Garageuppvärmning

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Sebbesala » lör sep 28, 2013 22:37

Än så länge har hyresvärden inte satt upp någon undermätare på elen, så vi betalar inget för den.
Vill helst inte göra av med mer el än nödvändigt, då skyndar han säkert på med installation :P

Får ta mig en tur till Bauhaus och kika lite då :tumbup:
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av MattisH » lör sep 28, 2013 22:41

OBELIX skrev:Min lilla kanon kostade 1300Kr på Bauhaus, och om jag la på 400Kr till så skulle jag fått en på 22Kw istället.

Sen tycker jag att dieselkanonerna luktar betydligt värre än en gasoldito gör.

SKREV OBELIX
Vad heter den. hittar bara kaminer nu.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Peterw
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons jan 24, 2007 20:50
Ort: Östersund/Sundsvall

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Peterw » lör sep 28, 2013 22:47

Ja om gasen kostar 25-30kr kilot och ger 12.8 kwt (antar att det var kwt och inte kw).
Då blir det billigare med elvärme och då mycket renare, går ganska snabbt med en 10kw men har du ström kör 2st, billig på jula ochså.
Är det dagligen skulle jag gissa att luft/luft värmepump och köra den på 10´C är fördelaktigt och aldrig utkylt. 'Men ha en aerotemper som extra dom kalla dagarna.
Köpte själv en dieselkanon för att snabba upp 10kw aerotempern men kör den sällan pga avgaserna(ingen skorsten) och har en 12kw ugn som jag lämnar öppen så 22kw går det fort på 80m3 med 5 meter i takhöjd.
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av OBELIX » lör sep 28, 2013 22:49

Tror den heter Herkules.......

Jag kollade efter den på nätet också för en tid sedan- men hittade den inte heller. Däremot så stod den på sin vanliga i butiken när jag sen var där och kollade.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Matte_E
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: tis aug 27, 2013 17:46

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Matte_E » sön sep 29, 2013 7:47

Sebbesala skrev:Som nämnt i först inlägget så består väggarna i den delen enbart utav två varv tegel, ingen isolering eller liknande. Tanken är bara att värma någorlunda när man är där, jag har inga problem med att jobba i 10 plus, behöver inga 25 grader. Men gasol låter ju klart intressantast, är det hög startkostnad, typ köpa maskin osv?
Hur ofta hade du tänkt värma lokalen vintertid?
ska du hålla +10 inomhus så lär du ha någon slags underhållsvärme,
både teglet och plattan isolerar lite grann, dvs dom håller kylan kvar inne i lokalen,
ska du ha +10 när du meckar så lär du ha det hela tiden, att tro att man kan gå hem och slå av värmen för dagen för att komma tillbaks dagen efter och värma upp lokalen igen gör att du lär braka på med ganska mycket värme för att återta tidigare temperatur.
Och ska du ha +10 inne när det är -10 ute så är det lika förbenat en skillnad på 20°C,
gissningsvis så skulle du kanske klara dig från kondensering, men i o m att du ska plocka upp temperaturen ifrån -10 inom rimlig tid så lär du trycka ut 40-50° luft i lokalen en ganska lång stund innan du har dina +10.
Är lokalen stor? Det finns ingen möjlighet att prata med hyresvärden om att ni isolerar den åt honom, och han står för materialet?
Redan vi 95mm isolering i väggar och tak så gör det stor skillnad.

Smidigaste sättet att värma lokalen torde vara en luft/ luft värmepump med tillskott från en diesel kanon/ cocoverk, en infra värmare suger bra mycket el för att omvandla till värme och har ni inte betalat el innan så gissar jag att ni kommer få betala det när vintern är slut.

Mvh Matte
Chevrolet Trailblazer

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Danne » sön sep 29, 2013 8:33

Gasol blir vid fullständig förbränning endast koldioxid och vattenånga och båda är helt luktfria så några avgaser från en gasolkanon borde man inte känna lukten av om den går som den ska.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Lasse Suzican » sön sep 29, 2013 11:03

Danne skrev:Gasol blir vid fullständig förbränning endast koldioxid och vattenånga och båda är helt luktfria så några avgaser från en gasolkanon borde man inte känna lukten av om den går som den ska.
Stämmer bra, men man bör ha en CO²-varnare för annars kan man ta en tripp i det STOOOORA omedvetandets värld.
Och dessvärre även stanna kvar där...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av MattisH » mån sep 30, 2013 6:57

Oftast så har ju kaminerna en kodioxidvakt som slår av gasen om syret börjar sina.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

No-Name
Användare
Inlägg: 79
Blev medlem: lör apr 07, 2007 16:58
Ort: Flyinge

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av No-Name » mån sep 30, 2013 7:44

Tänk på att gasolkanonerna är till för stora ventilerade lokaler.
Har du en mindre tät lokal sänker en kanon procenthalten syre i din luft ganska snabbt.
Yr i kolan, illamående, godnatt jord.
Googla och se.
Mitt tips luftvärmepump.
No-Name Göran

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av Danne » mån sep 30, 2013 9:15

Det tror jag inte är något jätteproblem, en fem kWs kanon förbrukar 5,3 m3 luft i timmen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av olle67 » mån sep 30, 2013 20:09

Har en maskinhall på 200kvm med 5m takhöjd,har en 9kw värmepump o köpt en dieselkanon som hjälp vintertid,kanonen satte ja o grannen på en kväll o så sa grannen ,de luktar ju inget,du slipper skorsten,perfekt tänkte ja,sen gick vi i hallen nån timme o söla lite öl,sen när vi gick ut för o få pissa då va de som o få en slägga i skallen,otrolig huvudvärk,så de blir farliga avgaser,som inte märks,numera e de skorsten monterat... :)
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Garageuppvärmning

Inlägg av OBELIX » mån sep 30, 2013 20:24

Mitt garage är ungefär 6x4 meter, och har 2.50 i takhöjd. Det ger en volym på ca 50 m3. När jag kommer dit så slår jag på kanonen som får brinna i tio minuter, då är det väldigt varmt där inne så då slår jag av den. Sen behöver jag bara stödköra den ett par minuter varje halvtimme för att hålla en behagligt temp där inne. Så är det när det varit minusgrader ute.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar