PREEM diesel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

PREEM diesel

Inlägg av Strömmen » ons dec 01, 2010 22:18

Hej allesamman,jag tankar bara diesel från preem då jag tyckte att min gamla king cab gick bättre på den.
Nu har jag fått nått skumt fel på L200an,den har börrjat bli trögstartad när den är varm och vid ca 2900 varv under acceleration så suckar den till och sen kommer den igen.
Det har kommit nu sen det blev kallt,diesel och luftfilter byttes i höstas.
Kan det vara alger eller bakterier och vad fn gör jag åt det.
Mvh anders

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor dec 02, 2010 7:04

Farsan pratade om att de fått problem med några lastbilar inom hans jobb som de enbart tankar på preem. Man har fått rengöra hela tanken och bränslesystemet. Ska tydligen vara nån form av alger eller liknande skit..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » tor dec 02, 2010 7:21

preems ACP diesel är känd för att vara dålig. mycket problem med bakterier. störst problem för fordon som inte går så mycket/tankas sällan. många grävmaskin företag som har fått byta till annan diesel leverantör. finns nått medel att köpa som man blandar i dieseln så ska problemet va borta men det blir nog ganska dyrt i längden.
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tor dec 02, 2010 12:15

jonte 4x4 skrev:preems ACP diesel är känd för att vara dålig. mycket problem med bakterier. störst problem för fordon som inte går så mycket/tankas sällan. många grävmaskin företag som har fått byta till annan diesel leverantör. finns nått medel att köpa som man blandar i dieseln så ska problemet va borta men det blir nog ganska dyrt i längden.
Tänkte just säga det, det måste vara mest problem med maskiner/bilar som inte går så mycket. Min grävmaskin gör av med ca 550 liter per dag, och jag tankar PREEM. Har inte några problem.

Tips till trådskapare,
Byt dieselfilter och hiva i lite sprit i tanken, så förebygger du isproppar från kondens.

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » tor dec 02, 2010 12:54

Jag som bara tankar på Preem för att jag trodde den var bättre än på andra mackar.
Är det så att just ACP är sämre, för problemet med bakterietillväxt drabbar all diesel, speciellt när det är blandat med biodiesel, RME eller vad det nu heter.

Strömmen: Det finns medel att hälla i tanken som äter upp bakterierna ifall det är det du har drabbats av, är det för mycket så lär man nog spola ur både tank och slangar...
Det kan ju vara så att det bara är för kallt också, att dieseln paraffineras i filtret. Det kan hända även vid måttligt kallt väder. Finns medel för det också!

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tor dec 02, 2010 13:04

MPalm skrev:Jag som bara tankar på Preem för att jag trodde den var bättre än på andra mackar.
Är det så att just ACP är sämre, för problemet med bakterietillväxt drabbar all diesel, speciellt när det är blandat med biodiesel, RME eller vad det nu heter.

Strömmen: Det finns medel att hälla i tanken som äter upp bakterierna ifall det är det du har drabbats av, är det för mycket så lär man nog spola ur både tank och slangar...
Det kan ju vara så att det bara är för kallt också, att dieseln paraffineras i filtret. Det kan hända även vid måttligt kallt väder. Finns medel för det också!
Enligt min statistik sänktes min medelförbrukning med 4% när jag bytte PREEM från OK/Q8. Jag är kanon-nöjd.

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » tor dec 02, 2010 14:39

ja att motorerna går bra på preems diesel är de ingen tvivel på men problemet är ju att man får massa bakterier i tanken/ledningar/filter/pump/spridare :(
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Inlägg av Strömmen » tor dec 02, 2010 17:13

Tja jag goggla på PREEM igår kväll och det såg ut som om dom hade problem med sin diesel när den kom men det trodde jag att dom hade fixat.
Jag slog i ngt RED LINE preparat i den idag så får jag se hur det går.
Jag kör upp en tank i veckan och bil fn körs varenda dag.
Mvh anders

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Inlägg av NivaMicke » tor dec 02, 2010 18:24

Jag tankar endast vit diesel. Är den minsta lilla gulfärgad låter jag bli...
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » tor dec 02, 2010 18:28

vart finns vitdiesel då ? :roll:
cheva <3

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » tor dec 02, 2010 20:36

Sånt medel som dödar bakterierna i dieslen finns att köpa på nästan alla lastbilsverkstäder.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

RETEP
Hemmastadd
Inlägg: 242
Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:16
Ort: BORLÄNGE

Inlägg av RETEP » tor dec 02, 2010 22:11

Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Och sedan alla tillsatser som säljs är nog mest blaha,det nödvändigaste som skall vara finns redan i dieseln.Dom vanligaste felen är ju att man har skitiga tankar,gäller även mackar och sedan finns det ju dom som kör på eldningsolja,då blir det problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå :o
Senast redigerad av RETEP den tor dec 02, 2010 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Chevrolet k2500 silverado

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor dec 02, 2010 22:13

RETEP skrev:Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå :o
Men OK och Statoil är ju inte problemet.. Preem är problemet! Och som det verkar så är det ju inte enstaka personer osm märkt av det..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » tor dec 02, 2010 22:29

Varför skulle det bli problem med eldningsolja??? Lite OT kanske....

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » tor dec 02, 2010 22:41

RETEP skrev:Tror knappast det är fel på dieseln,fördelen med rme är ju att den smörjer bättre än blank diesel.Min gamla patrol går då hur bra som helst,aldrig varit något problem.På åkeriet bränner vi ca 40-50kubik i månaden med rme,aldrig varit problem.Och sedan alla tillsatser som säljs är nog mest blaha,det nödvändigaste som skall vara finns redan i dieseln.Dom vanligaste felen är ju att man har skitiga tankar,gäller även mackar och sedan finns det ju dom som kör på eldningsolja,då blir det problem.Sedan är det ju lite lustigt,för både ok och statoil lastar på samma depå :o
det är problem med acp dieseln, bakterierna trivs väll bättre i den. eftersom dom flesta löser problemet genom att tanka på annan mack. och som sagt så blir det inget problem i ett fordon/maskin som gör av med mycke bränsle. det är när samma diesel finns i tanken en längre tid som det blir problem. vill inte smutskasta preem för jag har själv haft en i släkten men det är ju bara att konsatera fakta
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Skriv svar