Vibration vid gaspådrag
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre okt 19, 2018 16:12
Vibration vid gaspådrag
Fått vibrationer vid gaspådrag efter att en packbox byttes pga läckande fördelningslåda.
Kan det ha med detta att göra? Känsligt om den inte sattes i exakt läge?
Kan det ha med detta att göra? Känsligt om den inte sattes i exakt läge?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre okt 19, 2018 16:12
Re: Vibration vid gaspådrag
Ja, det missade jag visst... Landcruiser 90 2001 manuel diesel.
Besiktigade nyss utan anmärkning 42000mil.
Var två bussningar framtill som var något dåliga.
Servat bilen med nya oljor runtom + filter bränsle, motor förstås samt luftfilter.
Växellådan känns mekaniskt som ny.
Det enda som finns är att det liksom "knycker" till då man släpper upp kopplingen (motorkuddar?) på de lägre växlarna (inte mycket men men).
Då man kör sakta och svänger svagt till vänster så låter det nåt framtill även om man rullar utan växel (kan detta bero på dessa två bussningar?).
Ursprungsfrågan är om det kunde blivit nåt fel isamband med bytet av packboxen? Känsligt om axeln inte blev satt exakt som tidigare eller om åtdragningen är fel... Läste nåt om ett visst moment som muttern skulle dras åt med.
Känns inget speciellt vid vanlig körning utan det är vid kraftig acceleration...
Hade för många år sedan en Niva som alltid hade mycket vibrationer men denna hade inte detta trots sina mil... minns att rekommendationen på Niva var att lossa lådor för att de skulle linjerna med varandra...
Långt inlägg detta men nån kanske kan ha nåt tips på hur man kan backa bandet och få tillbaka en vibrationsfri bil?
Besiktigade nyss utan anmärkning 42000mil.
Var två bussningar framtill som var något dåliga.
Servat bilen med nya oljor runtom + filter bränsle, motor förstås samt luftfilter.
Växellådan känns mekaniskt som ny.
Det enda som finns är att det liksom "knycker" till då man släpper upp kopplingen (motorkuddar?) på de lägre växlarna (inte mycket men men).
Då man kör sakta och svänger svagt till vänster så låter det nåt framtill även om man rullar utan växel (kan detta bero på dessa två bussningar?).
Ursprungsfrågan är om det kunde blivit nåt fel isamband med bytet av packboxen? Känsligt om axeln inte blev satt exakt som tidigare eller om åtdragningen är fel... Läste nåt om ett visst moment som muttern skulle dras åt med.
Känns inget speciellt vid vanlig körning utan det är vid kraftig acceleration...
Hade för många år sedan en Niva som alltid hade mycket vibrationer men denna hade inte detta trots sina mil... minns att rekommendationen på Niva var att lossa lådor för att de skulle linjerna med varandra...
Långt inlägg detta men nån kanske kan ha nåt tips på hur man kan backa bandet och få tillbaka en vibrationsfri bil?
Re: Vibration vid gaspådrag
Vibrationer vid gaspådrag är orsakas ofta av knutkors.
Det låter som att det är fast joke, där packboxen satt. Kan det ha trillat ut någon rulle ur knutkorset när du hade lös det?
Eller drogs kardanen isär helt, och sattes tillbaka fel på splinesen så knutkorsen kom på fel ställe i förhållande till varandra...?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det låter som att det är fast joke, där packboxen satt. Kan det ha trillat ut någon rulle ur knutkorset när du hade lös det?
Eller drogs kardanen isär helt, och sattes tillbaka fel på splinesen så knutkorsen kom på fel ställe i förhållande till varandra...?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre okt 19, 2018 16:12
Re: Vibration vid gaspådrag
Fick googla för att försöka förstå detta med joke men tror jag förstod någorlunda...
Var en bekant som skruvat mycket som hjälpte mig och som brukar vara noggrann...
Om axeln blev insatt fel hur kan man hitta rätt igen då? Ska knutkorsen stå lika på bägge sidorna eller?
Jag tror att den var helt utdragen och vilade på garagegolvet... hur byter man annars packbox?
Mja, är väldigt okunnig på sådant här men hur kan man få till det rätt igen och hur mycket jobb är det?
Mutter i mitten satt väldigt hårt och läste nu i efterhand om nåt moment som denna skulle dras med men detta är nog inte problemet gissar jag...
Tack för svaren!
Var en bekant som skruvat mycket som hjälpte mig och som brukar vara noggrann...
