lamelldiff lr liknande fram?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: lamelldiff lr liknande fram?

Inlägg av Wältmeister » lör aug 16, 2014 17:30

Grottulf skrev:Jag har ju inte testat torsen-diff själv, men med tanke på konstruktionen tycker jag det låter väldigt skumt att den skulle vara aggressivare än någon annan diff- broms/spärr.
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
Jag gjorde ju prov med pallad bil och fann att torsendiffen "klippte till" rätt ordentligt när den greppade. Ingen form av slirning/mjukt ingrepp. Detta kan leda till torsionssvängningar som på sikt utmattar drivaxlarna.
Med t ex ARB pneumatiska axelspärrar kör man ju ner i geggamojjan eller uppför berghällarna med axlarna redan "förspända" = mycket små förutsättningar/risker för torsionssvängningar som på sikt kan vrida av drivaxlarna, eller hur?

Men jag har ju inte ännu testat min Val-Racing i praktiken.
Om 2 veckor ska det bli intressant att prova på Sandlycke.
Har några backar som jag vet kan vara besvärliga med öppna diffar, och där jag provat både med och utan slirskydd tidigare. Så jag tror mig kunna göra en utvärdering om framkomligheten blev så mycket bättre med torsen.

Nu är det ju meningen att denna bilen ska vara min DD.
Men kanske kanske kanske en torsen även hittar in i framaxeln.

Man ska aldrig säga aldrig.

:lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: lamelldiff lr liknande fram?

Inlägg av Grottulf » lör aug 16, 2014 18:37

Wältmeister skrev:
Grottulf skrev:Jag har ju inte testat torsen-diff själv, men med tanke på konstruktionen tycker jag det låter väldigt skumt att den skulle vara aggressivare än någon annan diff- broms/spärr.
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
Jag gjorde ju prov med pallad bil och fann att torsendiffen "klippte till" rätt ordentligt när den greppade. Ingen form av slirning/mjukt ingrepp. Detta kan leda till torsionssvängningar som på sikt utmattar drivaxlarna.
Med t ex ARB pneumatiska axelspärrar kör man ju ner i geggamojjan eller uppför berghällarna med axlarna redan "förspända" = mycket små förutsättningar/risker för torsionssvängningar som på sikt kan vrida av drivaxlarna, eller hur?

Men jag har ju inte ännu testat min Val-Racing i praktiken.
Om 2 veckor ska det bli intressant att prova på Sandlycke.
Har några backar som jag vet kan vara besvärliga med öppna diffar, och där jag provat både med och utan slirskydd tidigare. Så jag tror mig kunna göra en utvärdering om framkomligheten blev så mycket bättre med torsen.

Nu är det ju meningen att denna bilen ska vara min DD.
Men kanske kanske kanske en torsen även hittar in i framaxeln.

Man ska aldrig säga aldrig.

:lol:
Jaha, jag hade förstått det som att den skulle gå i rätt lugnt, men då förstår jag att den kan bli elak mot drivaxlarna.

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: lamelldiff lr liknande fram?

Inlägg av virre » mån aug 18, 2014 18:58

Wältmeister skrev:
Grottulf skrev:Jag har ju inte testat torsen-diff själv, men med tanke på konstruktionen tycker jag det låter väldigt skumt att den skulle vara aggressivare än någon annan diff- broms/spärr.
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
Jag gjorde ju prov med pallad bil och fann att torsendiffen "klippte till" rätt ordentligt när den greppade. Ingen form av slirning/mjukt ingrepp. Detta kan leda till torsionssvängningar som på sikt utmattar drivaxlarna.
Med t ex ARB pneumatiska axelspärrar kör man ju ner i geggamojjan eller uppför berghällarna med axlarna redan "förspända" = mycket små förutsättningar/risker för torsionssvängningar som på sikt kan vrida av drivaxlarna, eller hur?
Men jag har ju inte ännu testat min Val-Racing i praktiken.
Om 2 veckor ska det bli intressant att prova på Sandlycke.
Har några backar som jag vet kan vara besvärliga med öppna diffar, och där jag provat både med och utan slirskydd tidigare. Så jag tror mig kunna göra en utvärdering om framkomligheten blev så mycket bättre med torsen.
Nu är det ju meningen att denna bilen ska vara min DD.
Men kanske kanske kanske en torsen även hittar in i framaxeln.
Man ska aldrig säga aldrig.
:lol:
Tror att du fick det hastiga ingreppet av spärren på att motståndet var så lågt.
Min Torsen från ValRacing upplever jag är helt utan "knyck" vid ingreppet utan helt lugnt och utan slir flyttar momentet från det slirande hjulet till det med mer friktion.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: lamelldiff lr liknande fram?

Inlägg av Wältmeister » mån aug 18, 2014 19:23

Tog en sväng i dag med Nivan.
Oljudet bakifrån, oavsett jag svänger åt vänster eller åt höger, låter som om något tog i hjulet.
Inte samma metalliska som från en Lock Right.
Rakt fram tyst, förutom den sedvanliga osynliga spårvagnen tätt intill bak.
Vad f:n kan det vara som låter.
Mycket mycket tacksam för svar/teorier om vad som låter.
Alla andra på detta och övriga forum förklarar ju att deras torsen är tysta.
:rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar