Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Distordera » tis maj 03, 2016 21:04

pv-jeep skrev:Lockupen sänker 200 varv . Oljor idag är bättre än det som står i kronans böcker men volymen står på smörjschema där. Har du böckerna kvar på bilen?
Jag letade framsmörjschema ur manualen från försvaret men dessvärre stod det bara hur man kollar nivåer, inget annat.

Behöver således fortfarande hjälp! Internet är svårt, finns miljarder med tips på olika oljor.
volvo-sid skrev:är du säker det är en NP205?

min j20 med driverside drop har NP208

dom som har passengerside drop verkar ha dana 20
Skrev fel, NP208 ska det vara.
Jeep J20 -81

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Distordera » sön maj 08, 2016 15:11

Behöver som sagt lite hjälp med oljeval men har hittat lite gammal historik som kanske ger lite nytt ljus.

Angående val av olja.
Talar man med svenska verkstäder säger man 10w30 mineral till "gamla" V8:or.
Kollar man med amerikanska butiker får jag alla möjliga tips. Inte sällan dieselmotorolja med zink-tillsats.

Jag hittade på ett serviceprotokoll från 90-talet när bilen fortfarande var i militär tjänst.
Då har man bytt från 10w30 mineral till 10w30 syntet (står dock inte om det är hel/delsyntet.

Då blir jag lite orolig. Ska verkligen gammalt V8-järn ha syntetolja?

Och rimligen har någon som bytt olja i modern tid hällt i original dvs. 10w30 mineral igen och vad kan ha hänt då?

Nån som har något uppslag på vad man borde göra i det här fallet?
Jeep J20 -81

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av zurfer » sön maj 08, 2016 18:24

tjaah.. nu vet jag inte vad du har för årsmodell men kolla lite här.

http://oljeep.com/edge_parts_man.html

grattis till en ball bil

JeepJ201981
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jun 04, 2016 12:15

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av JeepJ201981 » tor jul 14, 2016 14:15

Distordera skrev:Behöver som sagt lite hjälp med oljeval men har hittat lite gammal historik som kanske ger lite nytt ljus.

Angående val av olja.
Talar man med svenska verkstäder säger man 10w30 mineral till "gamla" V8:or.
Kollar man med amerikanska butiker får jag alla möjliga tips. Inte sällan dieselmotorolja med zink-tillsats.

Jag hittade på ett serviceprotokoll från 90-talet när bilen fortfarande var i militär tjänst.
Då har man bytt från 10w30 mineral till 10w30 syntet (står dock inte om det är hel/delsyntet.

Då blir jag lite orolig. Ska verkligen gammalt V8-järn ha syntetolja?

Och rimligen har någon som bytt olja i modern tid hällt i original dvs. 10w30 mineral igen och vad kan ha hänt då?

Nån som har något uppslag på vad man borde göra i det här fallet?

Vad blev det för olja i slutändan? sitter med samma funderingar själv..

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Distordera » fre jul 15, 2016 22:59

Det blev en 5W40 helsyntet.

Kollade Jeepens servicehistorik från försvaret och FMV's smörjmedelskatalog där man rekommenderade en helsyntet.

Resultatet blev en tystare motor.

Det går att läsa mycket som talar emot en modern helsyntet, främst med avseende på zinknivåer.
Joe Gibb-olja från Persåker verkar vara gyllene mellantinget. En modern stabil helsyntet med extra zink. Det köper jag nästa gång.
Jeep J20 -81

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av jonte_malmö » mån jul 18, 2016 18:58

I min '77 FSJ med 360 hällde jag i biltemas mineral. Verkar gå hur bra som helst, känns som mindre risk för läckage med tjockare mkberalolja.

En gång gjorde jag misstaget på en av mina folkabubblor att använda riktigt tjock mineralolja för dieslar (efter tips att man skulle slippa dripp). Motorn startade knappt om det inte var riktigt varmt ute, så det kan nog bli för tjockt också :P
Ford Explorer '98

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Grottulf » mån jul 18, 2016 19:37

En 10w30 mineralolja blir lika tunn som en 10w30 syntetolja när de är varma.
Det är väl bara när den är kall som en mineralolja är tjockare.

Jag kör med mineraloljor i alla mina jänkemotorer.
När dessa motorerna utvecklades så fanns det inget annat, så det duger nog.

Det är väl nya superrena motorer som har mest nytta av syntetolja inbillar jag mig, då man kan förlänga serviceintervallet på dem då.

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av jonte_malmö » tis jul 19, 2016 13:14

Grottulf skrev:En 10w30 mineralolja blir lika tunn som en 10w30 syntetolja när de är varma.
Det är väl bara när den är kall som en mineralolja är tjockare.

Jag kör med mineraloljor i alla mina jänkemotorer.
När dessa motorerna utvecklades så fanns det inget annat, så det duger nog.

Det är väl nya superrena motorer som har mest nytta av syntetolja inbillar jag mig, då man kan förlänga serviceintervallet på dem då.

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Lite så jag tänker också, och mindre risk för dropp när det gäller en bil som står mycket.
Ford Explorer '98

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av pv-jeep » tis jul 19, 2016 14:58

NP208 sitter i din J20

JeepJ201981
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jun 04, 2016 12:15

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av JeepJ201981 » tis jul 19, 2016 15:40

Distordera skriver ju dock att FMV rekomenderar helsyntet?

Känner någon till någon annan helsyntet med lite extra zink i, förutom denna Joe Gibb olja som nämndes tidigare?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Grottulf » ons jul 20, 2016 8:14

Jag tror inte att man ska haka upp sig alltför mycket på vad försvaret rekommenderar.
Det kan hända att de har köpt upp ett stort parti helsyntet, eller att de har som regel att hälla det i alla fordon av en viss typ...?
Jag vill minnas att det ska finnas zink-tillsats att köpa, för att hälla i valfri olja.
Men sen vet jag inte hur viktigt det egentligen är med zink efter inkörningen av motorn...?


Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Distordera » tor jul 28, 2016 11:12

En lustig detalj som jag har hört från fler än en yrkesman är att zinken inte ens var till för smörjning i början.

Strunt samma.

Fördel syntet är att den håller sig stabil längre vilket kan vara bra i en gammal J20 som varvar som en tok på motorvägen.
Den är också lite tunnare kall vilket är bra för då kommer den snabbt åt alla smörjställen.

Jag tror det är skitsamma i denna motor.


För övrigt:

Jag fick tidigare ett tips att handla på BJ's offroad.
Det var inget vidare tips.

Beställde för 7 veckor sedan och pengarna drogs direkt. När jag inte hört något efter en tid hörde jag av mig och fick svar en vecka senare att de inte drar pengar före grejerna är redo att skeppas.

Man skulle dock skeppa grejerna direkt.

Hörde inget på ett tag, skickade mail och frågade vad som hänt.
Då hade en av artiklarna sålts (trots att min order var klar). Jag bad dem ta bort den artikeln ur order och det skulle man och blev lovad ännu en gång att grejerna skulle skickas direkt.

Historien upprepar sig en gång till ...
Jag hör av mig - får till svar att ännu en grej har sålts (trots att min order var klar att skickas).
Jag ber Ryan ta bort den raden också och han lovar att skicka beställningen dagen efter.

Det var 1.5 vecka sedan och jag har inte hört ett ord. Ingen bekräftelse eller något.

Jag har mailat, får se vad får ursäkt jag får den här gången.

Om det inte hade varit för att det bara är BJ's och en firma till (som enligt rykten är ännu sämre) som säljer vissa av grejerna jag ska ha så hade jag anmält till Paypal så jag iaf kan få mina pengar tillbaks.
Nu har man missat en sommar av åkande för att jag har väntat på delar .. tröttsamt.

Sådär, nu har jag gnällt färdigt, nu känns det lite bättre. :lol:
Jeep J20 -81

longjohn61
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: lör jan 29, 2011 10:57
Ort: Vagnhärad Sörmland

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av longjohn61 » tor jul 28, 2016 21:06

Tråkigt detta :(
Beställde också delar på bj men hade dom hemma efter 5 dagar.

/Nisse

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av Distordera » tor jul 28, 2016 22:48

Fick ett relativt snabbt svar den här gången.

Grejerna skulle skickas dagen efter...igen. Jag tänker inte hålla andan den här gången.
Jeep J20 -81

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpte en J20, nu behöver jag hjälp

Inlägg av jonte_malmö » tor jul 28, 2016 22:56

Trist, men jag säger som Nisse. Har beställt grejor tre gånger med perfekt resultat. Plasttank för ett par år sedan, dyr frakt men funkade jättebra. Lite smågrejor för ngt år sedan, gick som smort. Nu precis en Holley Truck Avenger med små tillbehör, hade den på en vecka utan klydd trots jag la till en grej på ordern jag glömt beställa. De svarade däremot lite kort och konstigt på mejl när jag ställde frågor om förgasaren innan jag beställde, men kan bero på språkförbistring. Bara bra erfarenhet som sagt :tumbup:
Ford Explorer '98

Skriv svar