Tofftins nissan patrol y60.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tis feb 09, 2016 7:19

Ericsson skrev:Riktigt kul med fler Patroler :)

hoppas du blir lika nöjd med bilvalet som mig ;)
Ja patrolerna kan det inte bli för mycket av :D
Jag är nöjd än iallafall, motorn startar toklätt och spinner som ett lejon :jump:
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tis feb 09, 2016 7:21

macke skrev:Det var ett bra pris :) Har blivit riktigt såld på dom på senare tid.

Gillar den här
https://www.youtube.com/watch?v=HK4f9gt-S2c" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja bilen är bulig och jävlig men den går super fint och jag hoppas den ska vara till belåtenhet,
Priset blev rätt så det var inte mycket att fundera på.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Gregerr
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: sön okt 17, 2010 15:48
Ort: Sälen

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Gregerr » tis feb 09, 2016 18:12

En gång i tiden var den inte fullt lika knölig…. :)

Bild
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » ons feb 10, 2016 17:35

Oj vilken skillnad på den bilden och idag, tänk att man har låtit den bli så tilltygad.
Jag ska försöka rikta till den så gott det går, det finns ju ekonomiplåt men gör jag den för fin så kommer jag inte våga köra den i skogen.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Lars 9k » ons feb 10, 2016 18:45

Tofftin skrev:Oj vilken skillnad på den bilden och idag, tänk att man har låtit den bli så tilltygad.
Jag ska försöka rikta till den så gott det går, det finns ju ekonomiplåt men gör jag den för fin så kommer jag inte våga köra den i skogen.
Om jag inte misstar mig har den väl gått någon trialsäsong?!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Gregerr
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: sön okt 17, 2010 15:48
Ort: Sälen

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Gregerr » ons feb 10, 2016 19:39

Lagom är bäst!
Det ska inte göra ont i själen om man får en repa :)

Tror kortet är från -06, så det har hunnit flyta lite vatten under broarna…..

Kör hårt, blir säkert jättebra… och kul…..
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tor feb 11, 2016 18:25

Lars 9k skrev:
Tofftin skrev:Oj vilken skillnad på den bilden och idag, tänk att man har låtit den bli så tilltygad.
Jag ska försöka rikta till den så gott det går, det finns ju ekonomiplåt men gör jag den för fin så kommer jag inte våga köra den i skogen.
Om jag inte misstar mig har den väl gått någon trialsäsong?!
Ja enligt killen jag köpte den av så har han kört trial och challenge, han har byggt bur i bilen vilket jag inte är jätte imponerad av.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tor feb 11, 2016 18:26

Gregerr skrev:Lagom är bäst!
Det ska inte göra ont i själen om man får en repa :)

Tror kortet är från -06, så det har hunnit flyta lite vatten under broarna…..

Kör hårt, blir säkert jättebra… och kul…..
ja tiden går fort och mycket händer på några år, jag kommer göra den besiktningsduglig först och främst.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av BorkJonas » fre feb 12, 2016 8:31

Tofftin skrev:
Lars 9k skrev:
Tofftin skrev:Oj vilken skillnad på den bilden och idag, tänk att man har låtit den bli så tilltygad.
Jag ska försöka rikta till den så gott det går, det finns ju ekonomiplåt men gör jag den för fin så kommer jag inte våga köra den i skogen.
Om jag inte misstar mig har den väl gått någon trialsäsong?!
Ja enligt killen jag köpte den av så har han kört trial och challenge, han har byggt bur i bilen vilket jag inte är jätte imponerad av.
Är du inte imponerad av att det sitter bur i bilen eller av hur buren är byggd?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » fre feb 12, 2016 9:04

Buren är bra byggd så det är inget med det men eftersom att jag ska besiktiga bilen på svensk bilprovning så måste jag göra en omregistrering innan jag kan göra kontrollbesiktning.
Jag får köra och prata med dem som ska regga den och kolla så allt är okey innan jag åker in för omreg så det blir lite mer jobb pga buren, därav är jag inte imponerad av buren.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tor feb 18, 2016 17:37

Här har det inte hänt mycket, jag har legat i lunginflammation sen jag köpte bilen och har inte hunnit göra något speciellt men idag blev jag trött på att ha en söndriga ruta i bakdörren som släpper in avgaser så jag klippte till en rostfri plåt och målade den lite och nitade fast den tills jag har fått tag på en ruta.

Tyvärr blir bilderna bara felvända och jag vet inte hur jag ska göra för att vända dem så tills dess får det bli utan bilder.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 23, 2016 18:48

Tofftin skrev:Här har det inte hänt mycket, jag har legat i lunginflammation sen jag köpte bilen

Tyvärr blir bilderna bara felvända och jag vet inte hur jag ska göra för att vända dem så tills dess får det bli utan bilder.
Krya på dig Tofftin...

Och det där med felvända bilder är för mig allt för bekant :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » ons feb 24, 2016 21:06

Jag är uppe på benen igen och är tillbaka på jobb så nu ska det nog hända något.
Imorgon går jag på min beredskap så då hamnar bilen i tvätthallen på jobb så jag ska försöka dona med bilen och förhoppningsvis besiktiga den i nästa vecka.

Jag har hunnit laga ett rosthål i ramen stort som två knytnävar. Idag pratade jag med besikta ang bälten och dem sätter ingen anmärkning på fyrpunktsbälte så det ska inte vara några problem.
Jag skruvade ner dieselpumpen häromdan så nu ryker den inte lika mycket, ryker gör den men det är ju en gammal bil med många mil så jag hoppas dem gasar lugnt :D

Om allt går som det ska så kommer jag höja bilen fram ca 3-4" så den inte lutar som en EPA plus att jag kommer fixa lite små saker som regbelysning och blinkers på höger skärm sen ska jag besiktiga bilen och jag hoppas att dem missar att det sitter bur i bilen. Att dem skulle missa det är väl osannolikt men får jag anmärkning på den har jag iallafall 30 dagar på mig att regga den med bur.

Jag ska försöka dokumentera allt med bilder och med lite tur kan jag kanske ösa in ett gäng bilder om dem inte lägger sig på sidan som vanligt.
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » tor feb 25, 2016 18:32

Idag sattes bilen in i värmen på jobb och jag tittade igenom alla slangar och dyligt och av en ren slump så upptäckte jag att slangen mellan turbon och dieselpumpen i princip var helt av, det är säkert därför bilen går skumt när den får laddtryck.

Bild
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Tofftin
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: mån okt 15, 2012 12:02
Ort: Höganäs

Re: Tofftins nissan patrol y60.

Inlägg av Tofftin » sön mar 06, 2016 19:34

Igår körde jag min första terrängträff och det kändes väldigt bra och bilen tar sig fram bättre än jag förväntat mig, dock kände jag att den behöver lite ombyggnad och dyligt för att fungera bättre. Följande ändringar är ganska så aktuella för att bilen ska fungera bättre:

Bilen måste ha nya fjädrar fram för den slår i botten för lätt.
Höjas fram, nya fjädrar borde göra susen för den har fjäderspacer fram redan.
Stötfångare bak måste byggas för igår käkade ett träd upp min vänstra baklampa :D
Några sidebars eller liknande som skyddar trösklarna.
Gå genom Winchen med smörja och tvätt.
Diffen verkar inte låsa så jag får gå genom hela systemet.

Här kommer några bilder.

Bild

Bild

Bild
Lite snett är också rakt, det är inte hälften så noga bara det blir dubbelt så bra.

Skriv svar