Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons jan 05, 2011 21:39

Godis på väg :D

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons jan 19, 2011 11:56

Idag kom en snubbe från posten o knackade på dörren, han hade ett paket... (tur att man var ledig från jobbet)

Vad kan det vara här i tro?
Bild

Nu ska det byggas... :D (nej pantburken ingick inte utan den är bara med som storleksjämförelse)
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jan 19, 2011 12:34

Najs 8)
Är det från ORD?

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » ons jan 19, 2011 16:50

Kommer ju bli som att köra en gammelskotare med 6-spaks system :)
Men du har nog en av dom 3 grymmaste bilarna på forumet! (Finns säkert dom som tar sig bättre men det är ju ändå en bil och inte en rörhög)

:tumbup:
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » ons jan 19, 2011 17:36

så sant såsant en fråga vad kostar en sådan sats med uppgradering med spak system för doubler och e det bara 205 som kan byggas som en doubler kanske en dum fråga men jag vet ju inte så fråga måste jag ju då

sen detta med vajrar och stöddigare hölje borde väl kunna gå till dom flesta typer av höjningar av bilar själv så har jag nu 7" mellan kaross och ram och vore mkt glad om detta skulle hjälpa

fina bilder var köpa detta ngn stans??? bra jobbat :D
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons jan 19, 2011 22:24

Grottulf skrev:Najs 8)
Är det från ORD?
Jupp. Och som tidigare är jag nöjd med deras grejer. Snabbt levererat och bra förpackat. Det enda jag väl kan ha lite åsikter om denna gången är den väldigt spartanska instruktionen som medföljde, stog dock på den att dom arbetade på en bättre och att man skulle kontakta dom om man hade några funderingar kring monteringen.

MangeP skrev:Kommer ju bli som att köra en gammelskotare med 6-spaks system :)
Men du har nog en av dom 3 grymmaste bilarna på forumet! (Finns säkert dom som tar sig bättre men det är ju ändå en bil och inte en rörhög)

:tumbup:
Gott om spakar blir det ja...

Jag tackar för komplimangen :D Målet för mig är att ha en kompetent skogsbil som även går att besiktiga och köra med på vägen utan problem.
turbomannen skrev:så sant såsant en fråga vad kostar en sådan sats med uppgradering med spak system för doubler och e det bara 205 som kan byggas som en doubler kanske en dum fråga men jag vet ju inte så fråga måste jag ju då

sen detta med vajrar och stöddigare hölje borde väl kunna gå till dom flesta typer av höjningar av bilar själv så har jag nu 7" mellan kaross och ram och vore mkt glad om detta skulle hjälpa

fina bilder var köpa detta ngn stans??? bra jobbat :D
Doublern är som sagt köpt hos Offroad Design, kostar 770$. Just ORD har bara adapter för att bygga ihop np203 och np205. Har dock sett nåt annat företag där det passar ihop med en dana 300 istället för 205:an.

Växelgrejerna med vajrar jag visade tidigare i tråden hittade jag hos North West Fab. Offroad Design säljer ett "spakkit" ihop med sina doublers, men som sagt så funkar det inte så bra på karosshöjda bilar då dom sitter monterade direkt på fördelningslådan.




Nu över till lite bilder från eftermiddagen i verkstaden...

Först var det demontering av 203:an som gällde. Här är lågväxeldelen som ska användas demonterad från övriga lådan.
Bild

Sedan var det dags för att borra nytt bultmönster fram på 203:an för att passa ihop med en th700, det finns två alternativ för att få den att passa och det är antingen att byta utgående axeln i växellådan och använda original th350-np203 adapter eller så borrar man om bultmönstret så det passar ihop med den något längre th700-np208 adaptern. Jag valde som synes det enkla alternativet...
Bild

Drevet på utgående axeln överflyttat till den nya axeln som passar i 205:an.
Bild

Och sen detta monterat i adaptern, ihop med lagret som syns under drevet på förra bilden.
Bild

Och en titt ner i 203:an innan adaptern monteras, stabila drev där nere...
Bild

203:an monterad o klar. Högläget på 1:1 och lågläget ger 2:1.
Bild

Pinnbultar installerade på 205:an, detta är allt förarbete som krävs på den.
Bild

Och vips var allt ihopsatt. Här syns även den nya kåpan med oljepåfyllningsplugg vid uttaget för kraftuttaget, denna ingick oxå i adaptersatsen. Det ser ut som ett väldigt långt bygge, men bakre yoken kommer hamna ganska exakt på samma ställe som den är på bilen nu med np241 och slipyoke.

