Köpa rejäl terrängbil.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » lör sep 01, 2012 9:48

Jag funderar på att inhandla mig en terrängbil typ sugga , startjeep, weaponcarrier eller liknande. Gärna ombyggd med v8 och automat. vilken av bilarna är att föredra? för och nackdelar? finns det några andra bilar av samma typ ni kan tipsa om?

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av AlterEgo » lör sep 01, 2012 17:32

Vad vill du ha den till?

Skall du sprätta dynga flera meter upp i luften kan du lika gärna köpa en amerikansk pickis och bygga om lite. Antagligen både enklare och billigare än men någon av modellerna du nämnde.

Vill du ha extrem framkomlighet, satsa på en TGB11, TGB13, Unimog eller nåt rejält ombyggt, t.ex. en Wrangler.

Gäller det bästa alllroundbilarna som funkar på vägen också skall du titta på olika Jeepmodeller eller japsarna (Toyota LC, Nissan Patrol, Mitsu Pajero m.fl).

Men sen kan man tänka med hjärtat istället för hjärnan, och då kommer Suggan, Startjeepen och WC in i bilden. Det är bilar med otrolig karisma. Själv är jag störtförtjust i i synnerhet WC:n. Som offroadbil skullejag dock föredra Suggan eller Startjeepen.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Sdkfz251 » lör sep 01, 2012 20:15

Ska du ut i skogen och gasa så kan jag inte rekommendera varken TL11/12 eller Dodge WC-serie. Även om du stoppar ner en V8 och auto så är det ändå "trött kuse i sista loppet"... gäller väl även TP21 Sugga. Dessutom, och viktigaste av allt enligt mig, är att det är både synd och skam att förstöra gamla unika 4x4 som i vissa fall är rätt sällsynta, bara för att bröta i skogen, Suggan byggdes ju bara i ca 700 exemplar och varav hälften kanske finns kvar i hela världen.

Jag håller med de andra. Det är bättre och billigare att köpa en pickis typ cheva från 80-talet eller en Cherokee. Dessutom finns det en uppsjö av höjningssatser till dessa bilar. Till Dodge och Sugga-serien finns allt mindre och mindre delar. Dessutom är både sugga-modellerna och Dogde stumma i fjädringen som ett matsalsbord, så man studsar mer än man flexar i skogen.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » sön sep 02, 2012 0:40

Ja bra frågor men en kombination av att som du uttryckte det "kunna sprätta lera flera meter upp i luften" och utseendet/känslan. En bil som är besiktningsbefriad vore även det en stor bonus. Jag har inte tänkt bygga om någon originalbil utan tänkte på att fortsätta nått redan ombyggt.

Att nöja sig med en pickis vore åckså ett alternativ men de jag sett med ordentliga däck och höjningar är inte billiga. På vilket sätt är det bättre än "armebilarna"? Jag som inte är så insatt i dethär med offroadbilar antog bara att de skulle vara sämre i terängen men det kanske är helt fel.

Japanska, unimog eller tgb 11/13 lockar inte alls. vill ju ha något som är häftigt åckså även om vissa av dom säkert är lika bra eller bättre på vissa saker så är det ju inte direkt tuffa bilar...

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Sdkfz251 » sön sep 02, 2012 2:17

Vill du ha besiktningsbefriat då är det väl bara Dodge WC som platsar... men oavsett om du stoppar i en V8 och automat så kommer den fortfarande vara lite "tråkig" då den är byggd för att lasta och därmed stel som en pinne i skogen.

Så hade jag varit i dina skor så hade jag faktiskt satsat på en så kallad "Dallas Jeep", dvs flygvapnets fd jeepar som har 360 V8 och är i jäkligt bra skick och med bra drivlina. Kolla på hälar siten... dvs Blocket, här finns en uppsjö utav Jeep J20 (Dallas jeepar) och de är inte så dyra om man ser vad man får för slantarna.... och de är matt gröna allihopa :)

Denna är ett bra alternativ... flygvapnets bilar har otroligt låga miltal :)

http://www.blocket.se/goteborg/Jeep_J20 ... ?ca=20&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

De höjda bilarna du sett till salu är såklart dyrare än original, men det är bara för att säljaren vill ha lite betalt för delarna han pyttsat på bilen. Köp original och höj själv, det är inte så svårt då flertalet satser är bolt-on, köper du sedan från "Staterna" direkt så är det inte så dyrt... Jag kan tippa på att en höjnings sats ligger på $350-450 + frakt som kanske ligger på 5-600 SEK. Siffrorna är tagna lite i luften men priset på höjning ligger ungefär där då det beror på vilket märke du köper... Old Man Emu är dyrare än Rancho osv...

Armé kärror är väl lite stöddigare byggda men å andra sidan så köper du ett renodlat militärfordon så bygger man in sig i ett hörn då det kan vara knapert med tillbehör/ombyggnads satser/reservdelar.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av AlterEgo » sön sep 02, 2012 3:05

Här är i alla fall en ombyggd WC på annons.

http://www.blocket.se/blekinge/Dodge_we ... tm?ca=23_5" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » sön sep 02, 2012 8:28

Ett exempel:
http://www.blocket.se/alvsborg/Dodge_we ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

En lite vettigare motor i dendär så vore det ju häftigt. Men visst amerikapickisarna vore nog ett billigare och enklare alternativ.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av henke_99 » sön sep 02, 2012 9:18

För runt 50000 kr kan man få väldigt mycket bil om man nöjer sig med nåt mer "vanligt".
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av AlterEgo » sön sep 02, 2012 9:23

Bärsärk skrev:Ett exempel:
http://www.blocket.se/alvsborg/Dodge_we ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

En lite vettigare motor i dendär så vore det ju häftigt. Men visst amerikapickisarna vore nog ett billigare och enklare alternativ.
Jag är tveksam till om originalaxlarna pallar så mycket mer motor med dom däcken. Och sen måste du nog ha transportmöjligheter också till den, det är tveksamt om dom däcken är godkända för mer än 40 km/h och den är nog inte så trevlig att köra fortare på vägen heller. EN träff 10 mil hemifrån kan bli en plågsam historia. Been there, done that... Men den är säkert bra i skogen!
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » sön sep 02, 2012 18:07

Mear du att axlarna är så klena? jag hade gissat att både volvo och dodgen hade riktigt grova axlar som med lätthet pallade med en småvässad biglock men där ser man. Jag hade väll iochförsig nöjt mig med lite mindre däck men ändå.

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av AlterEgo » sön sep 02, 2012 19:40

Bärsärk skrev:Mear du att axlarna är så klena? jag hade gissat att både volvo och dodgen hade riktigt grova axlar som med lätthet pallade med en småvässad biglock men där ser man. Jag hade väll iochförsig nöjt mig med lite mindre däck men ändå.
Suggaxlarna är hyfsat starka, jag har för mig att drivaxlarna är det som går först. Och det är inget man köper på Mekonomen precis. Dodgens lär vara klenare när det gäller att palla effekt. Betänk att både Suggan och WC:n hade strax under hundra hästar orignal. Naturligtvis finns det lite marginal, men fyrdubblar man motoreffekten så har man passerat marginalerna med råge. Det kan gå om man håller gasfoten i styr.

Det finns ju säkert dom här som har eller haft sugga med Cheva BB, kan någon berätta hur det gick?
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » mån sep 03, 2012 18:29

Ja nu får man tacka för mycket bra info. Bara att hålla utkik på blocket. De som är ute just nu känns lite dyra. Förra året var det två bra ute . en weapon carrier med cadilac 500 och rejält ombyggd volvo 912 med ford 460 båda för kring 25 och dom låg ute länge så speciellt lättsålda verkar dom ju inte. man kan ju altid hoppas att nått liknande dyker upp i höst igen.

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Caffe » mån sep 03, 2012 19:02

Tillför inget, mer än lite inspiriation på Sugga mit ein chevy V-acht.
http://youtu.be/8Hu_JGssb20" onclick="window.open(this.href);return false;
:jump:
/C
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Bärsärk » lör sep 08, 2012 16:06

En till fråga: Fanns startjeepen med tak lika som 912:an eller är pickuperna med 912liknande hytt ombyggda?

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Köpa rejäl terrängbil.

Inlägg av Sdkfz251 » lör sep 08, 2012 17:06

Nej, de byggdes inte så från fabrik, de du sett är i så fall 912 hytt på TL11/12.

Jag kan bara göra x2 på AlterEgos inlägg ang körning till träff osv. Att köra ett renodlat terrängmonster som ser ballt ut till träff är öken. Jag tittar ibland på Outdoor chanel, Mud slingers... och det är nog något åt det håller du är ute efter, stooora bilar med ännu större däck, men tyvärr stela som pinnar och dessa studsar mer än flexar i skogen. De är byggda för renodlad gegg körning med fast botten. Ska man ut i annan terräng (typ Eksjö/Ränneslätt tipsrunda) då är man mer eller mindre en stor propp i spåret. Jag kan bara rekommendera att köpa något annat än Dodge WC/Sugga/Startjeep... Du har nog roligare med ett annat fordon.... och det kommer från mig som kör Land Rover :rodnar:

Valet är ditt, och bara ditt :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar