PREEM diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
PREEM diesel
Hej allesamman,jag tankar bara diesel från preem då jag tyckte att min gamla king cab gick bättre på den.
Nu har jag fått nått skumt fel på L200an,den har börrjat bli trögstartad när den är varm och vid ca 2900 varv under acceleration så suckar den till och sen kommer den igen.
Det har kommit nu sen det blev kallt,diesel och luftfilter byttes i höstas.
Kan det vara alger eller bakterier och vad fn gör jag åt det.
Mvh anders
Nu har jag fått nått skumt fel på L200an,den har börrjat bli trögstartad när den är varm och vid ca 2900 varv under acceleration så suckar den till och sen kommer den igen.
Det har kommit nu sen det blev kallt,diesel och luftfilter byttes i höstas.
Kan det vara alger eller bakterier och vad fn gör jag åt det.
Mvh anders
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Farsan pratade om att de fått problem med några lastbilar inom hans jobb som de enbart tankar på preem. Man har fått rengöra hela tanken och bränslesystemet. Ska tydligen vara nån form av alger eller liknande skit..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
preems ACP diesel är känd för att vara dålig. mycket problem med bakterier. störst problem för fordon som inte går så mycket/tankas sällan. många grävmaskin företag som har fått byta till annan diesel leverantör. finns nått medel att köpa som man blandar i dieseln så ska problemet va borta men det blir nog ganska dyrt i längden.
076-2413629
bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"
15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar
bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"
15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar
Tänkte just säga det, det måste vara mest problem med maskiner/bilar som inte går så mycket. Min grävmaskin gör av med ca 550 liter per dag, och jag tankar PREEM. Har inte några problem.jonte 4x4 skrev:preems ACP diesel är känd för att vara dålig. mycket problem med bakterier. störst problem för fordon som inte går så mycket/tankas sällan. många grävmaskin företag som har fått byta till annan diesel leverantör. finns nått medel att köpa som man blandar i dieseln så ska problemet va borta men det blir nog ganska dyrt i längden.
Tips till trådskapare,
Byt dieselfilter och hiva i lite sprit i tanken, så förebygger du isproppar från kondens.
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Jag som bara tankar på Preem för att jag trodde den var bättre än på andra mackar.
Är det så att just ACP är sämre, för problemet med bakterietillväxt drabbar all diesel, speciellt när det är blandat med biodiesel, RME eller vad det nu heter.
Strömmen: Det finns medel att hälla i tanken som äter upp bakterierna ifall det är det du har drabbats av, är det för mycket så lär man nog spola ur både tank och slangar...
Det kan ju vara så att det bara är för kallt också, att dieseln paraffineras i filtret. Det kan hända även vid måttligt kallt väder. Finns medel för det också!
Är det så att just ACP är sämre, för problemet med bakterietillväxt drabbar all diesel, speciellt när det är blandat med biodiesel, RME eller vad det nu heter.
Strömmen: Det finns medel att hälla i tanken som äter upp bakterierna ifall det är det du har drabbats av, är det för mycket så lär man nog spola ur både tank och slangar...
Det kan ju vara så att det bara är för kallt också, att dieseln paraffineras i filtret. Det kan hända även vid måttligt kallt väder. Finns medel för det också!
Enligt min statistik sänktes min medelförbrukning med 4% när jag bytte PREEM från OK/Q8. Jag är kanon-nöjd.MPalm skrev:Jag som bara tankar på Preem för att jag trodde den var bättre än på andra mackar.
Är det så att just ACP är sämre, för problemet med bakterietillväxt drabbar all diesel, speciellt när det är blandat med biodiesel, RME eller vad det nu heter.
Strömmen: Det finns medel att hälla i tanken som äter upp bakterierna ifall det är det du har drabbats av, är det för mycket så lär man nog spola ur både tank och slangar...
Det kan ju vara så att det bara är för kallt också, att dieseln paraffineras i filtret. Det kan hända även vid måttligt kallt väder. Finns medel för det också!
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Sånt medel som dödar bakterierna i dieslen finns att köpa på nästan alla lastbilsverkstäder.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Och sedan alla tillsatser som säljs är nog mest blaha,det nödvändigaste som skall vara finns redan i dieseln.Dom vanligaste felen är ju att man har skitiga tankar,gäller även mackar och sedan finns det ju dom som kör på eldningsolja,då blir det problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå
Senast redigerad av RETEP den tor dec 02, 2010 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Chevrolet k2500 silverado
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Men OK och Statoil är ju inte problemet.. Preem är problemet! Och som det verkar så är det ju inte enstaka personer osm märkt av det..RETEP skrev:Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
det är problem med acp dieseln, bakterierna trivs väll bättre i den. eftersom dom flesta löser problemet genom att tanka på annan mack. och som sagt så blir det inget problem i ett fordon/maskin som gör av med mycke bränsle. det är när samma diesel finns i tanken en längre tid som det blir problem. vill inte smutskasta preem för jag har själv haft en i släkten men det är ju bara att konsatera faktaRETEP skrev:Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Och sedan alla tillsatser som säljs är nog mest blaha,det nödvändigaste som skall vara finns redan i dieseln.Dom vanligaste felen är ju att man har skitiga tankar,gäller även mackar och sedan finns det ju dom som kör på eldningsolja,då blir det problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå
076-2413629
bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"
15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar
bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"
15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar