Motorbyte W460
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Motorbyte W460
Blir kul att följa!
Hur postade du motorn? Firma och pris?
Letar 606 till min och de är alltid i andra änden avlandet!
Hur postade du motorn? Firma och pris?
Letar 606 till min och de är alltid i andra änden avlandet!
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Re: Motorbyte W460
Skickade den via posten i gallerbur, kostade en tusenlapp att få hem den från småland.megardt skrev:Blir kul att följa!
Hur postade du motorn? Firma och pris?
Letar 606 till min och de är alltid i andra änden avlandet!
Är rätt nöjd faktiskt fick motorn komplett med grenrör, turbo och insug för 8000 spänn och den hade suttit i en bil från 99 som krockades 01 så den har inte gått långt.
idag plockade jag av höger framskärm då jag tyckte mig se ett litet hål.
Vet inte om slutsatsen man skall dra är att det var en jävla tur att jag plockade bort den så att man såg eländet innan det åt vidare in i karossen eller om det var jävla tråkigt iom att jag nu blir tvungen att göra något åt eländet.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Motorbyte W460
vanligt ställe men 89 har lite mindre hål men på exakt samma ställe.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Motorbyte W460
Hur har det gått med motorbytet (och rostlagningen?).
Re: Motorbyte W460
cal_w460 skrev:Hur har det gått med motorbytet (och rostlagningen?).
Har stått lite stilla ett tag nu medan jag har väntat på delar och försökt låta ekonomin komma ikapp (jävlar vad det kostar när man väl börja riva i saker)
Har en ny innerskärm på väg hem nu iaf, rosten är lagad på de ställena den hade letat sig igenom och motor och motorfästen är färdiga.
Stora inköpet som återstår är lamell och tryckplatta för att para ihop det med den nya lådan jag skaffade, blir en 6 växlad zf låda så jag lär ha lite anpassning att göra vad gäller position av växelspak och få fram en axel som funkar mellan lådorna så att jag får lite drivning också.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
Re: Motorbyte W460
Motorn står iaf och väntar på att jag skall bli klar med lite mer av småplocket i motorrummet.
Upptäckte dock att jag saknade servopump så det måste ordnas en.
Upptäckte dock att jag saknade servopump så det måste ordnas en.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
Re: Motorbyte W460
Efter många om och men har motivationen kommit tillbaka (kan tacka skogsvårdsstyrelsen för det) och jag har börjat riva i mercan igen.
Lät tillverka en adapter från ZF lådan till Mercedesaxeln så att allt går att återställa igen samt plocka ned.
Monterade upp lådan och fick in växelspaken igår så nu skall motorn i som nästa steg.
Lät tillverka en adapter från ZF lådan till Mercedesaxeln så att allt går att återställa igen samt plocka ned.
Monterade upp lådan och fick in växelspaken igår så nu skall motorn i som nästa steg.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
Re: Motorbyte W460
Rostlagningarna går åt rätt håll dom också.
Där hade jag en kille som hjälpte till lite för jag är om sanningen skall fram inte helt flink med svetsen och jag ville att det skulle bli bra gjort istället för bara... gjort.
Köpte en ny innerskärm för högersidan då infästningen på den gamla var helt bortrostad och rosten hade forsatt in i kupén men nu är det lappat och klart.
Hittade en hål i golvet under förarstolen också, som tur var hade jag en frisk bottenplåt att ta material ifrån.
Skall sätta på nya trösklar också innan det jobbet är klart men dom står och väntar.
Där hade jag en kille som hjälpte till lite för jag är om sanningen skall fram inte helt flink med svetsen och jag ville att det skulle bli bra gjort istället för bara... gjort.
Köpte en ny innerskärm för högersidan då infästningen på den gamla var helt bortrostad och rosten hade forsatt in i kupén men nu är det lappat och klart.
Hittade en hål i golvet under förarstolen också, som tur var hade jag en frisk bottenplåt att ta material ifrån.
Skall sätta på nya trösklar också innan det jobbet är klart men dom står och väntar.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
Re: Motorbyte W460
Hallå , ska oxo byta trösklar på min W460, har du köpt nya eller ska du göra egna?
Hittade några som såg ut att passa på Ebay får Litauen..
Hittade några som såg ut att passa på Ebay får Litauen..
Senast redigerad av TeBe den ons jan 23, 2019 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
G-Wagen 1985
Re: Motorbyte W460
Jag köpte nya på Ebay, ser ut att ha ok passform men jag har inte monterat dom ännu så jag skall ju inte ropa hej.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
Re: Motorbyte W460
Okay, pris på dessa? Vad hette säljaren?
Posta gärna bilder/tips, för jag behöver all info jag kan få då jag inte svetsat på många år.. Problemet är att jag även har ett golv som är mer eller mindre upprostat och ett sånt är ju svårt att få tag på så det blir att improvisera med vanlig plåt.
Posta gärna bilder/tips, för jag behöver all info jag kan få då jag inte svetsat på många år.. Problemet är att jag även har ett golv som är mer eller mindre upprostat och ett sånt är ju svårt att få tag på så det blir att improvisera med vanlig plåt.
G-Wagen 1985
Re: Motorbyte W460
Det var några år sedan jag köpte dom men jag tror att betalade omkring 1000kr inklusive frakt för trösklarna.
Golvet på min gd240 som jag har ståendes som reservdelsbil är ju mot all förmodan friskt så lite beroende på vart du bor kan det ju gå att lösa om du behöver kapa ur någon bit.
-Geländewagen 240GD
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken
-Geländewagen 300TD - 7.5mm dieselmeken