Hasplåtar Taro

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Hasplåtar Taro

Inlägg av joones » sön dec 21, 2014 7:22

Finns det någon i trakterna runt Degerfors, Karlskoga som kan eller vet någon som kan tillverka hasplåtar till en Taro till ett humant pris?

En "bekant till en bekant" skulle fixa av en bit durkaluminium de hade låg men när allt var klart visade det sig att det var 3mm durkaluminium och det är ju för klent.
VW TARO -95

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av Gaup » mån dec 22, 2014 23:56

använd inte aluminium till hasplåt.. beöver inte vara en storsten för att bilen blir"limmad"
om du känner några skoteråkare fråga va de tycker om aluminiumdurk på släpvagnen..

kolla om du hittar skopstål hardox eller liknande glider fint på sten..
.

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av joones » tis dec 23, 2014 7:27

Jo det är sant. Alu är lite för "kletigt" för att vara bra. Det skulle jag inte ha valt om det inte var för att de hade en bit låg som de trodde var 5-6mm. Tanken med plåten är nog mer för att skydda än för att glida på så min bedömning var att 5mm durkalu var bättre än inget.

Att det sedan visade sig vara 3mm var en glad överaskning :( (inte) Men det får man räkna med när man "köper grisen i säcken". "Är huvudet dumt får kroppen lida"
Det går ju liksom inte att backa klockan och göra jobbet ogjort. Jag var inte tillräckligt tydlig med "kravspecen". "Är det tunnare än 5mm vill jag inte ha det". Folk som inte håller på med offroad tänker kanske inte på vad sakerna ska tåla. Att "landa" på en vass sten ställer ju lite högre krav än att glida in i en snödriva.

Nu bytte han även trösklar på bilen och 3mm durkalu är ju inte heller gratis så det var ju bara att betala och se glad ut. Men eftersom han bor 12mil bort och hade problem redan att bocka aluplåten så söker jag efter någon på närmare håll som kan bearbeta exempelvis 4mm Hardox (om 4mm räcker)

Att hitta Hardox är nog inga problem, "Spillbitar" är nog svårt, för till det krävs det ju kontakter eller ren tur. Ingen säljer för "kaffepengar" till någon de inte känner. Men det finns ju företag som säljer även hardoxplåt.

Men bearbetningen är värre så därför ställde jag en fråga i hopp om att någon viste någon, antingen privatperson eller firma som kan bearbeta plåten till ett överkomligt pris.
VW TARO -95

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av VGER » tis dec 23, 2014 20:36

vi kan både beställa hem hardox, skära den i cnc-plasman och kanta den i kantpress.
Kruxet är att vi ligger i staffanstorp =)
Hade inte gjort nåt med en beställning då vi bara kört dubbla hehe. en till dig. o en till mig.
Plåt är inte så fasligt dyrt. 12-14 kr kilot. fast så väger kanske en 3 mm plåt en del. och hardox e nog dyrare än vanlig plåt. tror dock inte de rör sig om nån astronomiska summor.
In på en mek/svetsverkstad med dig o snacka med nån operatör på golvet. Fråga om han kan göra den på sidan av =)

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av joones » tis dec 23, 2014 22:07

Jag får se vad jag hittar på efter helgerna.

Det gäller ju bara att hitta rätt verkstad. :D
VW TARO -95

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av lam84 » ons dec 24, 2014 22:27

du har inte funtat på att ha plast istället för plåt
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av joones » tor dec 25, 2014 0:56

plast, funkar det? det är klart att det finns ju plaster som är både "starka" och tåliga och säkert betydligt lättare än metall.
vad är det för plast?
är det inte ännu svårare att hitta någon som kan fixa det.
VW TARO -95

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av VGER » tor dec 25, 2014 21:22

kolfiber är ju starka grejer. Känns lite onödigt att ha det under en bil kanske?
blir nog billigare med vanligt stål.
Enklare att tillverka med.
Billigare att få tillverkat I

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av lam84 » tor dec 25, 2014 23:26

jag tänker testa att köra med plast på min jeep

jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av VGER » fre dec 26, 2014 1:50

jo. fast en bil väger ju bra mycke mer än en atv så de är ju bra mycke större krafter det är frågan om när man sätter sig över en sten eller nåt.
Fast jag kan ha fel... Det har hänt förut :poke:
Kanske har du kommit underfund med nåt här. Kanske nästa stora grej :tumbup:

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av Caffe » fre dec 26, 2014 9:30

lam84 skrev:jag tänker testa att köra med plast på min jeep

jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Vad heter sån plast? Plexi å glasfiber lär inte hålla många meter och coolfiber lär tömma plånkan fortare än kvickt.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av VGER » fre dec 26, 2014 10:27

Caffe skrev:
lam84 skrev:jag tänker testa att köra med plast på min jeep

jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Vad heter sån plast? Plexi å glasfiber lär inte hålla många meter och coolfiber lär tömma plånkan fortare än kvickt.

Finns ju en del jävligt hårda plaster. Vet en polare tex i sin gröna ungdom tillverkade formar av nån hårdplast som han sen pressade ut bromssköldar i rostfri plåt.
De lär ju varit hårt som fan.
Men jag undrar om inte de behöver vara tjockt som in i bomben då?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av Danne » fre dec 26, 2014 11:01

Vanlig pe funkar nog mot det mesta men gillar nog inte vassa stenar. Hadde jag haft en extruder svets hade jag nog testat det.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

chevyoffroad
Rutinerad
Inlägg: 265
Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
Ort: värmland

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av chevyoffroad » fre jan 02, 2015 22:16

en kompis som varit kartläsare berättade att de gjorde hasplåtar till rallybilen i kolfiber....
fast de hade kontakter på SAAB i Linköping
K1500 silverado -99 SÅLD

Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Hasplåtar Taro

Inlägg av VGER » lör jan 03, 2015 21:19

rallybilar har väl en tendens till större budget ofta?

Skriv svar