Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

The G-man
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: fre jan 24, 2014 19:46
Ort: Höör

Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter

Inlägg av The G-man » fre jun 27, 2014 17:43

Hej

Håller på och fixar med framaxeln på min GW och jag har hittat att den inre centrummuttern ska dras med 200nm och sedan lossas 1/8 varv. Sen på med låsbrickan och dra den yttre muttern med 200nm. Kan någon här bekräfta detta?
Blev mest fundersam då tidigare klåpare har bara knackat med en skruvmejsel på muttrarna. Trots att det varit en MB verkstad i sthlm-trakterna :aargh:

Tack på förhand
/Philip
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter

Inlägg av Mathias T » lör jun 28, 2014 8:18

Tekniken för den inre muttern funkar men den yttre drog jag lagom,går säkert att dra den 200nm också bara man inte förstör låsbrickan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

The G-man
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: fre jan 24, 2014 19:46
Ort: Höör

Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter

Inlägg av The G-man » lör jun 28, 2014 9:05

Ok för andra sidan som bara är knackad med skruvmejsel sitter betydligt lösare. Tycker att det känns jobbigt att dra runt axeln när jag spännt enl boken.
-08 Honda CR-V Diesel
-91 Mercedes-Benz G300D LWB, SÅLD

Rossi
Forumräv
Inlägg: 681
Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Ort: Borås

Re: Geländewagen, åtdragningsmoment centrummutter

Inlägg av Rossi » lör jun 28, 2014 10:03

När jag har bytt hjullager på G har jag dragit åt den innersta muttern med 200Nm, sedan lossnat den så at det blir en aning spel i lagret innan jag dragit åt den ytre muttern med 200Nm. Måste vara lite att gå på annars blir det för hårt åtdraget när man skruvar åt den ytre muttern och det blir trögt att snurra på hjulet. Å andra sidan har jag vid flera tillfällen upplevt att man fått strama lagret en aning efter att ha kört bilen några mil, så det kan hända att det ska vara lite "tight" när man precis monterat det, så faller sakerna på plats efter några mil.

Skriv svar