Vanderlei`s HJ60 pickup

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

governoren
Rutinerad
Inlägg: 391
Blev medlem: sön jun 10, 2012 10:52
Ort: Västervik

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av governoren » fre mar 28, 2014 15:41

Grymt bygge! :tumbup:

//A
Trayback diesel

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » fre apr 04, 2014 10:40

Nu har jag varit och vägt åbäket inför regbesiktningen.
Den vägde endast 20kg över original och med tanke på att det är med dubbla vinschar, halvbur, nya stötfångare och 38.5" Bogger är jag jättenöjd :)

2240kg slutade totalen på.

Har också fått tag på en hydroboost som jag ska försöka få på så snart som möjligt för att få lite bättre tryck i bromsarna.

/Jocke

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av henke_99 » fre apr 04, 2014 20:45

Vanderlei skrev:2240kg slutade totalen på.
Huh? Det är ju nästan i klass med en suzuki :P Jag har ju visserligen lite tyngre axlar än original men min blazer väger runt 500-600 kg mer än original. Fast jag har ju å andra sidan inte kapat bort några hundra kilo kaross :roll:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » sön maj 18, 2014 23:02

Tjena,

Lite uppdatering på hur läget ser ut med bilen nu då.

Jag och Hööken skulle ta en lite provsväng med den och kommer inte ens upp för backen då fyrhjulsdriften inte fungerar. Visar sig först att frihjulsnavet på en sidan är riktigt dåligt och behöver renoveras. Vi plockar vidare och märker att det är dags att plocka allt då även hjullager är riktigt dåliga.
Jaja... lika bra att uppgradera lite då :)

Beställde ett Ultimate Rebuild kit till framaxeln från Lowrange. Det innehåller ganska mycket extra godbitar. Tittade också på deras Trunion Bearing Elimator Kit men det gick inte att kombinera med det stora renoveringskitet så jag hoppade det.
Beställde också ett Hydro assist kit och en ny servopump från samma ställe som jag tror kommer passa med lite mindre modifikation.
Ska lämna in snäckan hos Swamper så han får borra den så slipper jag göra det själv och vara nervös :)
Har också fått tag på en hydroboost så den ska jag väl försöka få på också. Kanske blir ett samtal eller två till Land Cruiser supporten när grejerna ska ihop sedan. Du vet vem jag syftar på ;)
Ska också plocka ut ett blad eller två fram för att få ner den lite.

Hoppas allt går bra :jump:

Här kommer lite bilder på de isärplockade delarna.

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

oxyjohan
Beroende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av oxyjohan » mån maj 19, 2014 9:24

Jahaja Santi t-shirts som trasor, schysst.. Ser bra ut Jocke :)
TEAM HORRED CUSTOMS

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » ons jul 16, 2014 16:06

Tjena,

Nu händer det lite tillslut.

Fick plockat ihop alla komponenterna och renoverat frihjulsnav och alla annan skit. Tyvärr saknades de inre axeltätningarna så Lowrange fick skicka nya och det tog ju ett par veckor. Men nu är det bara dags för montering.
Har också fixat klart allt för hydroassisten. Jag fick tillverka en ny remskiva till den nya pumpen då offsetten inte stämde alls. Det krävdes som tur var väldigt lite modifikation på den befintliga delen som håller pumpen och spännhjulet. Det var den delen jag var mest orolig för om hur det skulle bli.
Hööken har som vanligt hjälpt mig massor. Får se om han har tid att bistå med det sista också :)

Lite bilder också.

Bild


Bild

Bild

Bild

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Lone Wolf » tor jul 17, 2014 17:06

Hur grova slangar kör du med till servon??

vet du gängan in i styrväxeln??

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » tor jul 17, 2014 21:07

Lone Wolf skrev:Hur grova slangar kör du med till servon??
Vet inte riktigt faktiskt. Det satt kopplingar på pumpen och jag gick bara in hos Dunlop i Varberg och visade vad jag behövde ha ihopkopplat så fixade de slangar och allt. Jag kan mäta ytterdiameter på slangarna om du vill?
Lone Wolf skrev:vet du gängan in i styrväxeln??
Gängningen i snäckan lämnade jag bort då jag aldrig gjort det innan men det ska vara ganska simpelt. Det brukar gängas med 1/4" NPT. Nedan har du en bra guide på hur det ska gå till.

https://www.youtube.com/watch?v=zjbJ6479BKo

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » mån nov 17, 2014 10:48

Tjena,

Bilen har funkat bra efter renovering av framaxeln och hydroassisten är jag jättenöjd med. Det rullade på sketbra ända fram tills Ren Väg träffen i Borås.
I slutet av träffen uppstod det ett klonk i drivningen som jag inte får fason på.

Klonket kommer så fort jag lägger kraft på framaxeln. Kör jag på platt mark eller kopplar ur fyrhjulsdriften hörs det inte. Har kunnat ligga under bilen när jag pallat upp alla fyra och bromsat och tycker att klonket kommer från framkanten av utgående axel framåt på fördelningslådan. Allt känns ok när jag snurrar på grejerna för hand men då kan jag ju inte lägga någon last på det tyvärr. Det klonkar en gång per varv på kardanen.

Har bytt båda drivknutarna fram och knutkorset i kardan. Har haft inne kardanen hos Kardanaxelservice i Göteborg för att kolla om dubbelknuten var körd men de säger att den fungerar precis som den ska. Har dragit åt bulten till medbringaren på fördelningslådan också.

Skulle väldigt gärna vilja ha lite tips på vad jag kan ge mig på härnäst. Vill ju helst inte behöva lyfta av hela fördelningslådan.
Ska se om jag kan lägga med en film på klonket också lite senare.

Tack på förhand!

mvh Jocke

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av frank » fre nov 28, 2014 10:57

Har haft Jockes Hj60 hemma hos mig några dagar, dels för att se om vi hittade orsaken till klonket och så var det dags för besiktning.

Vi hade uppe den på lyften häromdagen och jag såg rätt snabbt att framkardanen var skrämmande kort, spliensen hade inte mer än 20mm ingrepp innan den hade hoppat isär, så vi plockade bort kardanen så att jag kunde svarva till en förlängning till den. Sen så hade fördelningslådefästet separerat så det har blivit limmat med loctite 480. Klonket blev lite bättre lät det som, men det är fortfarande nåt som klonkar lite, vete fasen vad det kan va... Jocke.får helt enkelt gasa till det rasar som det så fint heter.

Och tidigare idag var jag inne med bilen hos Opus bilprovning i Ulricehamn, och det var inga bekymmer, allt var till belåtenhet, även boggerdäcken gillades skarpt av besgubbarna :tumbup:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » sön jan 24, 2016 18:15

Tjena!

Dåligt med uppdateringar här.
Har byggt rördörrar så man kan se ut lite bättre samt byggt om fronten för att få den lite smidigare och kunna bygga en riktig bur.
Bifogar två filmer från häromdagen när vi sladdade runt lite ute på betet :)
Ena dörren är inte monterad i filmen.

https://youtu.be/pU-jUWRYKgs

https://youtu.be/Txwme--75QM

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Stenström » mån jan 25, 2016 9:16

Gött ljud i den där. :woot:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Lars 9k » mån jan 25, 2016 12:17

Kameramannen tycktes "njuta" av turen! :mrgreen:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » tis jan 26, 2016 21:18

Jajjamensan! Hon tyckte det var sketkul :)

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Vanderlei`s HJ60 pickup

Inlägg av Vanderlei » ons mar 30, 2016 8:05

Buren!


Frank och Ernie hälsade på och hjälpte mig att bocka till ett gäng rör. Frugan svetsade sedan ihop allt och vips så hade vi en utvändig bur. Det blev över förväntan.
Alltid trevligt att ha grabbarna på besök och resultatet blir alltid så jäkla bra när man får proffshjälp :) Tackar så mycket för hjälpen igen :tumbup:


Det fick bli länkar till bilderna då de va så stora.

http://i.imgur.com/dGyObhQ.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i.imgur.com/SYquwJY.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i.imgur.com/mLF0ql1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i.imgur.com/auQWSi6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar