hjulbultarna, använde en avdragare av modell stor som jag satte runt hela trumman och drog allt vad jag orkade med ett fälgkors samtidigt som jag bankade runtom trumman men inte hjälpte det..
Har lagt den i rostlösarbad över natten.. så vi får se om det hjälper, har funderat på att skaffa en liten gasolbrännare på nån bensinstation men jag är tveksam på om det räcker till, har inte gassvets på stället där jag håller på meka nu...
Läste om en som inte fick lös sin trumma som till slut tog lös hela axel-broms-nav klumpen, han tog den till en verkstad där dom fick pressa 70ton innan den lossnade.... men jag hade ju tänkt besikta imorrn eftermiddag.. det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Men då har du ju en press.....
Använd den, vet jag......
Nä! Som sagt tidigare... Använd rostlösare och knacka runt på trumman så brukar dom lossna...
Använd den, vet jag......
Sorry!!!! Kunde inte låta bli...Zuki skrev: det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort
Nä! Som sagt tidigare... Använd rostlösare och knacka runt på trumman så brukar dom lossna...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
- Ort: Långtutiskogen, Småland
- Kontakt:
På en variant med släta trummor sitter de innanför navet = helvete att få loss.
Lösningen är våld och hjälper inte det ännu mer våld och större hammare, om man nu fortfarande inte fått isär det hela så är allt annat tillåtet, skärbrännare, dynamit, svavelsyra tja vad man nu kan hitta, använd fantasi och uppfinningsrikedom
Skämt å sido går det inte med "lagom" våld så är risken stor att man bara slår sönder något eller någon. Jag har haft samma j-vla problem och det slutade med att jag skar av de bultarna som håller hela paketet med bromssköld mm då kunde jag dra ut allt ihop med drivaxeln, åka till en snäll brors jobb och låna en 100 tons press trycka isär allt (med en smäll som fick all verksamhet att avstanna i verkstan) Massor av kopparpasta vid monteringen hjälper lite vid nästa demontering.
Lösningen är våld och hjälper inte det ännu mer våld och större hammare, om man nu fortfarande inte fått isär det hela så är allt annat tillåtet, skärbrännare, dynamit, svavelsyra tja vad man nu kan hitta, använd fantasi och uppfinningsrikedom
Skämt å sido går det inte med "lagom" våld så är risken stor att man bara slår sönder något eller någon. Jag har haft samma j-vla problem och det slutade med att jag skar av de bultarna som håller hela paketet med bromssköld mm då kunde jag dra ut allt ihop med drivaxeln, åka till en snäll brors jobb och låna en 100 tons press trycka isär allt (med en smäll som fick all verksamhet att avstanna i verkstan) Massor av kopparpasta vid monteringen hjälper lite vid nästa demontering.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
efter en närmare kik så sitter ju trummorna på insidan.... såg ut som att hjulbultarna kom ut genom trumman men efter att ha pillat bort lite lera så såg jag att så inte var fallet, har inhandlat en avdragare av den modell som man drar fast i hjulbultarna, får undersöka närmare i helgen då skolan håller på att ta livet av mig för tillfället