Biltemas skiftande kvalité

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av OBELIX » mån aug 13, 2012 14:18

Detta borde kanske vara en egen tråd- men jag skriver här ändå då det är relevant i frågan.

För några år sen byggde jag om elsystemet i valpen, och valde då att köpa Biltemas största och kraftigaste startkablar för att mata startmotorn med. Monteringen gjordes på rätt sätt med riktiga kabelskor som slogs ihop runt kablarna. Jag har på senare tid fått problem med att starta Valpen då startmotorn inte orkar dra runt motorn trots ny startmotor och nytt batteri. Har fått en rimlig förklaring som kräver motorbyte- men jag vill kolla det här innan bara.

Är det någon som har erfarenhet av dom startkablarna om dom är dåliga eller inte leder ström som dom borde? Jag tänkte ungefär: elkabel som elkabel- även om det är Biltema så är det ju en elkabel med kopparledare på 35mm2, vad kan gå fel? Kan det vara ide och slita bort dessa kablar och ersätta med annan kabel som garanterat är av bra kvalitet? Har ca 50 meter kabel från skrotad 400V pinnsvets som nog ska funka...

Vad tror ni?

UNDRADE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av macke » mån aug 13, 2012 14:41

Jag tycker mina startkablar har funkat bra och det är 35mm2
TGB 13

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av OBELIX » mån aug 13, 2012 15:11

Japp, Som startkablar funkar dom bra- men då ligger dom mestadelen av tiden ihoprullade torrt och fint. När jag klippt klämmorna och monterat dom fast mellan startmotor och batteriet på flaket blir dom utsatta för väder och vind, plus lera och vibrationer som kan få kardelerna i kablarna att gå av om det det är fel legering i kopparn.

Har dessutom lagt märke till en "kul" grej, när jag monterade dom var dom vackert svarta och röda- nu är det två vita kablar som sitter där istället. Solblekta och ser dötråkiga ut.

Ska testa att byta ut dom och se om det blir lite skillnad då :D
Bil-lös nu, förutom min 745:a

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av joones » mån aug 13, 2012 19:32

Spänningsfall över kablarna?
Nu är det hundra år sedan jag läste ellära och jag tappar nog bort mig i sifrorna men på ett ungefär i alla fall. Rå (heter det så) för koppar är 0,0175 och formeln för resitans i leadren var Rå gånger längden delat med kvadraten

Om en startkabel är 5meter och arean är 35mm2 så bör man få ett visst spänningsfall med ökad ström som följd.

Resistans i 35mm2 ledaren 0,0175x5/35 =0,0025ohm i varje ledare. (plus och minus)
Spänningsfallet över ledaren beror förståss på ström och effekt. Om startmotorn är på 2000w borde strömen bli 2000/12=167A tar man strömmen gånger resistansen i kabeln U=IxR (167x0,0025=0,42volt)

Byter man till 50mm2 ledare blir resistansen 0,00175 och spänningsfallet 0,29volt i varje ledare.
en 75mm2 ledare ger ett spänningsfall på 0,2volt i varje ledare

När man kör starmotorn laddar ju inte generatorn ännu och ett dåligt batteri tappar ju späning snabbt så frågan är om startkablar räcker som ledare till batteriet om det är lite längre avstånd. 35mm2 är nog i klenaste laget. Även 50mm2. Oavsett om kabeln är från biltema eller från någon annan affär så krävs väll rejälare doningar om batteriet sitter på flaket? I normala fall är det väl bara några dm mellan batteri och startmotor
Vad säger expertisen om tanken om kabeldimensionering och spänningsfall.
VW TARO -95

No-Name
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: lör apr 07, 2007 16:58
Ort: Flyinge

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av No-Name » mån aug 13, 2012 19:55

Tror problemet kan finnas här "kabelskor som slogs ihop runt kablarna"
Skall pressas med presstång. :wink:

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av sleeper_86 » mån aug 13, 2012 20:00

35kvadrat räcker gott och väl..

Jag kan dock tycka att biltemas 35kvadratskablar är jäkligt tunna för att vara 35kvadrat...

hade en 850 2,5tdi med batterierna i skuffen och 25kvadrat fram smällde igång utan något större knussel när de var -28 iaf. Var bra snurr på starten iaf. Jag gissar på dålig kontakt.

Kan du inte prova att bara hänga på en starkabel mellan +pol och starten sen samma för minuspol till motorn?
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av henke_99 » mån aug 13, 2012 20:04

Matematiska formler o kvalitet i all ära men det är ju bara att mäta med multimeter över batteripolerna respektive på startmotorn (samtidigt som man har hjälp av nån som får köra startmotorn medans man mäter) så ser man ju direkt om kablarna räcker till...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av joones » mån aug 13, 2012 20:24

absolut helt rätt angående formler etc. Verkligheten gäller :D

Men det kan vara bra att ha en teoretisk siffra så man vet vilket värde man har att förvänta sig.


Ett annt värde som man ju måste veta är vilket späningsfall som är acceptabelt. För några supraledare säljer de ju inte på biltema. Vad är acceptabelt? antag att man mäter på startmotorn medans man kör den. Vilket värde ska man förvänta sig. Hur många volt berättar att "ledarna räcker till". Ska man förvänta sig 12volt, 11volt, 10volt, (jag har faktiskt ingen aning varken teoretisk eller praktisk)

De 35mm2 kablarna de säljer på biltema är väll två ledare i varje "kabel" så det borde vara 17,5mm2 i varje ledare . Men klena är dom finns det 17,5mm2kabel eller har man tagit 2x16 och säljer dem som 35mm2??
VW TARO -95

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av Spiken » mån aug 13, 2012 20:29

Obelix.

