Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Tjena.
Tvättade bilen och noterade att det kom olja från diffklumpen.
Ursäkta storleken på bilden.
Är det någon som har ett tips på hur man bäst åtgärdar det? Jag har tagit bort det mesta av rosten med en trissa och fick fram ett 2x2mm hål.
Har sett att det finns diffskydd som man kan helsvetsa men har givetvis inte hittat något som passar. Finns massor till H233B som sitter på generationen efter men antar det inte passar min H233.
Tvättade bilen och noterade att det kom olja från diffklumpen.
Ursäkta storleken på bilden.
Är det någon som har ett tips på hur man bäst åtgärdar det? Jag har tagit bort det mesta av rosten med en trissa och fick fram ett 2x2mm hål.
Har sett att det finns diffskydd som man kan helsvetsa men har givetvis inte hittat något som passar. Finns massor till H233B som sitter på generationen efter men antar det inte passar min H233.
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Såhär gjorde jag på axeln på frugans samurai
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Bara sätta svetsen i den med andra ord. Hur länge vågade du köra med tanke på brandrisken?
Har svetsat en del men har svårt att få det helt tätt. Nått tips?
Har svetsat en del men har svårt att få det helt tätt. Nått tips?
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Jag tömde oljan och kapade bort det som var dåligt först, torkade ur så mycket som möjligt.
Sen slipade jag rent där det skulle svetsas och torkade rent med bromsrengöring(låt det dunsta ordentligt innan du svetsar).
Tänk även på att lossa påfyllningspluggen så att svetsgaserna kan ventileras ordentligt, annars kan du få övertryck i axeln(om avluftningen inte räcker till) och då får du porer i svetsen!
När du kapat väck rosten så har du ju rätt grovt material å svetsa i så de e bara å kräma på å lägga så långa svetsar som möjligt!
Lycka till!
Sen slipade jag rent där det skulle svetsas och torkade rent med bromsrengöring(låt det dunsta ordentligt innan du svetsar).
Tänk även på att lossa påfyllningspluggen så att svetsgaserna kan ventileras ordentligt, annars kan du få övertryck i axeln(om avluftningen inte räcker till) och då får du porer i svetsen!
När du kapat väck rosten så har du ju rätt grovt material å svetsa i så de e bara å kräma på å lägga så långa svetsar som möjligt!
Lycka till!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Tackar, det uppskattas verkligen.
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Lugnt, bara kul å hjälpa till!
Vad sitter det för framaxel på din? Köpt ett par bladfjädrade patrolaxlar men inte hämtat dom än, och säljarn visste inte mycket!
Vad sitter det för framaxel på din? Köpt ett par bladfjädrade patrolaxlar men inte hämtat dom än, och säljarn visste inte mycket!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Jag tror att det är c200 eller vad dom nu heter, har ärligt talat inte tittat så noga på framaxeln.
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Okok, lär hålla bättre än suzuki iaf!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Ja, patrol axlarna är ganska stöddiga. Synd bara att godset ska vara så tunt just på diffhuset.
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Jo de va ju de, men du kan ju passa på å "biffa upp" nu så blir de ju mer stensäkert också!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Japp tänkte det med. Har inget garage så jag får passa på å svetsa när det är någorlunda vindstilla. Och det är en utmaning här i Skåne
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Hehe, vet hur de e, skruva en hel del med "fri takhöjd" innan jag fick byggt mitt garage!
Slänger väl in ett tips till då, bygg "vindskydd" av ett par skivor lr liknande mot hörnet det blåser ifrån.
Och krana på gasflödet så minimerar du risken att vinden stör.
Slänger väl in ett tips till då, bygg "vindskydd" av ett par skivor lr liknande mot hörnet det blåser ifrån.
Och krana på gasflödet så minimerar du risken att vinden stör.
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Nissan Patrol mk -86, h233 rosthål i "diffkåpa"
Hehe, jo har tänkt på det med efter läst en tråd här om en kille som rostlagade sin Suzuki mitt i vintern
Var så där lagom kul i vintras att försöka få rätt på motorn(fullt med skit i tanken, slutade med en liten plasttank i sittbrunnen på passagerarsidan) när det blåste 20m/s och var runt -10C. Gick fint i korta intervaller sen in å värma sig.
Var så där lagom kul i vintras att försöka få rätt på motorn(fullt med skit i tanken, slutade med en liten plasttank i sittbrunnen på passagerarsidan) när det blåste 20m/s och var runt -10C. Gick fint i korta intervaller sen in å värma sig.