Hjälp med bärgning på träffar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sune
Rutinerad
Inlägg: 469
Blev medlem: lör apr 03, 2010 20:41
Ort: Södertörn

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Sune » mån feb 27, 2012 20:27

Ja det där är ju lite svårt, har själv mest hjälpt andra, kliver dom inte ens ur bilen själva så kan dom nog sitta där å uggla.
Har själv hjälpt att dra loss en bil ur ett gäng - därefter körde jag & kompis fast - dom drog sen bara :aargh: ....

Nybörjare kan jag förstå mer att dom inte har all/en del lämplig utrustning med sig, men när det kommer folk som kört en del å som har en frannsig stropp och inget att fästa i så undrar man ju...

Dock har nog dom flesta tackat å man är ju för snäll också ibland... Om man inte gör annat än dra upp folk på träffarna så får man nog avböjja vissa efter en stund.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av henke_99 » mån feb 27, 2012 20:47

Jag brukar ofta hjälpa till, och brukar få tack för det. Oftast sliter det inte så hårt på mina grejer, med min klumpeduns till bil så brukar många bilar snällt åka med bara med en stropp i mina bogseröglor. Dom få gånger det misslyckas så det krävs vinschning brukar det oxå gå enkelt tack vare stor bil med stark vinsch.

Jag behöver dessutom väldigt sällan använda vinschen till min egen bil så det är nästan bara bra att hjälpa till nån gång så den blir använd lite. Jag tycker det är kul att köra ända fram till den fastkörda bilen när dom ska koppla stroppen :mrgreen: Så jag ser en del nöje i att kunna köra där andra inte klarade, likadant när man drar loss dom o det knappt inte känns att det sitter fast nåt extra i bilen... Lite förnedring är skoj :wink:


Har nog faktiskt alltid blivit tackad för hjälpen tror jag. Har väl haft tur... många gånger är jag nog framme redan innan nån bett om hjälp, men jag tycker om att hjälpa. Plus att det som sagt brukar vara väldigt snabbt avklarat jämfört med om andra mindre bilar ska hjälpa.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av MattisH » mån feb 27, 2012 20:55

henke_99 skrev:Jag brukar ofta hjälpa till, och brukar få tack för det. Oftast sliter det inte så hårt på mina grejer, med min klumpeduns till bil så brukar många bilar snällt åka med bara med en stropp i mina bogseröglor. Dom få gånger det misslyckas så det krävs vinschning brukar det oxå gå enkelt tack vare stor bil med stark vinsch.

Jag behöver dessutom väldigt sällan använda vinschen till min egen bil så det är nästan bara bra att hjälpa till nån gång så den blir använd lite. Jag tycker det är kul att köra ända fram till den fastkörda bilen när dom ska koppla stroppen :mrgreen: Så jag ser en del nöje i att kunna köra där andra inte klarade, likadant när man drar loss dom o det knappt inte känns att det sitter fast nåt extra i bilen... Lite förnedring är skoj :wink:


Har nog faktiskt alltid blivit tackad för hjälpen tror jag. Har väl haft tur... många gånger är jag nog framme redan innan nån bett om hjälp, men jag tycker om att hjälpa. Plus att det som sagt brukar vara väldigt snabbt avklarat jämfört med om andra mindre bilar ska hjälpa.
Med en vitara är det lite svårare att hjälpa till när man inte har något att ankra sig i.. :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Rorsas » mån feb 27, 2012 22:44

Visst är det flaschigt med stora bilar och winschar som drar multum... men jag tycker nog ibland att vi glömmer bort de enkla men lite svettigare knepen med spade domkraft och plankor...
Det fungerade ju kanon när man körde 2-hjulsdrivet... Visst.. vi kör fast oss hårdare när vi kommer längre ut i skiten, men vad gör vi den dagen vinschen har pajjat och alla stora jänkare och patrollar åkt hem. Vi måste vara lite finurliga och inte för lata...

Tacka för hjälpen, Hjälp till så mycket själv som möjligt om du kört fast, Man måste inte ropa på den största bilen med en gång - det går ofta lösa en fastkörning bara man tänker lite även om man inte har en monsterbil som drar.

Inte utan att jag är tacksam när jag får hjälp.. som tex i Brändåsen i vintras, då jag blev utlyft med grävmaskin efter ett par timmar i ler/issörjehålet... Tack Tommy!... men tack vare plankorna jag hade med på flaket så gick det ännu smidigare att få upp bilen utan skador.

till sist... är det inte en stor del av nöjet att klara ut en saftig fastkörning med hjälp av lite finurlighet och inte bara råstyrka.
Vi utbildar väl både oss själva och andra när vi/de kör fast!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av MattisH » tis feb 28, 2012 7:47

Rorsas skrev:Visst är det flaschigt med stora bilar och winschar som drar multum... men jag tycker nog ibland att vi glömmer bort de enkla men lite svettigare knepen med spade domkraft och plankor...
Det fungerade ju kanon när man körde 2-hjulsdrivet... Visst.. vi kör fast oss hårdare när vi kommer längre ut i skiten, men vad gör vi den dagen vinschen har pajjat och alla stora jänkare och patrollar åkt hem. Vi måste vara lite finurliga och inte för lata...

Tacka för hjälpen, Hjälp till så mycket själv som möjligt om du kört fast, Man måste inte ropa på den största bilen med en gång - det går ofta lösa en fastkörning bara man tänker lite även om man inte har en monsterbil som drar.

Inte utan att jag är tacksam när jag får hjälp.. som tex i Brändåsen i vintras, då jag blev utlyft med grävmaskin efter ett par timmar i ler/issörjehålet... Tack Tommy!... men tack vare plankorna jag hade med på flaket så gick det ännu smidigare att få upp bilen utan skador.

till sist... är det inte en stor del av nöjet att klara ut en saftig fastkörning med hjälp av lite finurlighet och inte bara råstyrka.
Vi utbildar väl både oss själva och andra när vi/de kör fast!
Man använder gärna vinschen lite för lätt när man ha. Jag provade på nämnd metod ovan med grenar osv och det funkar faktiskt riktigt bra i de flesta fall. Helst skulle jag vilja ha Waffle Boards.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Roger Patrol » tis feb 28, 2012 8:50

kan jag iföra detta betende utan att ses som en dryg idiot ? :roll:
står inte den fastkörda med en stadig stropp ordentligt fastsatt i sin bil, åka vidare och roa mig med det jag har tänkt göra och betalat för,köra offroad :woot:
jag är ju naturligtvis hjälpsam och det är en del med skarmen med offroaden att alla hjälper alla..... till vissa gränser då :poke:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av MattisH » tis feb 28, 2012 9:48

Roger Patrol skrev:kan jag iföra detta betende utan att ses som en dryg idiot ? :roll:
står inte den fastkörda med en stadig stropp ordentligt fastsatt i sin bil, åka vidare och roa mig med det jag har tänkt göra och betalat för,köra offroad :woot:
jag är ju naturligtvis hjälpsam och det är en del med skarmen med offroaden att alla hjälper alla..... till vissa gränser då :poke:
Ja det kan du göra om inte den som sitter fast stoppar dig och frågar om du vill hjälpa till. Jag har alltid stroppen monterad i min bil för att lätt kunna få hjälp.
Naturligtvis beror det lite på omständigheterna hur det ser ut där, ser man att det håller på att gå rent åt skogen kanske man bör hjälpa till. Dock brukar det vara intressant och titta ibland när folk försöker ta sig loss..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av chrizze » tis feb 28, 2012 18:42

niva_mats skrev:Självklart visar man lämplig tacksamhet för hjälpen.
Det svåraste är när hjälparens grejer går sönder bara för att man var snäll.

Jag hjälaper oxå gärna till men som sag. den somvill ha hjälp får se till att kliva ut och om han inte vet ta att han blir utbildad.
Haj mats.. jag mins när du släpa ut en bil från boarp med en bränd koppling som tack.. själv har jag fått byta ut en tmax pga,, ja du vet själv vem jag syftar på :beer:

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av Chrille_91 » tis feb 28, 2012 22:18

MattisH skrev:
henke_99 skrev:Jag brukar ofta hjälpa till, och brukar få tack för det. Oftast sliter det inte så hårt på mina grejer, med min klumpeduns till bil så brukar många bilar snällt åka med bara med en stropp i mina bogseröglor. Dom få gånger det misslyckas så det krävs vinschning brukar det oxå gå enkelt tack vare stor bil med stark vinsch.

Jag behöver dessutom väldigt sällan använda vinschen till min egen bil så det är nästan bara bra att hjälpa till nån gång så den blir använd lite. Jag tycker det är kul att köra ända fram till den fastkörda bilen när dom ska koppla stroppen :mrgreen: Så jag ser en del nöje i att kunna köra där andra inte klarade, likadant när man drar loss dom o det knappt inte känns att det sitter fast nåt extra i bilen... Lite förnedring är skoj :wink:


Har nog faktiskt alltid blivit tackad för hjälpen tror jag. Har väl haft tur... många gånger är jag nog framme redan innan nån bett om hjälp, men jag tycker om att hjälpa. Plus att det som sagt brukar vara väldigt snabbt avklarat jämfört med om andra mindre bilar ska hjälpa.
Med en vitara är det lite svårare att hjälpa till när man inte har något att ankra sig i.. :P

De funkar väl fint me en vitara me om man slirar ner sej lite o så drar me vinchen :lol:

Jag drog upp en som hade fastnat riktigt djupt i ett lerhål i somras (de va så djupt så de räckte till huven på min vitara...) O när han hade kommit upp så bara blängde han riktigt surt på mej o åke därifrån direkt, då va de nästan så jag fick lust o köra på honom o putta ner honom i hålet igen.

Men oftast e folk tacksamma och jättetrevliga när man hjälper dom :)
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Hjälp med bärgning på träffar

Inlägg av elste » tis feb 28, 2012 22:35

vart kör ni egentligen
jag har bara träffat på bra folk i skogen
och när man fastnar så har man direkt 3-4 bilar som längtar att dra upp en
det ända sura minerna jag har sätt är på kvinnliga respektive som är lite sura över att deras gubbar har tagit deras familjejänkebil utan markfrigån ut i spenaten och kränkt av ett däck

Skriv svar