Använd kablarna från svetsen istället, brukar funka skitbra.
Ska vara massor med små fina trådar, istället för få och grova (som biltema)
Pressa kabelskorna och smällt i lite tenn efter det.

Bästa batterikabeln sitter annars på VW buss/pickup med svansmotor.
50 eller 70mm och 4 meter lång med många fina trådar. Gjorde startkablar av såna när jag hade skroten, funka klockrent.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av OBELIX » mån aug 13, 2012 22:35

1, Det låter som det är bra långt mellan batteri och startmotor, men betänk att startmotorn sitter längst bak på motorn, och motorn sticker ut lite på flaket på en valp. Batteriet är monterat över bakaxeln och det ger ett avstånd på ca 2 meter.

2, Kabelskorna fick jag av våra truckservice-killar på jobbet, och dom själva pressar ihop dom runt kablarna- jag slog ihop dom- men det blir samma resultat. (inbillar jag mej)

3, Biltemas 35mm2 startkablar ser ut som vilka andra kablar som helst, ett plasthölje med massa kopparledare i- visserligen ganska grova kardeler men ändå.

Så jag känner mej rätt säker på att monteringen är rätt gjord, men det som får mej att tvivla är just att kablarna kanske inte tål dom vibrationer som blir nära motorn. Jag var rätt flitig med att sätta riktiga fästen till kablarna ända fram till starten- för att inte få upp grenar som kan slita bort dom. Sen har isoleringen blivit stenhård och kanske läcker in vatten som får kopparn att ärga och kanske gå av till slut.

Ska ta några meter av svetskabeln, som har riktigt gummi och ungefär en miljon hårstrå tunna kardeler i sej i stället. Den kommer jag dessutom att löda fast i kabelskorna och sen trä krympslang runt anslutningarna. Dessutom komer jag att sätta batteriet precis bakom hytten på vänstersidan för att få minimal sträcka mellan batteri o start.

Bild

Här är en bild på montaget som det ser ut nu. Batteriet är utbytt till ett nytt dock. Där ser man hur nära det är motorn.

Men tack allihop för inputs! Det ger mej hopp om att det kanske kan vara orsaken till mina problem. Nu jävlar ska det bytas kablar! Rapport kommer.....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av Spiken » tis aug 14, 2012 18:14

:tumbup:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 15, 2012 16:24

Angående kvalitet och priser på verktyg...
För2-3 år sedan köpte jag ett "spinner"-spärrskaft av IDG-Tools. Dyrt? Ja! Men bra...

Senaste tiden har det inte spärrat riktigt som det ska.
Ringde "min" försäljare i fredags och frågade om jag skulle smörja det på något vis eller liknande, men då sa han: Nej! Det är permanentsmort. Jag skickar ett nytt på garanti, och igår när jag kollade brevlådan så låg ett nytt handtag där. Utan kostnad och det gamla kan jag göra vad jag vill med...

Sådant gillar jag...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av optodsl » ons aug 15, 2012 20:49

OBELIX skrev:1, Det låter som det är bra långt mellan batteri och startmotor, men betänk att startmotorn sitter längst bak på motorn, och motorn sticker ut lite på flaket på en valp. Batteriet är monterat över bakaxeln och det ger ett avstånd på ca 2 meter.

2, Kabelskorna fick jag av våra truckservice-killar på jobbet, och dom själva pressar ihop dom runt kablarna- jag slog ihop dom- men det blir samma resultat. (inbillar jag mej)

3, Biltemas 35mm2 startkablar ser ut som vilka andra kablar som helst, ett plasthölje med massa kopparledare i- visserligen ganska grova kardeler men ändå.

Så jag känner mej rätt säker på att monteringen är rätt gjord, men det som får mej att tvivla är just att kablarna kanske inte tål dom vibrationer som blir nära motorn. Jag var rätt flitig med att sätta riktiga fästen till kablarna ända fram till starten- för att inte få upp grenar som kan slita bort dom. Sen har isoleringen blivit stenhård och kanske läcker in vatten som får kopparn att ärga och kanske gå av till slut.

Ska ta några meter av svetskabeln, som har riktigt gummi och ungefär en miljon hårstrå tunna kardeler i sej i stället. Den kommer jag dessutom att löda fast i kabelskorna och sen trä krympslang runt anslutningarna. Dessutom komer jag att sätta batteriet precis bakom hytten på vänstersidan för att få minimal sträcka mellan batteri o start.

Bild

Här är en bild på montaget som det ser ut nu. Batteriet är utbytt till ett nytt dock. Där ser man hur nära det är motorn.

Men tack allihop för inputs! Det ger mej hopp om att det kanske kan vara orsaken till mina problem. Nu jävlar ska det bytas kablar! Rapport kommer.....

SKREV OBELIX
vad är det för spec på strömhandsken? det är ju ytterligare två kontaktpunkter där man kan tappa spänning
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av OBELIX » tor aug 16, 2012 17:03

Snabbkontakten är specad för 48 volt och en hiskelig massa ampere, fick den av truckservicekillarna för detta ändamål. Sen jag bytte batteri så plockade jag bort den och nu är kablarna kopplade direkt på batteriet.

Tog med svetskablarna till jobbet idag och servicekillarna klämde dit kabelskor på dom. Jag vet inte hur mycket mm2 dom är på- men själva ledaren är runt 12 mm så jag gissar på nånstans mellan 80 och 120 mm2. Det ska väl inte bli nåt strömfall i alla fall.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Biltemas skiftande kvalité

Inlägg av optodsl » tor aug 16, 2012 21:43

Hur är skicket på kontaktorn i startmotorn då?

Den kan orsaka elände
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar