Hej
Håller på och fixar med framaxeln på min GW och jag har hittat att den inre centrummuttern ska dras med 200nm och sedan lossas 1/8 varv. Sen på med låsbrickan och dra den yttre muttern med 200nm. Kan någon här bekräfta detta?
Blev mest fundersam då tidigare klåpare har bara knackat med en skruvmejsel på muttrarna. Trots att det varit en MB verkstad i sthlm-trakterna
Tack på förhand
/Philip
Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter
Tekniken för den inre muttern funkar men den yttre drog jag lagom,går säkert att dra den 200nm också bara man inte förstör låsbrickan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter
Ok för andra sidan som bara är knackad med skruvmejsel sitter betydligt lösare. Tycker att det känns jobbigt att dra runt axeln när jag spännt enl boken.
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD
Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter
När jag har bytt hjullager på G har jag dragit åt den innersta muttern med 200Nm, sedan lossnat den så at det blir en aning spel i lagret innan jag dragit åt den ytre muttern med 200Nm. Måste vara lite att gå på annars blir det för hårt åtdraget när man skruvar åt den ytre muttern och det blir trögt att snurra på hjulet. Å andra sidan har jag vid flera tillfällen upplevt att man fått strama lagret en aning efter att ha kört bilen några mil, så det kan hända att det ska vara lite "tight" när man precis monterat det, så faller sakerna på plats efter några mil.