Fråga/hjälp ang 4WD
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön maj 04, 2014 16:54
- Ort: Enköping
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Okej för på ena sidan så sitter där inget sådan lock utan där var axeln exponerad. Påverkar det 4wd?Fredde_1986 skrev:Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Vilken eller vilka av bilderna är det du vill hänvisa till?Nisse Cheeze skrev:https://www.google.se/search?client=ms- ... RCj58ViJ4M:
Där sitter ett nav som ser ut precis som det på bild fast med 6 bultar.
Vad kallas detta nav och hur fungerar det?
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Gör ett nytt försök!
Det som sitter på ena hjulet ser ut som på bilden fast utan land rover givetvis.
http://www.roverparts.com/Parts/DTC100810G" onclick="window.open(this.href);return false;
Det som sitter på ena hjulet ser ut som på bilden fast utan land rover givetvis.
http://www.roverparts.com/Parts/DTC100810G" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
En navkapsell?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
där måste finns någon funktion då bilen inte drar alls på det hjulet, en låsning axeln eller ngtLars 9k skrev:En navkapsell?
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Har kollat upp det nu. Nav kapseln har faktiskt en avgörande funktion för att 4wd ska fungera, det är den som låset axeln och navet... Dvs att det är en konstant låsning mellan hjul och Axel original på en GV gen 1
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.
Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?
I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.
Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Roterar jag hjulet så roterar det motsatt håll på andra sidan.gubbstrutten skrev:Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.
Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?
I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.
Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.
Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat
Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
När jag kör 2wd så fungerar det bra, men med 4x4 så känner man att det tuggar, men sen så snäpper/knakar det till och så börjar den tugga igen :/Danne skrev:Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.
Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Vad blir enklast för att åtgärda problemet? Ordna en diff och byta kuggarna i befintliga diffen, eller byta till en hel fungerande axel?
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Fråga/hjälp ang 4WD
nä det är när det är för mycket resistans, så det är säkert som du säger att kuggarna är slitna och pallar inte när det börjar bli lite belastningDanne skrev:Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?