Om axeln blev insatt fel hur kan man hitta rätt igen då? Ska knutkorsen stå lika på bägge sidorna eller?
Jag tror att den var helt utdragen och vilade på garagegolvet... hur byter man annars packbox?
Mja, är väldigt okunnig på sådant här men hur kan man få till det rätt igen och hur mycket jobb är det?
Mutter i mitten satt väldigt hårt och läste nu i efterhand om nåt moment som denna skulle dras med men detta är nog inte problemet gissar jag...
Tack för svaren!
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vibration vid gaspådrag
"Gafflarna" (med hålen för knutkorsen) på kardanaxeln ska ha samma läge/vinkel i båda ändar.
Om ej ökar kardanaxelrelaterade vibrationerna(olika Omega/vinkelhastighet på fikonspråk).
Om ej ökar kardanaxelrelaterade vibrationerna(olika Omega/vinkelhastighet på fikonspråk).
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Vibration vid gaspådrag
Det vore kanske enklare att googla det om jag hade stavat rätt också...[emoji2957]
"Yoke" heter det ju [emoji849]
Jag vet inte huruvida din låda har koniskt lager på utgående axel (men det kan nog någon annan här svara på), men om den här det, så är det viktigt med förspänningen av lagret.
Men när det gäller vibrationerna så tror jag mer på knutkorsen...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
"Yoke" heter det ju [emoji849]
Jag vet inte huruvida din låda har koniskt lager på utgående axel (men det kan nog någon annan här svara på), men om den här det, så är det viktigt med förspänningen av lagret.
Men när det gäller vibrationerna så tror jag mer på knutkorsen...
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre okt 19, 2018 16:12
Re: Vibration vid gaspådrag
Uppdatering: han som satte dit packbox en sade sig ha märkt för hur axeln skulle sättas tillbaka vilket jag tror på och nu i eftermiddag var det en som jobbat länge på Toyota som tyckte att den kändes rätt ok...
Kan vara nåt knutkors eller axel som börjar vara något sliten men inte mkt trodde han. Bägge rekommenderade däremot att fetta in knutarna och imorgon ska en få kika på de smörjnipplar som finns... Testade en men den var tät och kanske lika enkelt att köpa några nya om man får tag på rätt vinkel och gängning?
Swedol verkade ha rätt mkt sådant.
Lät nästan som de trodde att vibrationerna möjligtvis kunde minska då.
Detta med förspänning på lagret... är det nån som vet om bilen har den typen av konstruktion?
Momentnyckel vore nog kanske nödvändigt då?
Tack för svaren!
Kan vara nåt knutkors eller axel som börjar vara något sliten men inte mkt trodde han. Bägge rekommenderade däremot att fetta in knutarna och imorgon ska en få kika på de smörjnipplar som finns... Testade en men den var tät och kanske lika enkelt att köpa några nya om man får tag på rätt vinkel och gängning?
Swedol verkade ha rätt mkt sådant.
Lät nästan som de trodde att vibrationerna möjligtvis kunde minska då.
Detta med förspänning på lagret... är det nån som vet om bilen har den typen av konstruktion?
Momentnyckel vore nog kanske nödvändigt då?
Tack för svaren!
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vibration vid gaspådrag
Vet inte om det är en skröna - men ändå.
På G-Wagen finns inga smörjnipplar på knutkors eller glidförband(splines).
I stället finns där små pluggar som demonteras och ersätts med smörjnipplar.
Efter smörjning ersätts åter smörjnipplarna med pluggarna.
Jag hörde att detta berodde på att kardanaxlarna var så fint balanserade att fettnipplar kunde störa balansen och orsaka vibrationer.
Som sagt, garderar mig för att detta är en skröna.
Hur som helst så vet jag att en smörjnippel på kardanaxelns glidförband mycket effektivt kan linda upp taggtråd på kardanaxeln. Hände mig på en Terrano II.
Ursäkta o t.
På G-Wagen finns inga smörjnipplar på knutkors eller glidförband(splines).
I stället finns där små pluggar som demonteras och ersätts med smörjnipplar.
Efter smörjning ersätts åter smörjnipplarna med pluggarna.
Jag hörde att detta berodde på att kardanaxlarna var så fint balanserade att fettnipplar kunde störa balansen och orsaka vibrationer.
Som sagt, garderar mig för att detta är en skröna.
Hur som helst så vet jag att en smörjnippel på kardanaxelns glidförband mycket effektivt kan linda upp taggtråd på kardanaxeln. Hände mig på en Terrano II.
Ursäkta o t.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.