LB reg, med för mycket folk.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

herrlilltroll
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: lör jan 07, 2012 22:15
Ort: Striberg

LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av herrlilltroll » tor nov 21, 2013 7:05

Hej

Jag o fargubben satt o funderade på vad som skulle hända om man gör följande.

Jag har en blazer, LB registrerad Max antal passagerare är 1st. Men jag har baksäte i den med 3 bältade platser. så jag har alltså plats för 4 passagerare.

Om jag nu skulle åka någonstans och vi sitter "för många" i bilen och polisen stoppar en, vad händer då?

Jag antar att dom inte kan säga att baksätet och bälten osv inte är godkända iomed att dom säkert kontrollerar det på besiktningen, Det är väll inget som säger att min passagerare MÅSTE sitta i främre passagerares säte så då antar jag att alla mina platser måste vara godkända?

detta är bara ren nyfikenhet! jag är säker på att det gå att göra nån reg besiktning så man får åka lagligt flera stycken i den. men det är jag ointresserad av då jag inte har något behov av det.
Det som inte dödar, gör oftast jävligt ont

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av MattisH » tor nov 21, 2013 7:16

Om jag förstått det rätt så är det kravet på att lastutrymmet ska uppfylla en viss volym av bilen och vara större än passagerarvolymen.
Och har du bara bältade platser så bör den enda passageraren sitta var som i bilen, men frågan är ju om det är ok att sitta bältad i lastutrymmet?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

herrlilltroll
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: lör jan 07, 2012 22:15
Ort: Striberg

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av herrlilltroll » tor nov 21, 2013 7:59

MattisH skrev:Om jag förstått det rätt så är det kravet på att lastutrymmet ska uppfylla en viss volym av bilen och vara större än passagerarvolymen.
Och har du bara bältade platser så bör den enda passageraren sitta var som i bilen, men frågan är ju om det är ok att sitta bältad i lastutrymmet?

Ja så kan det ju vara, Men jag vet ju till ex att 745 ibland har extrasäten i bagageutrymmet. dom sätena går ju allt som oftast att fälla för att det ska bli mer praktiskt.
Då måste ju det utrymmet räknas som både lastutrymme och passagerar utrymme?
Det som inte dödar, gör oftast jävligt ont

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av zZackEe » tor nov 21, 2013 9:23

vad är det för årsmodell på bilen?
kolla i regbeviset eller slå på regnummret hos transportstyrelsen och kolla om det finns dispanser på bilen för det var inte ovanligt att man fick dispans på passagerare i lastutrymmet på sådana bilar på 80talet.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

herrlilltroll
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: lör jan 07, 2012 22:15
Ort: Striberg

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av herrlilltroll » tor nov 21, 2013 12:19

Jag är inte intresserad av om jag får eller inte, det vet jag redan. som jag skrev ovan så är det endast tillåtet för mej att ha en passagerare. :D

Det jag var nyfiken på var om jag kan åka dit på "för mycket folk i bilen" och iså fall på vilka grunder.
Eller vad polisen säger om att man åker 3 i en bil som är godkänd för endast en passagerare.

Det är av ren nyfikenhet jag frågar.
Det som inte dödar, gör oftast jävligt ont

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av Rössvik » tor nov 21, 2013 12:24

du KAN bil dömd för skattefusk eftersom fordonet har andvänts som personbil o inte som lastbil.... och du åker på en reggbes eftersom polisen tolkar det som en personbil o du får betala in skatten sen får du ju inte ha fler sittplatser än vad bilen är reggad för.... de e vad jag lyckades lista ut när ja höll på o bråka om detta på min första blazer.... så det kan bli dyyyrt så mitt tipps e att ta ur baksätet om den inte har en dispans på detta....
lift your truck fat chicks can´t jump!

herrlilltroll
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: lör jan 07, 2012 22:15
Ort: Striberg

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av herrlilltroll » tor nov 21, 2013 13:12

Rössvik skrev:du KAN bil dömd för skattefusk eftersom fordonet har andvänts som personbil o inte som lastbil.... och du åker på en reggbes eftersom polisen tolkar det som en personbil o du får betala in skatten sen får du ju inte ha fler sittplatser än vad bilen är reggad för.... de e vad jag lyckades lista ut när ja höll på o bråka om detta på min första blazer.... så det kan bli dyyyrt så mitt tipps e att ta ur baksätet om den inte har en dispans på detta....

Det där lät ju otroligt luddigt.. men visst det blir ju mer personbil än lastbil då. och då tolkar jag det som att det alltså endast får vara ett extra säte, jag har ju inget behov av soffan bak så det kanske är lika bra att skruva ur det.
Jag har haft funderingar på o bygga en mellanvägg där för att få bort lite utav ljudet iafa.

Tack för svar :tumbup:
Det som inte dödar, gör oftast jävligt ont

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av Rössvik » tor nov 21, 2013 16:32

jo jag vet de e ju alltid luddigt när man ska ha svar från en myndighet.... det beror också på hur tjurig polisen är som stoppar dej av den ena får du skäll o åka vidare o den andra ger dej böter regbes o lämnar in ett papper till en åklagare..... så ja det får bara vara ett extra säte... o behöver du inte baksätet så hiva ut det dom går ju faktiskt att sälja rätt lätt har ja märkt :tumbup: så slipper du tjaffs med länsman också...
lift your truck fat chicks can´t jump!

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av mantajohan » fre nov 22, 2013 0:15

har haft bekanta som blev tagna av polisen med baksätet i+passagerare sin LB reggade bil vissa poliser bryr sig inget alls, andra ger dig en lapp med krav på omregbesiktning
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av joker_fly » sön nov 24, 2013 23:34

Men hur blir det i min pickup då ?

Reg beviset 1 passagerare
4st bältade platser med trepunkts bälte
Och två platser med mittbälte/ midjbälte (6totalt)
Vad händer om vi åker 4 pers (6 kan bli mycket då jag endast får lasta 500 kg och bara har tunga polare :)

Kan ju inte va snack om att den inte är lb reggad i mitt fall
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av Cheva_Power » mån nov 25, 2013 0:27

ja fick 500kr i böter då vi åkte 4 pers i min lb reggade merca
cheva <3

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av Rössvik » mån nov 25, 2013 10:03

joker_fly skrev:Men hur blir det i min pickup då ?

Reg beviset 1 passagerare
4st bältade platser med trepunkts bälte
Och två platser med mittbälte/ midjbälte (6totalt)
Vad händer om vi åker 4 pers (6 kan bli mycket då jag endast får lasta 500 kg och bara har tunga polare :)

Kan ju inte va snack om att den inte är lb reggad i mitt fall

då kan du få böter och regbes på att du har fler sittplatser än fördonet är reggat för= att det blir personbil i lagens ögon.... för du får igentligen inte ha fler sittplatser än fördonet är reggat för.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av IH80 » mån nov 25, 2013 15:12

Rössvik skrev:
joker_fly skrev:Men hur blir det i min pickup då ?

Reg beviset 1 passagerare
4st bältade platser med trepunkts bälte
Och två platser med mittbälte/ midjbälte (6totalt)
Vad händer om vi åker 4 pers (6 kan bli mycket då jag endast får lasta 500 kg och bara har tunga polare :)

Kan ju inte va snack om att den inte är lb reggad i mitt fall

då kan du få böter och regbes på att du har fler sittplatser än fördonet är reggat för= att det blir personbil i lagens ögon.... för du får igentligen inte ha fler sittplatser än fördonet är reggat för.....
Tveksamt bilen ifråga är ju en pickup och därmed alltid en lastbil lätt eller tung. Varför den inte är reggad för fler passagerare vet jag inte kanske ville man få så mycket lastvikt som möjligt. Min dubbelhytt är i.a.f reggad för 4 passagerare.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av IsuzuDiesel » tis nov 26, 2013 16:32

Vad polisen tycker är ju en sak men mer intressant är ju vad försäkringsbolaget tycker ifall du kvaddar bilen och passagerarna i soffan bak blir förlamade...

Ett tips är att inte ha mer folk än vad bilen är godkänd för. :wink:

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Re: LB reg, med för mycket folk.

Inlägg av joker_fly » tis nov 26, 2013 17:30

Men vem blir oddman out ?
Om alla sitter på bältade platser så är ju en av dom där den extra passageraren vem bestämmer vilken det är ?
Alla kan ju inte dömas =)
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4

Skriv svar