Full hydraulisk styrning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Full hydraulisk styrning
Hej, håller på att installera en dubbelverkande kolv för att få styrning vid axel. Och har en fråga, ska jag använda svängstoppen som sitter i axeln eller ska jag låta kolven bottna åt bägge håll vid full styrning, känns ganska svårt att få kolven att bottna innan, men känns samtidigt som att man kanske kan trycka sönder svängstoppen. Hoppas ni fattar
Mvh
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Mvh
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Bäst att kolven har stopp som bottnar innan resten av styrsystemet. Blit som du säger något annat som brister så småningom annars.
T
T
Re: Full hydraulisk styrning
Japp, begränsa slaget på styrcylindern.
Re: Full hydraulisk styrning
På jordbrukstraktorer begränsar man slaget med stoppskruvar på knucklarna.
Men då har de ju rejälare axlar än på en bil, Kolvarna är iofs kraftigare också,
men antagligen inte lika mycket kraftigare som knucklarna/stoppskruvarna...
Det allra bästa borde vara att man justerar stoppskruvarna så de stoppar samtidigt som kolven...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Men då har de ju rejälare axlar än på en bil, Kolvarna är iofs kraftigare också,
men antagligen inte lika mycket kraftigare som knucklarna/stoppskruvarna...
Det allra bästa borde vara att man justerar stoppskruvarna så de stoppar samtidigt som kolven...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Tack för alla svar! Inte skaffat en kolv ännu, vad verkar vettigast i slaglängd, många faktorer står på spel förstås, typ var infästningspunkterna hamnar. De känns som en med 20/30cm slag borde kunna vara perfekt?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
vad för axel bygger du på?
ska du köra kolv med genomgående kolvstång?
ska du köra kolv med genomgående kolvstång?
Re: Full hydraulisk styrning
Väldigt axelberoende. Mät hut mycket paralellstaget rör sig mellan fulla rattutslag så sfår du en uppfattning. Mellan 200 o 300mm brukar det hamna, men det är ju ett rätt stort spann.
Re: Full hydraulisk styrning
Bygger på dodge m37 axlar, smart, de ska jag göra!
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Se till att ha lite marginal i slaglängd på hydraulcylindern, dvs den skall ha ca 20-30 mm längre slag än vad du mäter upp i slag på parallellstaget. Sen svarvar du stopp (2 st kutsar med hål för kolvstången) för kolven och lägger i hydraulcylindern i var ände, så att det bottnar i cylindern och inte på axelns styrstopp vid fullt utslag. Då kan du justera tjockleken på kutsarna individuellt på höger/vänster sida ifall inte hydraulcylindern hamnar exakt centrerad med sin slaglängd.
Nästa alternativ är att du skippar stoppen i cylindern och beställer den med rätt slaglängd direkt. Då skall den ha något kortare slaglängd än vad du mäter upp på parallellstaget, och då skall den bottna innan det tar i styrstoppen på axeln. Men då är det viktigt att du monterar dit den hyfsat centrerat med lika mycket slaglängd åt höger/vänster. Alltså, var den sitter är inte så noga, huvudsaken är att den slår lika mycket åt vardera hållet när du är klar och båda hjulen står rakt fram.
Nästa alternativ är att du skippar stoppen i cylindern och beställer den med rätt slaglängd direkt. Då skall den ha något kortare slaglängd än vad du mäter upp på parallellstaget, och då skall den bottna innan det tar i styrstoppen på axeln. Men då är det viktigt att du monterar dit den hyfsat centrerat med lika mycket slaglängd åt höger/vänster. Alltså, var den sitter är inte så noga, huvudsaken är att den slår lika mycket åt vardera hållet när du är klar och båda hjulen står rakt fram.
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Full hydraulisk styrning
Tack alla! Men hur menar ni med distanser? Kommer ej köra genomgående kolv, utan en en vanlig dubbelverkande!
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Oavsett vilken typ av cylinder du väljer så bör du ha distanser i cylindern.
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Full hydraulisk styrning
Okej, tack för alla svar!
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Nu verkar allt va på gång. Men jag har lite frågor angående min orbitrol. Jag antar att den e på 150cc eftersom de står 150 i texten..? [emoji16] Sen hur jag ska läsa av bilden i underkant. Ska den läsas som bilden är tagen? Tycker de känns konstigt då L (left) har större ingång än R (right)
Tror ni att en 50/25 kolv passar sig lämpligt till säga 150cc?
Pumpen är en originalpump från en vg30e, terrano 95.
Tack på förhand.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Tror ni att en 50/25 kolv passar sig lämpligt till säga 150cc?
Pumpen är en originalpump från en vg30e, terrano 95.
Tack på förhand.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Full hydraulisk styrning
Skulle nog tro att du ska "vrida bilden som orbitrolen", och då blir den stora tankledningen vilket är rimligt.
Står det inget vid portarna?
Står det inget vid portarna?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Full hydraulisk styrning
Tittar du bakifrån orbitrolen där rattstången kopplas in så är höger/vänster utgångarna på vänstersidan och längst fram på högra raden ska matningen från pumpen kopplas in och närmast på högersidan är returen till oljetanken
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden