Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av squiz3r » tis aug 13, 2013 18:56

Tjena. Jag har blivit supersugen på en expedition söderut. Otålig som jag är tycker jag som vanligt att bästa tidpunkten att göra det är NU, typ i alla fall. Jag har jobb fram tills den 25'e aug, sedan är jag ledig tills jag får ett nytt jobb någonstans. 21'e september bär det dock av till kroatien, och efter det hoppas jag ha fått något nytt jobb. Dock har Jeepen ingen bensintank nu :poke: Därav tänker jag mig en lite kortare expedition till Polen. Kanske en vecka till 10 dagar, typ 8-18 sept eller något sånt.

Tankarna än så länge har väll varit färja karlskrona->Gdynia, sedan rulla söderut därifrån längst östra gränsen. Rulla så långt jag hinner och sedan vända tillbaks mot nordväst för att ta färjan sassnitz->trelleborg. Köra ganska långsamt, kanske 10-15 mil / dag på småvägar så att man hinner se mycket.

För att hålla priset nere planerar jag att sova i taktältet. Att övernatta i det fria i polen är förbjudet och politi verkar duktiga på att haffa de som inte lyder. Campingar verkar det dock finns gott om då polackerna själva campar mycket. Priset verkar ligga på en 100-150kr / natt.

Den jobbiga biten är att jag känner inte många med 4x4-bilar, så det får bli en enbilsexpedition om ingen annan här på forumet vill göra precis samma sak vid samma tidpunkt :P. För att göra saken värre så är alla som skulle vilja följa med fastlåsta i jobb, studier eller nyblivna föräldraskap... Alltså verkar det bli jag själv :nailbite:

Någon som har erfarenhet av att köra på såna här turer ensam? Eftersom bilen trots allt är en 20 år gammal och inte fantastiskt underhållen så finns ju risken för haverier.. Och alla problem känns ju betydligt större när man är ensam om dem :shock:
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Stewz
Forumräv
Inlägg: 565
Blev medlem: fre aug 10, 2007 21:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av Stewz » tis aug 13, 2013 20:25

Har själv åkt runt med bil eller Jeep en hel del i Europa antingen taktält eller i bilen för att slippa campingar,
lite trångt i en Cherokee men det gick 14dagar i Albanien :zzz: Brukar stanna på bondgårdar och fråga om de har ost eller ägg att sälja, sen fråga om det är okej att stanna en natt på deras mark, funkar fint i gamla östländer. Skaffa en Falck väghjälp eller liknande så du slipper betala för bärgning :woot:

No-Name
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: lör apr 07, 2007 16:58
Ort: Flyinge

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av No-Name » tis aug 13, 2013 20:36

Hej
Se till att alla handlingar är ok.
Dina idhandlingar, papper på att du har olycksfallsförs.regbevis, samt försäkringshandlingar på bilen, beställ gärna ett grönt kort från förs.bolaget på din bil. Vid haveri kan dom lokala verkstäderna fixa det mesta, bara du har zlotie. Tänk på var du stannar och lämnar bilen.

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av squiz3r » tis aug 13, 2013 21:09

Fins nog ingen assistansförsäkring som gäller för min cherokee, inte de jag kollat på i alla fall. Det brukar vara max 15 år gammalt fordon de gäller på + att det står att om bilen på något sätt är ombyggd så gäller den ej. Eller finns det några andra?

Oj, här var det mycket papper.. Muina ID-handlingar = pass? Papper på olycksfallsförsäkring, begär man det från sitt försäkringsbolag? Regbevis del 1 har jag alltid i bilen. Försäkringshandling på bilen, är det brevet man får en gång per år, eller är det något annat jag ska ha med mig? Grönt kort för bilen har jag inte hört tidigare, skall kolla upp det!

Tror jag ska nyttja google translate och skriva ut en lapp "Hjälp! Mekaniker behövs.." på polska som jag kan ha liggandes i handskfacket. Bara att sticka ut den i vägen om det händer nått (tja, om det är någon civilication där i alla fall..) :poke:
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av Robe » tis aug 13, 2013 22:14

Va borta i ca 10 dagar förra sommaren med en Wrangler och åkte Nordpolen till Sydpolen :)
Finns sammanfattning att läsa här!
viewtopic.php?f=9&t=37355&hilit=polen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

squiz3r
Hemmastadd
Inlägg: 213
Blev medlem: tis dec 25, 2012 20:55
Ort: Lund

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av squiz3r » tis aug 13, 2013 23:20

Haha, ditt reportage ha jag läst några gånger! Trots det uppfattade jag det inte som nord-Polen och syd-Polen, utan min första tanke var "Hmm, han tycker att jag är för långsam om jag vill ha 10 dagar på mig för Polen när han åker över hela jordklotet på samma tid. Vänta, Robe har väll inte kört från nordpolen till sydpolen!? Lögnare :poke: Hur är det förresten ens möjligt att köra bil till sydpolen??!?" seeeen, sent om länge insåg jag vad du menade! :mrgreen: :mrgreen:

Håller i alla fall på att läsa igenom reportaget en gång till!
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Funderingar kring ensamexpedition till Polen!

Inlägg av AlterEgo » ons aug 14, 2013 12:04

Allt kan gå snett, både med bilen och i Polen, men sannolikheten att det skall gå riktigt snett är väldigt liten. Så planera ordentligt och ÅK! Liksom bland svenskar finns det rejäla rötägg till polacker med medel-Marek är generellt sett en mycket sympatisk person. Chansen att få hjälp är nästan större än här tror jag...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Skriv svar