Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DTM
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 19, 2009 17:20
Ort: Stockholm

Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av DTM » tis apr 12, 2011 8:01

Har en 89ans King Cab med en bensinare och manuell och kikar på en 92a med V6an och automat.

Hur mycket är lika mellan dessa?
Bromsar, drivaxlar, stötdämpare, nav mm?

DTM
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 19, 2009 17:20
Ort: Stockholm

Re: Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av DTM » ons apr 13, 2011 11:13

DTM skrev:Har en 89ans King Cab med en bensinare och manuell och kikar på en 92a med V6an och automat.

Hur mycket är lika mellan dessa?
Bromsar, drivaxlar, stötdämpare, nav mm?
Ingen med lite koll på gamla King Cabs?

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av Kingcab_alle » ons apr 13, 2011 11:43

DTM skrev:Har en 89ans King Cab med en bensinare och manuell och kikar på en 92a med V6an och automat.

Hur mycket är lika mellan dessa?
Bromsar, drivaxlar, stötdämpare, nav mm?
Bromsar är jag osäker på, kan vara kraftigare på V6an, Drivaxlar borde vara samma då de har samma axlar/fördelningslåda om jag inte fattat helt fel, stötdämpare är troligen samma bak iaf. fram kanske de är grövre på V6an då motorn ä tyngre, om du menar frihjulsnav så är det samma...

DTM
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 19, 2009 17:20
Ort: Stockholm

Re: Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av DTM » ons apr 13, 2011 13:27

Kingcab_alle skrev:
DTM skrev:Har en 89ans King Cab med en bensinare och manuell och kikar på en 92a med V6an och automat.

Hur mycket är lika mellan dessa?
Bromsar, drivaxlar, stötdämpare, nav mm?
Bromsar är jag osäker på, kan vara kraftigare på V6an, Drivaxlar borde vara samma då de har samma axlar/fördelningslåda om jag inte fattat helt fel, stötdämpare är troligen samma bak iaf. fram kanske de är grövre på V6an då motorn ä tyngre, om du menar frihjulsnav så är det samma...
Tackar. Har 2st 89or stående snart så det är lite surt att köpa något nytt som jag inte kan plocka delar av.

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av Kingcab_alle » ons apr 13, 2011 13:28

DTM skrev:
Kingcab_alle skrev:
DTM skrev:Har en 89ans King Cab med en bensinare och manuell och kikar på en 92a med V6an och automat.

Hur mycket är lika mellan dessa?
Bromsar, drivaxlar, stötdämpare, nav mm?
Bromsar är jag osäker på, kan vara kraftigare på V6an, Drivaxlar borde vara samma då de har samma axlar/fördelningslåda om jag inte fattat helt fel, stötdämpare är troligen samma bak iaf. fram kanske de är grövre på V6an då motorn ä tyngre, om du menar frihjulsnav så är det samma...
Tackar. Har 2st 89or stående snart så det är lite surt att köpa något nytt som jag inte kan plocka delar av.
Men mkt är ju samma, v6 hade starkare motor o mera "lul lull" invändigt för att passa den amerikanska marknaden

DTM
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån okt 19, 2009 17:20
Ort: Stockholm

Re: Är det mycket som passar imellan 89-92 KingCab?

Inlägg av DTM » ons apr 13, 2011 15:40

Kingcab_alle skrev:
DTM skrev:
Kingcab_alle skrev: Bromsar är jag osäker på, kan vara kraftigare på V6an, Drivaxlar borde vara samma då de har samma axlar/fördelningslåda om jag inte fattat helt fel, stötdämpare är troligen samma bak iaf. fram kanske de är grövre på V6an då motorn ä tyngre, om du menar frihjulsnav så är det samma...
Tackar. Har 2st 89or stående snart så det är lite surt att köpa något nytt som jag inte kan plocka delar av.
Men mkt är ju samma, v6 hade starkare motor o mera "lul lull" invändigt för att passa den amerikanska marknaden
Tack.
Har hittat en automatare och V6a som jag tänkt ha som gårdsbil.
Hoppas bara inte lådan rasar.

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » ons apr 13, 2011 19:14

Det är ju lite svårt att säga vad som passar...
Du har ju inte skrivit hur många dörrar bilarna har, det är stor skillnad
mellan 2d och 4d på dom årgångarna.
Och jag tror inte bakaxeln t.ex är lika.. Men där är jag osäker, enklast är väl att jämföra när du kan..

Mvh Andreas_j

Bullmoose
Forumräv
Inlägg: 868
Blev medlem: fre dec 08, 2006 1:19
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » ons apr 13, 2011 22:15

Det är cromad grill på V6:an och som sagt lite bling invändigt. Mekaniskt är såvitt jag vet allt lika. Jag har en '90, en '91 och en '93. Eller vänta nu... alla V6:or.

Automaten behöver du knappast oroa dig för. Jag hör oftare talas om manuella lådor som rasar än om automater. Sen har du ju koppling som kan rasa i den manuella, hydraulisk till råga på allt elände. Fast även en inbiten automatförespråkare som jag kan faktiskt erkänna att den manuella är ganska trevlig i skogen.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Nilsson_Furuvik
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: lör apr 05, 2008 20:38
Ort: Dala

Inlägg av Nilsson_Furuvik » tor apr 14, 2011 2:30

Tyvärr är det nog så att vad gäller drivlinan så passar nog bara fördelningslåda kardan axlarna och möjligen bromsarna bak.

King cab finns med två olika framaxlar R180 och R200 fyrorna fick den klenare R180 medans sexorna fick den grövre R200 med lite kraftigare drivaxlar och lite större bromsar.

Bak finns några fler axlar men vad jag sett kommer fyrorna och sexorna med samma typ (H233b) dock två olika varianter på dessa. Även här har sexorna fått den grövre axeln med 33 splines istället för fyrornas 31.
Vet inte hur det är med bromsarna här kan va samma.

Framdiffen tror jag det går att se skillnad på utan ingrepp dels att sexans är fysiskt större men sen tror jag även man kan kolla om axelröret på höger sida av klumpen går att skruva loss vet att det går på fyrorna men sexorna är det gjutet i ett stycke.
Bak är svårare tror inte det går utan att räkna splinesen på drivaxeln eller möjligen mäta axeldiametern men jag kan ha fel kanske finns någon märkning.

Naven vet jag inte har du tur kan dom passa men sexorna har grövre drivaxlar så det är tveksamt.
Stötdämpare vet jag inte heller men dom kan mycket väl vara samma.
Sen är det ju lita annat kosmetiskt som skiljer för att passa amerika marknaden.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........

Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68

Skriv svar