GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Axeln kan glappa lite in o ut om ställskruven på ovansidan är för lös.
Kolla länken längst ner här, för hur man justerar snäckan:
http://www.drawings.hagberga.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla länken längst ner här, för hur man justerar snäckan:
http://www.drawings.hagberga.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Kanon tack för länken Ska försöka ta en bättre bild också som du saGrottulf skrev:Axeln kan glappa lite in o ut om ställskruven på ovansidan är för lös.
Kolla länken längst ner här, för hur man justerar snäckan:
http://www.drawings.hagberga.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Jag tror inte vinkeln på styrstaget är ett problem, när jag hade originalaxlarna hade jag 6" höjning och bara bytt styrarm, pitmanarmen var std.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Ett tag sen man skrev i tråden nu. Har iallafall fått till styrningen någorlunda. Spände styrsnäckan litegrann och kollade över U-bultarna på axlarna. Gick att dra åt för hand nästan!! Så fram med spärrskaftet och hylsa och en lång förlängare så man fick mer kraft,och så drogs dom åt ordentligt. Så nu går den nästan som innan höjningen efter vägen,med minimalt vingel. Tyvär så uppstår störande vibrationer vid farter kring 70 km/h,och försvinner om man gasar upp till 80 km/h. Känns som alla 4 hjul börjar wobbla,så jag vågar inte köra så fort. Men som tur är så kör jag mest på 50 vägar eller mindre
Och idag provade jag köra i ett sandtag med en ganska brant backe och mjuk sand. Jag tänkte ju att det borde inte vara nåt problem med dom här däcken. Men nej,jag borrade ner hjulen när jag nästan var uppe,och det pinsamma var att jag körde med en original hög blazer med 31" däck med vägmönster som tog sig upp utan problem
Sen måste jag kolla över ett kylvätskeläckage som jag har,verkar komma från vattenpumpen men jag har inte orkat börja riva i det än. Bilen har ju "bara" läkt ca 2 liter sen jag började köra i mars...
Och idag provade jag köra i ett sandtag med en ganska brant backe och mjuk sand. Jag tänkte ju att det borde inte vara nåt problem med dom här däcken. Men nej,jag borrade ner hjulen när jag nästan var uppe,och det pinsamma var att jag körde med en original hög blazer med 31" däck med vägmönster som tog sig upp utan problem
Sen måste jag kolla över ett kylvätskeläckage som jag har,verkar komma från vattenpumpen men jag har inte orkat börja riva i det än. Bilen har ju "bara" läkt ca 2 liter sen jag började köra i mars...
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
Hade helt glömt bort den här tråden Nu har det blivit dags för alla sommarbilar att komma fram,så även min. Har inte grejat så värst mycket,det mesta har fungerat utan strul.
Gav mig på att byta vattenpump idag,inte så värst svårt jobb förutom ställningen man fick stå och jobba i Stå på en pall och luta sig neröver motorn resulterade i en rygg som en 80åring,och så har jag ju lutat mig mot frontpartiet så har nåt så jävulst ont i bröstkorgen. Men efter ett par timmar var allt klart!
När jag fick loss själva bröstplåten som pumpen sitter i fick jag både en bra och en dålig överraskning,den bra var det hära:
Alltså ingen kamkedja på den här motorn,nån har monterat drev istället,så det var ju skönt att veta att man slipper tänka på att behöva byta kedja Den tråkiga överraskningen var att längst ner på själva blocket där bröstplåten sitter monterad fanns en spricka Men det verkar inte läka nånting iallafall så jag hoppas att det inte kommer börja göra det nu bara för att jag sa så.
Sen vart jag väldigt fundersam över själva kylarvätskan,när jag tappade ur den var den alldeles brun och luktade som om nån har ställt sig och spytt i kylaren,och det fanns rostavlagringar i slangarna och inne i pumpen,så jag tror systemet skulle må bra av en rejäl genomspolning. Så jag tänkte köra med den nya kylarvätskan nu ett tag,sen byta den och se om det blir nåt bättre.
Det var allt för den här gången
Gav mig på att byta vattenpump idag,inte så värst svårt jobb förutom ställningen man fick stå och jobba i Stå på en pall och luta sig neröver motorn resulterade i en rygg som en 80åring,och så har jag ju lutat mig mot frontpartiet så har nåt så jävulst ont i bröstkorgen. Men efter ett par timmar var allt klart!
När jag fick loss själva bröstplåten som pumpen sitter i fick jag både en bra och en dålig överraskning,den bra var det hära:
Alltså ingen kamkedja på den här motorn,nån har monterat drev istället,så det var ju skönt att veta att man slipper tänka på att behöva byta kedja Den tråkiga överraskningen var att längst ner på själva blocket där bröstplåten sitter monterad fanns en spricka Men det verkar inte läka nånting iallafall så jag hoppas att det inte kommer börja göra det nu bara för att jag sa så.
Sen vart jag väldigt fundersam över själva kylarvätskan,när jag tappade ur den var den alldeles brun och luktade som om nån har ställt sig och spytt i kylaren,och det fanns rostavlagringar i slangarna och inne i pumpen,så jag tror systemet skulle må bra av en rejäl genomspolning. Så jag tänkte köra med den nya kylarvätskan nu ett tag,sen byta den och se om det blir nåt bättre.
Det var allt för den här gången
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: GMC Jimmy (Min drömbil sen många år tillbaka....)
hade du kollat mer noga längre ner så hade du nog sett kamkedjan... Kamaxeln drivs med kedja från veven o sen är det drev från kam upp till pumpen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders