Apdålig broms.

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Apdålig broms.

Inlägg av Stevesamurai » mån apr 09, 2012 20:00

Har provat både Fiat(?) och passatok nu, fram alltså. Lika illa bromsverkan, jag som trodde så på att det var kassa Italienska pryttlar som var felet.
Ska sova på saken - men funderingarna går nu åt hållet huvudbromscylindern. Kan/bör/går det byta till en större - med mer volym. Den jag har idag ä till ngn Japanare påminner om Vitara -89. Bör äv tilläggas att jag inte får in ngn större vacuumklocka! Fågan gäller alltså om jag kan behålla klockan o bara byta cylindern.


Axlar är valp, hjulen är 39", motorn ä stor.
Jag vill åtminståne kunna låsa hjulen på grus, det går INTE som det är nu.
Jodå jag har luftat bromsarna. :D
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Apdålig broms.

Inlägg av Mathias T » mån apr 09, 2012 20:18

Du ska ha mindre huvudcylinder för att få mer ork,ffast då bottnar den lättare också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Apdålig broms.

Inlägg av Lasse Suzican » mån apr 09, 2012 22:25

Skulle vilja påstå att du har för små bromsskivor. Ju mindre bromsskivor desto sämre broms.

Kollade på det där för några år sedan när jag klabbade med styrbromsarna bak på "Damen".
Var några som använde en skiva som iofs passade direkt på axeln (Toyota LC70), men som bara var 350mm i diameter. Genom att svarva av lite på drivaxeln går det att montera framskivor på bakaxeln (402mm diameter) istället. Detta ökar bromskraften med c:a 35 %. Allt beräknat med 36 tums däck.

Större skivor, större kolvar i oken, större belägg eller mindre huvudcylinder = mer bromskraft
Nackdelen med större kolvar, mindre h-cyl är att det är lättare att bottna bromsarna.

En metod att få lite mer lättrampade bromsar är att hänga på hydraulservo/hydroboost. Dock så får man inte bättre bromsar, bara mer lättrampade.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Re: Apdålig broms.

Inlägg av Stevesamurai » tis apr 10, 2012 9:19

Hmm, mindre h-cyl. Ok. Låter inte rimligt, men om ni är två som påstår samma sak så stämmer det säkert.
Skulle det funka med 240, 4kolvsok? Eller blir det samma dåliga broms då?
Vet inte vad jag har för dia på skivorna idag. Men har för mig att det är Nivaskivor.

Jag kör på 15" fälg, så det blir väl hem o mäta vad jag kan få in för skivor. Förslag på vad för några som passar tas gärna emot, så slipper jag massa letande.
Vad jag förstår så är detta ett allmänt känt problem med stora hjul.
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Apdålig broms.

Inlägg av Micke valp » tis apr 10, 2012 10:54

Tjena.

Vill du lära dig lite om hur man räknar på bromsar, kan du leta fram 4 WD nr 9/2009. Skrev ett rätt långt tekniktips om just bromsar och bromskraft i det numret.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Stevesamurai
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
Ort: Linköping

Re: Apdålig broms.

Inlägg av Stevesamurai » ons apr 11, 2012 21:28

Har slutat prenumerera på den blaskan. Men den har varit till mkt nytta, iaf de år jag har sparat de gamla numrena.
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.

Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.

Skriv svar