Gott om växellägen blir det:
Hög 1:1
Låg 2:1
Låg-Låg 4:1
Fwd-Rwd-4wd på både hög och låg.
Bild

Bild

Bild

Denna adaptern är gjord för att vinkla upp 205:an 2". Som synes så kommer den då upp så pass att den matchar lägsta punkten på 203:an.
Bild


Just det ja, många här inne är ju bekanta med suzukis fördelningslåda...

Bild

Bild

Och en jämförelse av utgående drevet på 203:an mot ingående axeln från en suzukilåda...
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tor jan 20, 2011 0:40

Trevligt trevligt! :D
Intressanta jämförelse bilder... :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

christellracing
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: fre jan 07, 2011 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av christellracing » tor jan 20, 2011 8:10

Ball bil...
läst igenom tråden 8)

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » tor jan 20, 2011 11:16

jävlar vad vackert! den kommer att bli en dödskrypare med dom lådorna! Mycket vackert, mycket vackert! Avis som fan...min bil står med sprängd motor fortfarande och inga pengar hade han...vi har dessutom största mängd snö vad jag nånsin sett här sålänge jag har levt, så det irriterar en del att inte ha bilen iskick så man kunde vara ute och leka i snön varje dag :x
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jan 20, 2011 19:46

christellracing skrev:Ball bil...
läst igenom tråden 8)
Då hade du o göra en stund förstår jag... Kul att du gillar den.

Nutti skrev:jävlar vad vackert! den kommer att bli en dödskrypare med dom lådorna! Mycket vackert, mycket vackert! Avis som fan...min bil står med sprängd motor fortfarande och inga pengar hade han...vi har dessutom största mängd snö vad jag nånsin sett här sålänge jag har levt, så det irriterar en del att inte ha bilen iskick så man kunde vara ute och leka i snön varje dag :x
Sakta o gott kommer det gå ja, blir trevligt med två lågväxlar oxå.

Hoppas du får ihop lite pengar för o få ordning på din bil snart. Här är oxå massor med snö men jag kan inte köra nåt vidare med denna bilen heller, det är på tok för dålig kylning av automatlådan så det går bara o köra en liten stund innan den blir för varm. Den gillar väl inte min motoreffekt...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tor jan 20, 2011 20:01

Gott om växellägen blir det:
Hög 1:1
Låg 2:1
Låg-Låg 4:1
Fwd-Rwd-4wd på både hög och låg.

:rockon:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tor jan 20, 2011 20:10

Det är just det där med besiktningsbart som är lite grejen tycker jag.

Lite skillnad på lådorna :) Fast lite skillnad på vikt på bilarna och med jänkarnas överdimensionerade blötjärn så håller dom väl i slutändan ungefär lika bra ;)
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jan 20, 2011 20:32

Ja det kanske kan vara lite viktskillnad på bilarna... Men blötjärn är det inte direkt i dom där. Fast överdimensionerat? Ooo ja... Med tanke på att det faktiskt är hopbyggda standardprylar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tor jan 20, 2011 21:25

Ja men du vet hur man säger om jänkare. Överdimensionerat och ändå går det sönder
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jan 20, 2011 21:36

Jo det är sant, fast jag går steget längre o väljer dom överdimensionerade grejerna som faktiskt håller :wink:

Vad gäller cheva finns ett ganska bra sätt att veta hållbarheten, man kollar hur grejerna håller för dom i usa. För om det håller till jänkarna så håller det till i princip vad som helst...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar